Zeg Ronimo en er is een grote kans dat je je schouders ophaalt. Zeg De Blob en je denkt waarschijnlijk meteen aan de verf-absorberende bol van THQ die vrolijk in het rond springt. Voordat ze Ronimo Games oprichtten, studeerden de mannen van de studio aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht en bedachten ze het concept achter De Blob. Toch hebben ze als Ronimo hun sporen ook al verdiend: Swords & Soldiers op WiiWare won twee jaar geleden een tweetal Dutch Game Awards en de game is – dankzij een samenwerking met Two Tribes – vorige week op iPhone en iPad verschenen.

Gamer.nl: En, is het nog leuk om games te maken in Nederland?
Jasper Koning:
Zeker! De locatie maakt op zich niet zo heel veel uit bij games maken, want het is sowieso leuk om te doen. Maar in Nederland zijn er ook een hoop ondersteunende partijen, zoals de Dutch Game Garden in Utrecht, waar we zelf gehuisvest zijn. Zij hebben op zichzelf niet zoveel invloed op het plezier van het games maken, maar helpen wel met veel van de zaken die daaromheen spelen. Dingen zoals het runnen van een bedrijf, het managen van pr, dealen met uitgevers en het zelf uitgeven van games. Dus ja, games maken in Nederland is erg prettig.


Swords & Soldiers

Hoe is jullie laatste game eigenlijk ontvangen, zowel in Nederland als het buitenland? Iets van geleerd?
Ons debuut, de 2D-strategiegame Swords & Soldiers, is zeer positief ontvangen, we hebben bijna overal een 8 of hoger ontvangen van critici. De WiiWare- en PSN-versies deden het al prima, maar vooral op Steam heeft de game het erg goed gedaan.

Houden jullie andere studio's in Nederland in de gaten om te zien hoe het met hen gaat?
We houden de hele game-industrie natuurlijk in de gaten. En binnen Nederland hebben we een hoop vrienden en goede connecties bij verschillende bedrijven, dus daar zijn we extra van op de hoogte, ja. Het is altijd heel interessant om de verhalen achter de beslissingen te horen.

De zomer is in volle gang. Tijd voor rust of hard aan het werk aan de volgende titel? Kunnen jullie daar al iets over vertellen?

Geen tijd voor rust, helaas. Onze volgende game, Awesomenauts, moet dit najaar uitkomen, dus we zijn nu hard aan het werk om de laatste loodjes te leggen. De game wordt supervet. Het is een mix tussen Contra, Metal Slug en League of Legends, DotA en Monday Night Combat. Dus old school side-scrolling springen en schieten, maar dan met verschillende klassen en upgrades. En dat dan online in teams tegen elkaar.


Awesomenauts

Je gaat op vakantie en neemt vijf games mee. Welke games?
Ik ben een sucker voor free roaming (super)heldengames, dus Prototype, Crackdown en Assassin's Creed: Brotherhood sowieso (eervolle vermelding: Spiderman: Web of Shadows). Daarnaast nog Fallout: New Vegas voor de RPG-behoefte en Puzzle Quest 2 voor alle dode uurtjes die daarna nog over blijven.


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch interessante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke woensdag: de Zomerronde, waarin we verschillende Nederlandse ontwikkelaars vragen waar ze mee bezig zijn.