Wat ik nu aan het schrijven ben, word niet echt een preview. Ik schrijf enkel de teleurstelling van me af. Je leest het goed, ik ben teleurgesteld in Far cry 2. Vol verwachting had ik het spel al gepre-orderd. Want een nieuwe Far cry game staat meestel voor kwaliteit op hoog niveau. Maar waarom dit keer niet?

Die antwoord ga ik niet direct geven. Maar ik zal eerst wat vertellen over de setting en het verhaal. Je kunt kiezen uit 12 verschillende hoofdpersonages, met elk een verschillende achtergrond. In principe speelt de achtergrond van een personage geen rol in het daadwerkelijke verhaal.

Je komt terecht in een rumoerig Afrikaans land, waar er een burgeroorlog heerst tussen 2 groepen. Een rijke Westerse wapenhandelaar voorziet de 2 groepen telkens van wapens. En wanneer er wapens zijn, kan er oorlog gevoerd worden. Jij als huurmoordenaar moet de wapenhandelaar genaamd The Jackal zien te vermoorden. Wanneer je in het land arriveert, zie je dat dingen flink fout gaan. Gelijk bij aankomst in het land, loop je het virus malaria op. En zijn de lokale gangsters er de baas.

Opzich vind ik het verhaal en de setting vrij orgineel. Ik ken weinig games bedenken die zich in Afrika afspelen( Resident Evil uitgezonderd). En het verhaal deed me regelmatig denken aan de burgeroorlog in Rwanda. Waar de Hutu's de Tutsi's spontaan begonnen af te slachten. Dus het verhaal vind ik zeker sterk in deze game.

Ook grafisch is dit spel heel erg indrukwekkend. Het is de makers gelukt om Afrika tot leven te brengen. Schitterende steppes, kleine stukken woestijn en vrij dichte jungles wisselen elkaar telkens af. Ook zag ik zo nu en dan een zebra of een gnoe lopen. Ook de zonsondergang zag er behoorlijk fraai uit.

Wat ook leuk was, was dat je zelf je wapens kon samenstellen. En je werd ook wel een beetje gedwongen om zelf wapens te kopen en samen te stellen. Want de wapens van je tegenstanders zijn vaak oud en slecht, en willen nog wel eens haperen. En soms kan dat je fataal zijn in een vuurgevecht. Je kunt maar een bepaald aantal wapens meenemen in een vuurgevecht. Zo heb je een mes, een licht wapen, een middelzwaar wapen , en een zwaar wapen. Bij een licht wapen kun je denken aan een handpistool of een granaatpistool. De middelzware wapens die ik heb gebruikt , waren onder andere een Ak47 en een sniper. Soms vond ik een spas ook wel handig. Het arsenaal aan zware wapens bestond bij mij uit een machinegeweer of een bazooka.

Bij beide groepen moet je missies uitvoeren om te ontdekken wie the Jackals echt is. Maar de missies die je uit moet voeren vind ik erg repetitief. Telkens is het van : vermoord een bepaald persoon of blaas dat op. Ze hadden wel wat meer variatie kunnen brengen in de missies. En de tegenstanders kunnen zo meedoen als schutters bij de Olympische Spelen. Wedden dat ze allemaal voor goud gaan.

Ook zijn er controle-posten in het spel, die bewoond zijn door soldaten. En wanneer je er langs rijd, moet je telkens even stoppen om ze verrot te knallen. En als je er voorbij probeert te rijden met je auto, komen ze je achterna met auto's. Als je een hele controle-post hebt uitgeroeid, worden ze daarna heel snel weer bewoond door nieuwe soldaten. En zo begint alles van voor af aan, wanneer je er weer langs rijd. Er zijn heel veel controle-posten die je tegenkomt op weg naar een missie. Dus je bent uiteindelijk langer bezig om ze af te schieten, dan dat je bezig bent een missie te voltooien.

Zelf heb ik nog maar 10,5 uur gespeeld. Ik zit op 23% dus ik heb nog heel wat missies te gaan. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik de 100% ga halen. Door de repetitieve missies en de controle-posten heb ik het idee dat het een sleur gaat worden. En dat is jammer, want wanneer deze ergenissen er niet waren geweest , dan had ik het spel nu al uitgespeeld. En wanneer je door deze punten van kritiek heen kan kijken, zie je een prachtige en degelijke shooter.