Preview: Dungeon of the Endless | Gamer.nl

Twee versies

De afgelopen week draaide ik een beetje om de game heen aangezien ik geen idee had wat ik precies kon verwachten van een 0.1.1 release. Ja oké, natuurlijk zou de game kaal zijn maar tegelijkertijd had ik het idee wel eens onderdeel te willen zijn van een game in ontwikkeling. Lang leve Steam want door de discu iegroepen heb je een soort van direct contact met de ontwikkelaar en deze beantwoord dan ook regelmatig vragen van de gamer.

Na wat previews gelezen te hebben op wat sites besloot ik gisteren dan toch maar om de game te halen. Ik besloot ook maar gelijk de 'Founder Pack' te halen, vooral om de ontwikkelaar financieël een steuntje in de rug te geven maar deze versie heeft i.t.t. de zogeheten Pixel Pack een aantal ingame bonus goodies en tweemaal een 50% discount coupon voor Endle space en zijn add-on. Goede deal voor mij, want ook deze game schijnt erg tof te zijn maar heb ik nog niet in mijn bezit.

Een lekker sausje

Het introfilmpje van de game is - net als de hele game - in een grafisch sausje gedipt wat je doet denken aan (Super) Metroid en de SNES-generatie. Hoewel dit slechts nog een behoorlijk uitgeklede versie is van de daadwerkelijke final release - de ontwikkelaar meldt dat het ongeveer ¼ is van de uiteindelijke content – ziet het er prachtig uit in zijn eenvoud.

Je schip crasht neer op een onbekende 'planeet' en de game is begonnen. Een korte introductie over het gebruik van de muis en key a ignments later en je kan beginnen. De kern (Crystal) van je schip ligt open en bloot middenin je kapotgeslagen schip, deze moet je ten koste van alles beschermen. Buiten het Crystal om zijn er 2 overlevenden welke je van kamer naar kamer stuurt. De characters bestaan uit verschillende cla es welke allemaal nog uitgediept moeten worden en nog niet hun kla e echt kunnen laten zien in deze release. Buiten de medic en engineer om zijn er nog verschillende aanvallende types met elk een ander wapen (sword, gun, machine gun e.d.).

Tactische uitdagingen

De bedoeling van de game is vrij eenvoudig: aan het eind van elk level dien je het Crystal naar de lift te brengen die zich ergens in het level bevindt. Dit doe je door deuren te openen, deuren die je aan het eind (of in het midden) van elke kamer vindt. Voor het openen van deze kamers krijg je Industry en Food. Industry gebruik je om generators te bouwen die deze 2 grondstoffen genereren bij het openen van een nieuwe deur of om turrets te bouwen die je Crystal en generators beschermen). Food gebruik je om je characters te healen en om nieuwe characters te kopen die je gaandeweg tegenkomt. Tevens speel je Power vrij welke je nodig hebt om elke kamer te voorzien van stroom. Best wel even pittig om onder de knie te krijgen dus.

Het leuke van de game is nu al het vinden van een balans tu en deze grondstoffen. Geef je al je Industry uit aan generators dan heb je te weinig verdediging en slopen de monsters die achter elke deur kunnen zitten (en om de zoveel deuren spawnen uit allerlei putten)  alles wat ze tegenkomen en is het game over. Geef je alles uit aan turrets dan ontvang je te weinig punten Industry en Food per deur en kan je jezelf niet goed genezen en upgraden en ben je te slap om tegen de immer groter wordende hordes vijanden te vechten. Lastig dus!

Wat de game echt tof maakt is het RPG-element waarin je de characters upgrade door Food te gebruiken om ze sterker te maken. Tevens zijn er merchants te vinden die allerlei upgrades voor je wapens en armor verkopen. Nadat je alle deuren hebt geopend en de uitgang (lift) hebt gevonden is het zaak om je snelste character met het Crystal naar de lift te laten lopen. Maar vanaf het moment dat het Crystal zijn plek verlaat gaan alle alarmbellen af, uit alle ruimtes spawnen monsters terwijl jij met dat ding naar de lift loopt. Degene die het kristal vasthoudt kan niks dan lopen met dat ding dus het is een tactisch spel om je overige characters om hem heen te laten lopen en hem van bescherming te voorzien. Nog moeilijker wordt het doordat elke kamer zijn stroom verliest zodra het Crystal deze kamer verlaat en de turrets dus niks meer doen. Bereik je de lift dan gaat de schacht open en ga je naar het volgende level. Alleen, dat zijn er maar 3..

Is dit wat je wilt?

En daar is dan het lastige van een alpha released game aanschaffen, je krijgt veel minder dan hetgeen waar je zo naar verlangt. Want deze game wordt tof, wat zeg ik, hij IS tof. Ondanks de beperkte hoeveelheid content staat de basis als een huis, een huis met een onbeperkt grote inboedel. De ontwikkelaar is van plan om er verschillende modi in te stoppen zoals een Endle modus (zoals Tower Defence games altijd hebben) maar ook een co-op mogelijkheid en daar kijk ik onwijs naar uit. Deze game schreeuwt namelijk om gespeeld te worden met een maat waarbij een van de 2 de deuren opent en de ander de hordes vijanden tegenhoudt.

Ben je enkel van de volledige games die je gelijk alles geven vanaf het begin, wacht dan nog wat maanden. Heb je echter een voorliefde voor dit soort roguelike games en wil je echt wat nieuws proberen, halen deze game. Ik hou jullie op de hoogte van de updates. Bedankt voor het lezen!