Preview Battlefield Heroes | Gamer.nl

DICE en EA komen dit jaar met verschillende battlefield games. Een daarvan is battlefield heroes, een gratis spel dat als doel voor ogen heeft een gat in de markt op te vullen. Ik heb de beta gespeeld en zal jullie vertellen wat ik er van vind.

Ik zal eerst even uitleggen hoe deze Battlefield game in elkaar steekt. Om te gaan spelen heb je eerst een account nodig, hiermee kan je inloggen op de site van battlefield heroes waarna je het spel opstart vanuit de browser. Je hebt dus geen cd of grote download nodig. Vervolgens maak je je eigen hero aan, hierbij kan je kiezen uit verschillende kla es. De 3 kla es waaruit je kan kiezen zijn de commando, de a ault en de anti-tank. Met andere woorden de sniper, machinegunner en bazookadude. Deze kla es hebben allemaal hun eigen voor en nadelen, zo heeft de sniper veel minder hp maar doet hij wel veel meer schade.

Nadat je je kla e hebt gekozen kan je je hero aankleden. Je krijgt de beschikking over een standaard pakje. Omdat het in principe een gratis spel is, kost het EA veel geld aangezien ze niks binnenkrijgen. Reclame zal er vast wel komen, maar dit was er gelukkig nog niet in de beta. Wel is er de mogelijkheid om kleren voor je hero te gaan kopen. Je kan bijvoorbeeld een piratenpakje aanschaffen tegen een bepaalde prijs. Wapens kan je ook kopen, maar deze kan je ook krijgen nadat je een tijdje hebt gespeeld. Want tijdens het spelen verdien je ook punten, en met deze punten kan je weer betere wapens kopen. Doordat mensen die er geld aan uit geven geen sterkere wapens kunnen krijgen, raakt de balans gelukkig niet zoek.

Nadat je de hero hebt aangekleed begint de pret. Er wordt een server gezoekt die bij jou vaardigheidsniveau past, zodat je niet bij allemaal mensen terechtkomt die al veel langer spelen en dus veel sterker zijn. Nadeel van dit 'matchmaking' is wel dat het lastig is om bij vrienden in te komen die van een hoger niveau zijn. Zo kon ik niet bij een vriend die de beta speelt inkomen. Dit kwam grotendeels ook doordat de servers meestal binnen 10 seconden bomvol zaten waardoor de vriend er maar niet tu en kon komen. Dit vind ik zonde omdat een spel als battlefield heroes uitermate geschikt is om met vrieden te spelen..

Nadat je in een server bent binnengekomen, begint vrijwel direct het spel. Je begint het spel met je teamgenoten bij je eigen basiskamp en de bedoeling is vervolgens om zoveel mogelijk vlaggen omhoog te hijsen in de map. Voor elke vlag die in het bezig van jouw team is, krijg je punten. Dit principe is niet nieuw in de battlefield serie. Bij het inpikken van de vlaggen is het van e entieel belang dat er wordt samengewerkt binnen het team. Als dit niet gebeurd en de tegenstander doet dit wel, is het potje al verloren voordat het goed en wel begonnen is. De potjes zijn trouwens niet al te lang, ongeveer 5-10 minuten. Het is ook niet een spel waarvan het de bedoeling is dat je het uren en uren non-stop gaat zitten spelen, daarvoor is het te kleinschalig.

Want dat de game kleinschalig is, dat is een belangrijk punt wat mij niet aanstaat aan deze game. Zo zijn er maar 3 maps. Deze maps doen elk wel wat ze moeten doen, maar ze zijn niet heel boeiend. Een klein dorpje, een grasveldje, je kent het allemaal wel. Wel zitten de maps technisch wel goed in elkaar, nergens kun je vast komen te zitten of houdt de weg opeens op te bestaan. Ze zijn ook niet té groot, en ook niet té klein. Precies goed, wat dat betreft hebben de mannen van DICE goed werk afgeleverd. Bugs zitten er vrijwel niet in, slechts heel sporadisch blijft een lijk niet op zijn plek liggen maar vliegt het de lucht is.

Verder zitten er natuurlijk weer voortuigen in de game. Tanks, jeeps en zelfs vliegtuigen maken hun opwachting. De besturing van de tanks en jeeps werkt vrij soepel, dit in tegenstelling tot het vliegtuig. Dit vergt zeker wel wat oefening om het goed te kunnen. Voor de mensen die geen zin hebben dit onder de knie te krijgen, je kan altijd meevliegen op de vleugel van het vliegtuig. Pas wel op voor snipers, voor je het weet lig je eraf. Net als bij het vliegen geld dat sniperen vrij lastig is in Heroes. Het vergt veel oefening, in het begin zul je de vijand zeker 4 keer moeten raken voordat deze door neervalt. Later echter krijg je sterkte snipers en dan zal dit veel sneller gaan. Geen geduld? Neem een machinegeweer. Niet moeilijk te besturen, gewoon simpelweg je magazijn leegrammen op de vijand.

Grappig is het sleutelwoord in deze battlefield heroes. De gameplay is niet heel uitgebreid en er zijn niet veel maps maar toch blijft het leuk. Dit komt bijvoorbeeld door de 3rd person view waarmee je speelt, waardoor je je hero bijvoorbeeld rond ziet waggelen aangezien zijn zware machinegun moeilijk tilbaar is. Als je stil gaat staan, gaat de hero vervolgens datzelfde wapens eens nader bekijken en drukt het zowat in zijn eigen gezicht. Dit is weliswaar vrij kinderachtige humor, maar zet er een vrolijk deuntje achter en het is zelfs voor volwa en geweldig grappig. Het meest briljante vond ik persoonlijk het vragen om een lift. Normaal gesproken schreeuw je tegen een teamgenoot 'I need a ride', in heroes zegt de hero; Heeeuj, vroem vroem? En steekt vervolgens zijn duim omhoog.

Het kan niet anders of Battlefield Heroes gaat een regelrecht succes worden. De flauwe humor waarmee het spel is vormgeven samen met de ijzersterke traditionele battlefield gameplay is een gouden combinatie. Het is ook een spel geworden dat je altijd even snel tu endoor kan spelen doordat het zo simpel is om te starten, waarbij het wel jammer is dat de potjes soms ietwat kort zijn. Maargoed, deze kleine minpuntjes zijn te verwaarlosen. Want het spel is gratis, terwijl het bijna een volwaardige game is. Ik weet ook wel zeker dat er nog maps aan toegevoegd zullen worden, maar zelfs dan deze nieuwe Battlefield een game om in de gaten te houden!