‘Xcom 2 moet zowel fans als nieuwe spelers aanspreken’ | Gamer.nl

‘Xcom 2 moet zowel fans als nieuwe spelers aanspreken’ | Gamer.nl

Volgende week is het zover: vanaf 5 februari mogen alle strategisch ingestelde gamers weer aan de slag in het fascinerende universum van Xcom. Het vervolg op de reboot uit 2012 heeft gezien de kwaliteit van laatstgenoemde game torenhoge verwachtingen waar te maken. Gamer.nl sprak met Garth DeAngelis, de lead producer van Xcom 2, vlak voordat de game uitkomt.

Gamer.nl: Er is enorm veel intere e in Xcom 2. Hoe voelt het nou om aan een game te werken die vroeger als redelijk hardcore niche game werd beschouwd en nu de intere e van veel gamers wekt en een AAA-status heeft?

Garth DeAngelis: Ik vind het heerlijk, het is bijna te mooi om waar te zijn. Als gamer houd ik persoonlijk erg van diepe tactische en strategische keuzes in games, maar historisch gezien spreekt dat een kleine maar fanatieke groep gamers aan. Om aan een project te werken dat de keuzevrijheid nog altijd bevat en de echte strategiefans bevredigt, maar ook nieuwe fans aantrekt die normaliter wellicht niet zo snel iets met strategie hebben, dat is iets waar we enorm trots op zijn.

Xcom is een uniek beestje, en niet alleen vanwege de unieke synergie tu en de intense strategie op de Avenger en de squad-based tactieken. Die gameplay is de fundering van de ervaring, maar Xcom 2 heeft ook graphics die zeker op de nieuwste pc’s concurreren met de beste actiegames en rpg’s. De game heeft ook een fantastisch verhaal met grote cinematische kwaliteit, iets dat vrij uniek is in het strategiegenre.

Gamer.nl: Had je het succe van Xcom: Enemy Unknown verwacht en wat betekent dat voor de intere e die gamers nu in Xcom 2 tonen?

DeAngelis: We hadden zeker niet verwacht dat Enemy Unknown zo succesvol zou worden, maar we weten zeker wat Xcom 2 voor onze fans betekent. Beide games waren erg intere ant om te ontwikkelen. De uitdaging met Enemy Unknown was om een kla ieker opnieuw uit te vinden en fans tevreden te stellen. De uitdaging met Xcom 2 is de formule naar een nieuw niveau te tillen op nieuwe, leuke manieren zodat fans van Enemy Unknown zich blijven vermaken. Dat is echt niet makkelijker geworden.

Gamer.nl: We hebben de game al een aantal uren gespeeld en wat ons opvalt is dat veel ook hetzelfde is gebleven, in positieve zin. Het lijkt erop dat jullie je meer richten op de game extra diepgang geven, maar zijn jullie niet bang dat dit nieuwe spelers afschrikt?

DeAngelis: We proberen het vervolg zo te maken dat het nieuwe en oude fans aanspreekt. Ik denk dat het verhaal van Xcom 2 daar een goed voorbeeld van is. Fans van Enemy Unknown weten dat verliezen onderdeel is van de ervaring. Fans begrijpen dan ook dat Xcom 2 zich afspeelt na het verliezen van de originele oorlog. Voor nieuwe spelers is dat het perfecte instapmoment, ook al hebben ze het origineel niet gespeeld.

Xcom 2

Gamer.nl: Op het gebied van gameplay is er het een en ander veranderd. De speler is niet meer de dominante macht maar de rebel. Was dat een keuze die jullie aan het begin van de ontwikkeling al hebben gemaakt?

DeAngelis: Dat was zeker een idee die al lang speelde. Jake (Solomon, de designer) en ik hadden gesprekken over hoe cool het zou zijn als de rollen van Xcom en de aliens omgedraaid zouden zijn. Zo hebben we het idee steeds meer vormgegeven tot we ons realiseerden dat we de fundering van een geweldig vervolg in handen hadden.

