Interview

Wargaming: 'Van strategiegames word je slimmer'

In gesprek met de mannen achter World of Warships

Geschreven door Harry Hol op
Voor de lancering van World of Warships nodigde Wargaming ons uit om een kijkje te nemen aan boord van een aantal klassieke oorlogsschepen in de Chatham Royal Docks in Groot-Brittannië. Gamer.nl heeft volgende week een uitgebreide videoreportage van het evenement zelf. Op het evenement spraken wij ook met Victor Kislyi, oprichter van Wargaming, en Artur Plociennik, de associate producer van World of Warships.

Gamer.nl: Alle spellen van Wargaming hebben oorlog als centrale thema. Waarom?

Victor Kislyi: Toen ik zeven jaar oud was bracht mijn vader me naar de schaakclub. Ik heb leren schaken op hoog niveau en dat zeven jaar lang gedaan. Schaken is een oorlogsspel. Je vermoordt de stukken van de tegenstander. Is het een gewelddadig spel? Nee, natuurlijk niet. Maar word je er slimmer van? Jazeker! Strategiespellen, zoals we die tegenwoordig zien, zijn de opvolgers van schaken.

Je kunt World of Tanks en World of Warships zien op dezelfde manier zoals Civ en Masters of Orion [de sciencefiction 4X-game die in de jaren ’90 enorm populair was - red.]. Ik wil erg graag dat mijn zoon die spellen ook speelt. Hij is nu al heel geïnteresseerd in Civ. En daar ben ik blij mee. Natuurlijk zijn strategiegames verbonden met oorlog, maar ze maken ons vooral slimmer. 

GNL: Ik begrijp wat je zegt, maar in de World of-spellen besteden jullie alleen aandacht aan de ‘hardware’ van de oorlog. Julie recreëren tanks, vliegtuigen en schepen met veel liefde en oog voor detail. Maar in de spellen wordt nergens aandacht besteed aan de politieke kant van het conflict. De geschiedenis laten jullie in het midden. Is dat bewust?

VK: Ja, dat is een bewuste keuze. Neem bijvoorbeeld Counter-Strike. Daarin speel je als soldaat of als terrorist. Als je aan de kant van de terroristen vecht, ben je dan bezig met het opblazen van onschuldige burgers? Nee, natuurlijk niet. Je speelt gewoon een virtuele sport, waarvoor je discipline moet hebben, teamwork nodig hebt en waar je voor moet oefenen…  Dat geldt ook voor onze games.

GNL: Een vraag voor Artur Plociennik: als Nederlanders zijn we toch een beetje teleurgesteld

Artur Plociennik: Uh, oh…

GNL: Een aantal Nederlandse Marineschepen hebben toch zeker een belangrijke rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Maar er zitten helemaal geen Nederlandse marineschepen in het spel.

AP: Nog niet…

GNL: Bedoel je dat ze wel gaan komen?

AP: We zijn constant bezig met zoeken naar schepen die goed in het spel passen. Ik kan niks beloven over specifiek Nederlandse schepen, maar wel dat we allerlei vaartuigen van diverse nationaliteiten willen toevoegen. 

GNL: Het vliegdekschip speelt heel anders dan de andere drie klassen in  de game. Is dat ook een soort hint dat er nog een boel andere typen vaartuigen komen met totaal andere manieren van spelen? Onderzeeërs bijvoorbeeld?

AP: Dat is een vraag met twee kanten. Om even met de onderzeeër te beginnen: daar hebben we al eerder over gezegd dat we die pas toevoegen als we een manier hebben gevonden om ze leuk te maken binnen de actiegerichte matches van World of Warships. Over andere soorten schepen, daar hebben we nog niet echt over nagedacht. We zijn blij met de vier typen die we nu hebben.

Wel vragen mensen ons vaak of we ook modernere schepen willen toevoegen.Dan kom je al snel in de problemen met de spelbalans, als je schepen uit de Tweede Wereldoorlog nog effectief wilt laten vechten tegen moderne wapens en bepantsering. Dan kun je beter een heel nieuwe game maken. Een World of Modern Warships of zoiets, met kruisraketten en jets. Maar dat zou dus echt een totaal ander spel zijn dan we nu maken.

GNL: Is het vliegdekschip een manier om later World of Warplanes te combineren met World of Warships?

AP: Nee, daar zijn we niet mee bezig. Er zijn sowieso een aantal technische barrières. Dat is niet iets wat in de planning zit. 

GNL: Over technologie gesproken: we staan aan de vooravond van de doorbraak van virtual reality. Kunnen we straks de enorme schaal van de schepen zien via een Oculus Rift of Playstation VR-headset

VK: Ja, virtual reality is nu al groot en groeit met de dag. Elke maand word ik voor meetings en conferenties uitgenodigd om te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen en betere headsets. Maa wij zijn free-to-play, wat betekent dat we alleen goed kunnen draaien als we heel veel spelers hebben. We begonnen op pc met World of Tanks, en het was heel logisch dat we een versie maakten voor de Xbox 360, want die heeft een enorme installed base. Zodra de Xbox One ook genoeg verkocht had was het vanzelfsprekend dat we daar ook onze game uitbrachten. De PlayStation 4 en mobile volgen.

Als vr in bijna alle huishoudens of in bijna elke binnenzak te vinden is, dan gaan we uiteraard ook naar die markt kijken. Technologisch gezien is dat eenvoudig. We hebben al fotorealistische 3D-werelden met mooie special effects. Die passen prima. Wat betreft de gameplay? Of die verandert? Tja. Hoe verandert een spel in vr? Zou je Tetris anders spelen in vr? Dat is eigenlijk wel een interessante vraag.

