Yoshida: 'Kinect is niet meer dan volgende generatie EyeToy' | Gamer.nl

Yoshida: 'Kinect is niet meer dan volgende generatie EyeToy' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Microsoft presenteerde deze E3 in volle glorie haar paradepaardje Kinect. Maar de pers was er minder positief over. Games vielen tegen, het gros van de presentaties waren opgezet in plaats van live en dan was er nog de vraag voor wie Kinect nou eigenlijk bedoeld is. Sony toonde ondertu en met meer succes de PlayStation Move. Maar dat Kinect, zijn ze daar nou eigenlijk bang voor bij Sony?

Shuhei Yoshida: "Kinect is eigenlijk gewoon de volgende generatie van EyeToy; een systeem dat alleen met camera werkt en dat hands-free gaming ondersteunt. Maar juist omdat het hands-free is, worstelt het met het detecteren van subtiele bewegingen. Wij maken bijvoorbeeld voor Move een sportgame, Sports Champions, daar zit discgolf in. Laten we daar eens wat beter naar kijken. Kinect registreert de beweging van je arm die belangrijk is, maar er is ook het sleutelingrediënt van een worp: het precieze moment waarop je de disc loslaat.

Met Kinect zou je twee keer op precies dezelfde manier kunnen gooien, maar het moment waarop je loslaat is cruciaal voor het resultaat. Wij willen ervoor zorgen dat hetgeen dat je doet, precies wordt gereflecteerd in onze games. Je begrijpt dan precies wat je goed of fout doet en waarom een worp precies op een bepaalde manier gaat. Dat stukje informatie, het moment waarop je de disc loslaat, daar zit het knelpunt voor een hands-free systeem. Wij maken er wel eens grapjes over: “Wij hebben wel knoppen”, maar zonder gekheid is dat wel een cruciaal punt. Met EyeToy of Kinect gaat dat lastig worden, zij zijn zelfs nog positief over het gebrek aan knoppen…

Weet je, wij hebben behoorlijk wat succes gehad met de EyeToy en begrijpen best de voordelen van een dergelijke interface. Maar met Move wilden we veel verder gaan dan dat. We willen onze bewegingsgevoelige controle implementeren in echte games. En als je het daarvoor gebruikt, ontkom je er niet aan dat je een paar dingen nodig hebt; directe real-time respons, precisie – want gamers willen nou eenmaal perfecte controle over wat ze doen – en betrouwbaarheid. Kinect heeft dat niet.

Stel je eens voor, je neemt het tegen een eindbaas op en je moet nog één keer een hele specifieke actie uitvoeren. Als jouw actie dan niet precies goed geregistreerd wordt, terwijl je wel zeker weet dat je het goed deed, maar je verliest toch…dan is dat natuurlijk een reden om woedend te worden."

Heel de week beantwoordt Shuhei Yoshida verschillende vragen aan ons. Gisteren praatte hij over het feit dat het merk PlayStation het altijd nog moeilijk heeft in de VS. Morgen beantwoordt Yoshida weer uitgebreid een vraag van ons. Zorg dat je het niet mist.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou