Na Medieval, Rome, Barbarian Invasion, Spartan, Viking Invasion en Alexander wordt er vandaag de dag nog in Medieval II: Total War nog flink in de rondten geslagen in Europa, Rusland, Noord-Afrika, Klein Azië, Het Midden Oosten en niet te vergeten: Amerika. Juist nu, terwijl de patch die de overvloedige bugs grotendeels verliep net uit is, komt The Creative Assembly, de ontwikkelaar, met een nieuwe game in de Total War reeks, uitgegeven door Sega, op deze toch revolutionaire RTS voor de PC! Dit expansionpack gaat Medieval II: Kingdoms heten en is op 30/03/07 in Londen en San Francisco officieel aangekondigd door SEGA® Europe Ltd. en SEGA® of America, een veel belovende game waar verder op in wordt geblikt in deze preview! Gouden oude

Veel van de Total War fanaten zullen er blij mee zijn dat het idee achter de game, dat de serie zo uniek maakt, in Medieval II: Kingdoms weinig veranderd lijkt te zijn. Historische gevechten naspelen, online de mede gamers proberen het leven zuur te maken, je eigen gevechten in mekaar draaien, van te voren hard trainen, en waar het de meeste gamers om gaat: The Grand Campaign!

De naam Total War komt tot leven

Zoals de naam al doet vermoeden: in Medieval II: Kingdoms wordt ingeblikt op kleinere gebieden, maar zonder dat de speelmap verkleind wordt. Hierdoor wordt de omgeving meer gedetailleerd, wat handig bedacht is door The Creative Assembly, want op deze manier wordt het mogelijk met meer soldaten op een kleiner terrein te spelen, waardoor wij als gamers meer realistische gevechten voorgeschoteld krijgen, ook hier lijkt de eenvoudige, maar realistische, besturing hetzelfde gebleven; jij hebt als generaal de volledige controle over het leger en je kan zelf je tactieken uitstippelen die van de ene op de andere seconde een belangrijke draai aan een gevecht kunnen geven; positief, of negatief!

Vecht op vier fronten

Maar was ik niet wat te snel toen ik het over 'The Grand Campaign' had? Moet ik niet zeggen: 'De vier Grand Campaigns?' Immers heeft The Creative Assembly vier nieuwe campaigns, 23 speelbare fracties, inclusief Azteken en meer dan 150 nieuwe units, inclusief de Griekse vlammenwerper in het spel geplaatst! Een beetje veel om op te noemen, maar over de campaigns heeft de developer toch wat informatie vrijgelaten. De eerste twee zijn The Teutonic Wars en The Crusades campaigns, waar je in de huid kruipt van Richard het Leeuwenhart en Saladin. De developer heeft hier echter nog niet veel informatie over vrijgegeven. Waar ik naar uitkijk zijn The Americas en The Britannia Campaign. In de Britannia Campaign worden onder meer de invasie van de Vikingen (Noormannen) en opstand van de Ieren tegenover de Scotten en Engelsen uitgebeeld. The Americas biedt volgens de developer de speler veel vrijheid, hierin stap je in de schoenen van Hernán Cortés, de leider van de Conquistadores, maar je kunt ook de rol van de Azteken kiezen om de Europanen buiten de deur te houden. Met de vrijheid die de speler geboden krijgt zit het dus, zoals gezegd, niet mis.

Epische Soundtrack

Zoals bij de gehele reeks is ook Medieval II: Kingdoms weer voorzien van een epische soundtrack. Generaals toespraak, voetstampen, geschreeuw, wapengekletter, epische muziek, het is weer allemaal van de partij, een van de aspecten die de Total War serie groot maakt, ronduit een genot voor het oor.

Terechte uitbreiding?

Zoals ik zei in het begin van deze preview: Medieval II: Total War zat vol met bugjes, maar deze zijn wel te verhelpen met de sinds kort vrijgegeven patch. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu moet hopen van Medieval II: Kingdoms. De game kunnen we volgens de planning eind dit jaar, in Q4, in de schappen vinden. Maar tot die tijd hebben we nog wel wat te doen. Rest ons te hopen dat dit qua bugjes geen herhaling wordt van Medieval II: Total War.