Xcom 2 heeft een fantastisch verhaal met grote cinematische kwaliteit, iets dat vrij uniek is in het strategiegenre

Gamer.nl: Eén van de elementen die behoorlijk is veranderd is de manier waarop je je basis bouwt. Of eigenlijk, je basis niet bouwt, want we hebben nu een groot voertuig genaamd de Avenger. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen? Denken jullie niet dat spelers de vrijheid van het graven van tunnels en bouwen van kamers gaan mi en?

DeAngelis: Spelers hoeven zich geen zorgen te maken, je kunt nog steeds een basis bouwen. Het hoofdkwartier is ditmaal een vliegend buitenaards voertuig dat Xcom heeft overgenomen. Het is een gigantisch schip met vernietigde buitenaardse technologie. Spelers moeten de diverse ruimtes veiligstellen voordat ze toffe nieuwe faciliteiten kunnen bouwen. En het is belangrijk om wendbaar te zijn, want Xcom moet de hele wereld over om de mensheid te inspireren tegen de aliens terug te vechten.

Xcom 2
Xcom 2

Gamer.nl: En waar zijn de interceptors?

DeAngelis: Die waren deze keer niet nodig omdat je een mobiele basis hebt, maar je komt nog wel wat van de interceptor-gameplay tegen. Op een gegeven moment wordt de Avenger in de game achtervolgd door een UFO. Je moet upgrades voor je Avenger bouwen om vijanden makkelijker af te schudden.

Gamer.nl: Kun je ons iets meer vertellen over de veranderingen in de strategische wereldkaart? Bijvoorbeeld de manier waarop de nieuwe Dark Events werken en de rol die intel speelt?

DeAngelis: De strategische map is volledig nieuw. We laten spelers pro-actiever zijn in de manier waarop ze mi ies willen beginnen, maar ze moeten altijd opletten wat de vijand doet. Dark Events zijn een manier om te tonen waar de aliens mee bezig zijn. Terwijl je speelt krijg je notificaties dat de aliens aan bepaalde doelen werken. Deze doelen kunnen bijvoorbeeld nieuwe armor zijn of vijanden die beter weten waar jij schuilt. Xcom kan wat tegen deze Dark Events doen, maar niet altijd. Je moet kiezen welke Dark Events je tegenhoudt en welke je laat gaan, oftewel een moeilijke besli ing voor spelers.

Intel is een belangriike bron in de game. Je gebruikt het vooral om nieuwe gebieden te bereiken en het verzet te laten groeien. Wanneer je een nieuw land bereikt, kun je daar ook mi ies uitvoeren en extra benodigdheden vrijspelen. 

Xcom 2

Gamer.nl: We hebben een tof nieuw wapen gezien, het zwaard, dat door de Ranger wordt gebruikt. Gaat melee combat een grotere rol spelen in Xcom 2 en zien we dat terug in typen vijanden en andere wapens?

DeAngelis: Melee combat is de specialiteit van de ranger. Het zwaard is heel cool en kan veel schade aanrichten, maar het zorgt er wel voor dat je Ranger kwetsbaar is. We hebben er voor gezorgd dat het risico en de beloning voor het gebruiken van een zwaard de moeite loont. Eén van mijn favoriete mogelijkheden is Reaper, waarmee de Ranger melee aanvallen aan elkaar kan verbinden na een melee-kill.

Gamer.nl: Laten we vooral de mod community niet vergeten. Kunnen spelers aanpa ingen make naan Xcom 2 en hun eigen ervaring maken? Wat voor tools krijgen ze hiervoor?

DeAngelis: Wanneer fans de game kopen ontvangen ze 50 GB aan a ets. We hebben al veel coole ideeën gezien van fans en alles is in principe mogelijk, zolang de modder zelf de kennis in huis heeft.

Xcom 2
Xcom 2

Gamer.nl: Laatste vraag. X-com: UFO Defense of Xcom: Enemy Within? En waarom?

DeAngelis: Beide games hebben hun eigen speciale plek in de game-geschiedenis. We zouden onze Xcom niet hebben kunnen maken zonder UFO Defense. We willen ook onze eigen draai aan de serie geven wat we denk ik hebben gedaan met Enemy Unknown, Enemy Within en Xcom 2. We hopen dat fans beide games spelen!

Xcom 2 is vanaf 5 februari beschikbaar voor pc, Mac en Linux. De recensie is volgende week op Gamer.nl te lezen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou