Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview
None

Waarom ¯\_(ツ)_/¯ belangrijk is voor Overwatch

De shrug als waardering voor een verstopt verhaal

Geschreven door Ron Vorstermans op
Voordat Overwatch-personage Reaper een terrorist werd heette hij nog gewoon Gabriel Reyes, en Reyes heeft nogal wat reuring veroorzaakt in de Overwatch-community. In de nieuwe webcomic van de game zet hij de befaamde shrug in om zich onverschillig uit te drukken. Hij doet dat op fenomenale wijze. De timing, het postuur, de geveinsde glimlach: het is een nagenoeg perfecte shrug.

Spelers kunnen er geen genoeg van krijgen. Bijna dagelijks wordt op Reddit de vraag gesteld wanneer de shrug voor Reaper beschikbaar wordt als emote in de game. Blizzard houdt zich afzijdig, maar soit, fans en journalisten zijn niet echt anders van de ontwikkelaar gewend.

None

De shrug is maar een klein detail, maar juist dergelijke details vormen het hoogtepunt van de nieuwe comic. Uprising, zoals het korte getekende avontuur heet, toont een periode die we niet vaak zien in Overwatch. Het gaat specifiek om de eerste missie van Tracer als Overwatch-agente, ver voordat captain Reyes de terrorist Reaper werd, voordat Genji tevreden was met zijn nieuwe mechanische lichaam en voordat Widowmakers huid lichtpaars kleurde (ze is immers letterlijk koelbloedig, naast koelbloedig in figuurlijke zin: ze vermoordde haar eigen man).

Het bloed van Hanzo

De comic geeft maar weer eens aan hoe gedetailleerd het verhaal achter de uiteenlopende Heroes is, maar ook hoe raar het is dat al die lore enkel buiten de game te vinden is. Wie niet actief naar duiding van het Overwatch-universum op zoek gaat, loopt alle achtergrond rond de personages mis: hun verhalen zitten in comics, filmpjes en boeken, maar niet of nauwelijks in de game. Of beter gezegd, dat zaten ze niet. Uprising is namelijk ook de naam van een nieuw tijdelijk event dat op dit moment in Overwatch centraal staat. Het event is een week na het verschijnen van de comic begonnen.

Voor fans die wel ooit op zoek zijn gegaan naar meer informatie over hun favoriete Heroes betekent Uprising een zeldzame blik in de geschiedenis van Overwatch. Het event tilt de lore uit de geprezen comics en filmpjes naar de game, met mooie skins, sprays en zelfs een heuse singleplayermissie. Blizzard heeft uitgepakt. Of beter gezegd: Michael Chu, de belangrijkste schrijver van het verhaal van Overwatch, heeft uitgepakt.

None
Michael Chu

Aan Gamer.nl legt hij uit waarom het allemaal aanvankelijk niet in de game zat. “Omdat we de focus wilden leggen op het mp-gedeelte van de game. Dat is ’n stuk makkelijker als je het verhaal niet uitgebreid hoeft te duiden. In de game zelf bieden we tot nu toe vooral een beetje context, bijvoorbeeld middels personages en maps die op verschillende manieren verwijzen naar verhaallijnen binnen de game.”

Chu zegt in veel woorden dat de game tot nu toe enkel subtiel refereert naar de lore. Dat klopt. Bijvoorbeeld in de map Hanamura, in de dojo waar broers Hanzo en Genji het al eens uitvochten – een gevecht dat is geanimeerd in het korte cgi-filmpje Dragons. De werpsterren van Genji zitten blijkbaar te diep in het houtwerk van de dojo om er nog uitgetrokken te kunnen worden. Ook aan het wegboenen van de bloedsporen van Hanzo lijkt niemand te zijn toegekomen.

None
De sporen van het gevecht tussen Hanzo en Genji

De haat voor Bastion

De game zit vol met zulke verwijzingen: in maps, in dialogen en zelfs in skins. Maar al die verwijzingen zijn subtiel. Soms zijn ze zelfs cryptisch. Volgens Chu bood Uprising de kans om bepaalde achtergrondverhalen voor het eerst in de game zelf te concretiseren. Chu dacht daarbij meteen aan een coöperatieve missie. De map die daarvoor als podium moest dienen werd King’s Row, in Londen. “Zo konden we het verhaal van het personage Tracer gemakkelijk verwerken in de game”, zegt Chu over dat besluit. Tracer woont immers samen met haar vriendin in de binnenstad van Londen.

