Gamer.nl: En, is het nog leuk om games te maken in Nederland?
Vlambeer: Games maken is altijd leuk, anders zouden we het niet doen. De locatie doet er echt totaal niet toe voor ons, een indiestudio als Vlambeer kan op zich overal werken waar we twee laptops en een internetverbinding hebben. Dat en cola voor Rami en bier voor JW.

Hoe is jullie laatste game/project eigenlijk ontvangen, zowel in Nederland als het buitenland?
Ons laatste project? Dat hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met ons laatste project. We hebben de afgelopen tijd een aantal flashgames uitgebracht om wat geld bij elkaar te sparen voor onze grotere projecten. Zo hebben we eerder ook Radical Fishing, een game over vissen met zwaar geschut, gemaakt om Super Crate Box te kunnen betalen. Met het gratis Super Crate Box kregen we enorm veel aandacht, zowel in het binnenland als internationaal: we wonnen awards, werden genomineerd voor het Independent Game Festival en vanaf daar was het best wel een achtbaan. De afgelopen tijd hebben we wat flashgames en experimentjes uitgebracht, zoals KARATE (een game over mensen naar de hemel slaan), Dinosaur Zookeeper (een game over het runnen van een dinosaurusdierentuin) en LUFTRAUSER (een dogfighting game). Eigenlijk zijn alle games behoorlijk positief ontvangen.

Houden jullie andere studio's in Nederland in de gaten om te zien hoe het met hen gaat?
Natuurlijk. We zitten in het Dutch Game Garden-gebouw in Nederland, waar heel veel andere gamestudio’s ook gehuisvest zijn. Naast ons kantoor zit dat van het Nederlandse industrieblad Control Magazine. Daarnaast zijn er altijd wel plekken waar je elkaar tegenkomt, of dat nou hier in Nederland is of op een conferentie in het buitenland. Het is een redelijk knus wereldje.

De zomer is in volle gang. Tijd voor rust of hard aan het werk aan de volgende titel? Kunnen jullie daar al iets over vertellen?
We werken nu keihard aan het polishen van Serious Sam: The Random Encounter, een game die uitgebracht wordt ter promotie van Serious Sam 3: BFE. The Random Encounter wordt een RPG in de stijl van Serious Sam, kortom: honderden tegenstanders per battle en heel veel explosies. We hebben vanmiddag toevallig voor het eerst tegen de eindbaas gevochten, maar we werden nog totaal ingemaakt. Misschien toch iets minder exploderende tegenstanders spawnen. Daarna nemen we wel een weekje of twee pauze voor we weer aan de slag gaan. Niet dat we twee weken niets maken gaan volhouden.

Je gaat op vakantie en neemt vijf games mee. Welke games?
Als we op vakantie gaan zien we liever even geen games. Dat komt daarna wel weer.


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. Elke werkdag verschijnt er een andere rubriek om het goede weer en de magere release line-up van games tegen te gaan. Elke woensdag: de Zomerronde, waarin we verschillende Nederlandse ontwikkelaars vragen waar ze mee bezig zijn.