Het is al een tijdje stil rondom Triumph Studios. Wellicht dat het zijn zonden aan het overdenken is? Het zou zomaar kunnen, want een game waarin je zeehondjes doodknuppelt, dorpjes in de fik steekt en je een legertje aan kleine duiveltjes hebt, is niet goed voor je karma. We hebben het natuurlijk over Overlord, een titel die het nodige succes met zich meebracht voor de studio. Het ambitieuze vervolg stamt alweer uit 2009, dus wat nu, donkere meesters?

En, is het nog leuk om games te maken in Nederland?
Lennart Sas: Al met al is Nederland best een goed land om games te maken, voor beginnende studio’s wordt er nu veel gedaan. Toen we in 1997 als groepje studenten Triumph begonnen, gebeurde er in Nederland vrijwel niets op gamesgebied; we moesten mensen zelf opleiden of met buitenlanders werken. In de loop der jaren zijn er steeds meer studio’s bijgekomen, opleidingen gestart en ondersteunde organisaties als Dutch Game Garden opgericht.

Hoe is jullie laatste game/project eigenlijk ontvangen, zowel in Nederland als het buitenland? Iets van geleerd?
Vergeleken met de originele Overlord, dat echt een enorme hit voor ons was, deed ons laatste spel, Overlord II, het oké. Daarnaast hebben we de Age of Wonders-serie zelf heruitgegeven via digitale distributiekanalen als Steam. Dit is ons heel goed bevallen met verkopen ver boven onze verwachtingen. Ik denk dat onze laatste releases wel een afspiegeling zijn van de verschuiving van retailgames naar digitale distributie en online games.

In Nederland hebben we altijd extra aandacht gekregen. Dat zie je ook terug in de verkoop, die hier toch significant hoger ligt. Dus bedankt voor de support!

Overlord II

Houden jullie andere studio's in Nederland in de gaten om te zien hoe het met hen gaat?
We volgen de Nederlandse game-industrie voornamelijk omdat we er veel vrienden en kennissen hebben, niet echt vanuit marktanalyse of concurrentieoverwegingen. Het is vaak een gezellige boel op bijeenkomsten van gameontwikkelaars. De kans dat je directe concurrentie in Nederland zit, is erg klein in deze globale business. De Nederlandse game-industrie is nu diverser dan ooit, maar we hebben wel gemeenschappelijke belangen, zoals betere opleidingen, een ervaren talentpool en het ontwikkelen van een internationale naam door veel succesvolle titels uit te brengen.

De zomer is in volle gang. Tijd voor rust of hard aan het werk aan de volgende titel? Kunnen jullie daar al iets over vertellen?
De laatste weken hebben we van de zomer weinig last gehad, eigenlijk is het ideaal game(ontwikkel)weer. Ik zou graag wat verklappen over onze fantastische nieuwe projecten en plannen, maar de tijd is nog niet daar.

Je gaat op vakantie en neemt vijf games mee. Welke games?
Mijn volgende vakantie is mijn huwelijksreis, dus ik zal genoodzaakt zijn het gamen op vakantie in te perken op straffe van directe echtscheiding... alhoewel, wat Zelda, Super Crate Box of Civilization V tijdens de vlucht moet toch kunnen.


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch interessante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke woensdag: de Zomerronde, waarin we verschillende Nederlandse ontwikkelaars vragen waar ze mee bezig zijn.