Daarnaast barst King’s Row al van verwijzingen naar de lore, wat de map een aantrekkelijke setting maakt voor een missie die het verhaal verder uitdiept. In een van de eerste cgi-filmpjes van Overwatch, Alive, wordt een belangrijk spiritueel leider, Tekhartha Mondatta, in King’s Row omgelegd door Widowmaker, iets wat Tracer als dan geprezen Overwatch-agente net niet weet te voorkomen. In de map liggen op het plein waar de liquidatie plaatsvond bloemen ter nagedachtenis van Mondatta. Hij heeft er zelfs een groot standbeeld gekregen; een standbeeld dat ook dient als handige verstopplek met een healthpack onderin.

None
Spiritueel leider en Omnic, Tekhartha Mondatta

Mondatta was een Omnic: een robot met menselijke eigenschappen. De moord in de animated short is een van de weinige concrete verwijzingen naar het conflict tussen mens en Omnic, terwijl die onenigheid in de lore een gigantische rol speelt. Personages refereren er continu naar als ze met elkaar praten. Sterker nog, de zogeheten Omnic Crisis - de oorlog van Omnics versus mens - was reden voor de Verenigde Naties om een eliteteam genaamd Overwatch op te richten. En zo geschiedde.

Maar veel rondom de Omnic Crisis is nog onduidelijk. Het laat zich raden dat een andere missie in de toekomst de Omnic Crisis belicht, maar goed, dat wil Chu uiteraard niet bevestigen.

Hoe dan ook, de coöpmissie in Uprising speelt zich zeven jaar voor de moord af. De aanleiding is een aanval van een extremistische groep Omnics, Null Sector. Ze hebben een aanslag in King’s Row gepleegd om de verdeeldheid tussen mens en Omnic te vergroten. De helden van Overwatch grijpen ondanks het afkeuren van de Britse overheid in en de eerste missie van cadet Tracer is een feit. Samen met drie anderen ontdoet ze Londen van haar belagers (en komen we er samen met Traver achter waarom Heroes in de lore van Overwatch altijd met zoveel dedain over het Omnic-personage Bastion praten).

Bovendien snappen we na het spelen van de missie waarom Mondatta juist op King’s Row door Widowmaker werd omgelegd: de plek is symbolisch. De aanval van Null Sector is de start van het uit de hand lopen van de relatie tussen ‘man and machine’. “We hebben het in de lore vaak over het conflict tussen Omnics en mensen. Met deze missie konden we laten zien waarom die relatie tussen mens en robot zo slecht is geworden”, licht Chu kort toe.

None
Bastion, maar dan in zijn nieuwe Null Sector-skin

De liefde voor de shrug

En zo sijpelt de lore dankzij events als Uprising langzaam door in de game zelf. Sommige details in Uprising zijn volgens Chu zelfs nog niet door de community ontdekt. Toch krijgen we Chu niet zo ver om hints te geven. Hij houdt ’t eigenlijk in al zijn antwoorden vrij mysterieus. En dat is logisch, want juist omdat de wereld van Overwatch voor zo’n groot deel nog in nevelen gehuld is, kunnen de ontwikkelaars in de toekomst alle kanten op.

Toch kunnen we het niet loslaten: de shrug. Het toevoegen van de shrug zou een fantastisch gebaar zijn richting de community. Bovendien is de shrug een treffende manier om ons ongenoegen over bepaalde spelers uit te drukken. Want waarom sommige spelers na honderden uren spelen als sluipschutter Widowmaker de aanval openen is ons nog steeds volstrekt onduidelijk. En ja, we weten het: de healer Mercy heeft al een shrug-emote. Maar die is bijster matig vergeleken met de perfecte shrug van Reaper.

Als we Chu ernaar vragen lacht hij. Ook de pr-medewerkers moeten gniffelen. Ze weten meer dan wij, lijkt het. “Ja, het is ons zeker opgevallen dat mensen van die shrug houden”, zegt Chu. “We zullen zien wat de toekomst brengt.” Tja, het lijkt ons duidelijk: die shrug komt naar de game. De geniepige lachjes verklapten alles. Aan de andere kant, het is maar een emote, en misschien lachten ze wel om iets anders. Of, zoals Reyes het zou brengen: ¯\_(ツ)_/¯.

Dit artikel delen:

Lees meer

Alle extra content uit Deluxe Edition voor Star Wars Battlefront 2 vrij te spelen Black Ops 3 krijgt mogelijk zombie-dlc met oude maps
1

Reacties op: Waarom ¯\_(ツ)_/¯ belangrijk is voor Overwatch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Qinneth

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    Komkommer periode of zo? Wat een interview.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.