GNL: Wij hebben een versie van Tetris gespeeld met de Oculus Rift.

VK: En?

GNL: We kregen er knallende koppijn van.

VK: (lacht) Maar hoe dan ook: we snappen dat je onze spellen graag in vr wilt zien. En geloof me, wij willen dat ook. Als de markt er tenminste klaar voor is. Dus: geduld.

GNL: Even wat anders: Wargaming gaat een nieuwe versie van Master of Orion publiceren. Betekent dat dat Wargaming als uitgever ook spellen van andere studio’s op de markt gaat brengen?

VK: Nou, Master of Orion wordt dan wel ontwikkeld door een studio in Argentinië, maar het is een interne productie. Wij hebben de rechten en zien onszelf als producent. De reden dat we het door deze Argentijnse studio laten doen is omdat we geen mensen uit de World of-teams konden vrijmaken, terwijl ik graag snel wilde beginnen met het project. Ik kon de rechten van de game gelukkig kopen, want ik wilde zo graag een nieuwe versie zien. Het is een van mijn favoriete games aller tijden.

Het is een experiment, om te zien of we dit passieproject tot een goed einde kunnen brengen. En het is ook onze manier om iets terug te geven aan gamers. We doen dit om zo’n klassieker toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor jonge fans van vandaag, die nooit de kans hadden om het spel te spelen. Maar natuurlijk ook voor de fans van het eerste uur. Master of Orion wordt overigens géén Free-to-play-titel. Er is volgens mij geen manier om dat type spel op die manier op de markt te brengen zonder dat de fans van het origineel heel boos worden. Master of Orion wordt dus een gewone ‘koop-game’.

GNL: Tenslotte: jullie hebben nu World of Tanks, Planes en Warships. Is er nog een aspect van de Tweede Wereldoorlog waar jullie nog een game van zouden willen maken?

VK: Er is natuurlijk ook nog infanterie. We zijn intern allerlei dingen aan het uitproberen, maar we hebben nog niets waar we al mee naar buiten kunnen komen. Het moet echt leuk zijn om te doen. Dat is ook de reden dat we Warships, Tanks en Planes niet met elkaar verbinden tot een grote World of War of zoiets. We hebben intern wel tests gedaan maar nog geen manier gevonden om dat echt leuk te maken.

Lees ook de review in progress van World of Warships. De volledige recensie volgt binnenkort. Volgende week heeft Gamer.nl een videoreportage van het Wargaming-event.

Dit artikel delen:

Lees meer

Screenshots Skull Kid en Phantom Ganon in Hyrule Warriors Legends Universele afstandsbediening PlayStation 4 aangekondigd
5

Reacties op: Wargaming: 'Van strategiegames word je slimmer'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Battlestar28

    • 9 oktober 2015 15:48
    WoT heeft mij lang kunnen boeien. WoWS misschien net een uur. Warthunder overtreft op het moment op alle fronten, m.u.v. artillerie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crusader

    • 9 oktober 2015 20:47
    "Een aantal Nederlandse Marineschepen hebben toch zeker een belangrijke rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. "

    WHAHAHAHAA sure dude sure.
    Geschiedenis was zeker niet je sterkste vak.
    Geeft niet hoor maar onze bijdrage in 1940 is redelijk bescheiden. In indie hadden we idd de American-British-Dutch-Australian floot met karel doorman maar dat was ook een deuk in een pakje boter.

    srry moest er even op reageren.

    Verder goed werk interview met WG :) keep up the good work gamer.nl :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 11 oktober 2015 11:49
    Wikipedia: Tijdens de oorlog zetten eenheden van de marine de strijd tegen Duitsland en Japan voort in geallieerd verband. Nederlandse eenheden werden gecoördineerd vanuit het (opnieuw verzelfstandigde) Ministerie van Marine in Londen en de hoofdkwartieren op Ceylon en in Australië. Wereldwijd werden Nederlandse eenheden ingezet voor troepentransport, konvooien en acties op vijandelijke doelen. Er werden zware verliezen geleden, vooral bij de verdediging van Nederlands-Indië. Na de Slag in de Javazee op 27 en 28 februari 1942, toen de Combined Striking Force van de ABDACOM onder bevel van schout-bij-nacht Karel Doorman werd verslagen, was een grote rol van de marine niet meer mogelijk. Individueel bleven schepen, zoals de kruiser Tromp en meerdere onderzeeboten, in het Verre Oosten successen boeken. Zo zonken een klein aantal onderzeeboten, die in West-Australië waren gestationeerd, meer Japanse schepen in de eerste paar weken van de oorlog, dan de Britse en Amerikaanse marine gezamenlijk. Hiermee verdiende admiraal Helfrich zijn bijnaam "Ship-a-day Helfrich"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 12 oktober 2015 05:41
    admiraal helfrich XD weet je zeker dat da nie gewoon een duitser was? dan is het wel begrijpelijk waarom hij goed was met een onderzeeboot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crusader

    • 12 oktober 2015 16:20
    Precies Harry :) that's it :)
    Tromp is een lichte kruiser. totaal geen reden voor WG om dit in de game te plaatsen.

    Onze bijdrage vanuit maritiem oogpunt blijft een leuke noot in de boeken, maar niet meer dan dat. Again Een deuk in een pakje boter, helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord