Interview

Uncharted: The Lost Legacy: ‘We hebben het onszelf niet bepaald makkelijk gemaakt’

Gamer.nl praat met Scott Lowe van Naughty Dog

Geschreven door Jacco Peek op
Vorige week was Gamer.nl te gast bij Sony om Uncharted: The Lost Legacy te spelen. Ook kregen we de mogelijkheid om Naughty Dogs Senior Communications Manager Scott Lowe te spreken over de nieuwe locatie van de uitbreiding, India, de toekomst van de serie en meer.

Gamer.nl: Uncharted: The Lost Legacy heeft met India een nieuwe setting voor de reeks. Hoe hebben jullie onderzoek gedaan naar Indiase cultuur en religie, met het oog op stereotypering en respect?

Scott Lowe: We hebben veel tijd genomen om ervoor te zorgen dat de cultuur op de juiste manier wordt gerepresenteerd. We hebben verschrikkelijk veel onderzoek gedaan, we hebben met externe adviseurs gewerkt en experts op dit gebied om geïnformeerd te zijn over de regio en de bredere culturele aspecten. Het was een grote prioriteit voor ons.

Onze studio bestaat daarnaast uit een paarhonderd man, mensen van over de hele wereld met allerlei soorten visies en geloof. We hebben een heel divers team en zeker een aantal mensen met een Indiase achtergrond. Maar ik denk dat het voor ons vooral een kwestie was van praten met de experts over dit onderwerp. We hebben heel veel onderzoek gedaan om bepaalde delen van het verhaal correct weer te geven, maar ook de omgevingen, de spullen in de game, de kleren en architectuur van de stedelijke gebieden. Bij elke game die we ontwikkelen steken we hier veel tijd in, maar voor deze game was het extra belangrijk.

De omgeving die we vandaag te zien kregen was de West-Ghats in India. Is het correct dat er nog andere gebieden van India in de game zitten?

Ja, de West-Ghats zijn slechts een level in de game. The Lost Legacy bevat qua setting veel diversiteit. Onze gameplay-onthulling tijdens PlayStation Experience in december vorig jaar vond bijvoorbeeld plaats in een stad. En we hebben het gigantische, open West-Ghats, maar ook zeker de meer lineaire levels die je kent uit eerdere Uncharted-games. Er is dus een hoop variatie, maar de gehele game speelt zich wel af in India, waar de vorige titels zich veelal over de gehele wereld afspeelden. Het is dit keer geen wereldtournee.

Net als The Last of Us: Left Behind bevat The Lost Legacy met Chloe en Nadine twee vrouwelijke protagonisten. Hopen jullie dat dit invloed heeft op de keuzes van andere ontwikkelaars om meer diversiteit in games te brengen?

Ik zou zeggen dat onze primaire motivatie bij het ontwikkelen van de game het verhaal was. Chloe was de logische keuze voor ons vanuit het verhalend perspectief. Ze is een mysterieus personage die we nog niet volledig hebben uitgediept in de vorige games. We weten een hoop van haar, maar zeker niet alles, en we kregen de kans om dieper in haar verhaal te duiken.

We zijn erg trots op het feit dat we twee vrouwelijke hoofdpersonen hebben en we vieren diversiteit in games. We willen dat games de mensen reflecteren die ze spelen, dus daar deinzen we zeker niet voor terug, maar ik denk dat alles wat we doen volgt uit het verhaal. De personages waren op dat moment gewoon het meest interessant voor ons, vanwege de dynamiek en de mogelijkheid om hun verhaal te vertellen zoals het nog niet gedaan is in de serie.

Eerder hebben jullie andere personages genoemd als kandidaten voor de game, zoals Victor Sullivan. Is het mogelijk dat jullie in de toekomst nog een ‘los’ verhaal als deze uitbrengen, dat compleet losstaat van de games met Nathan Drake?

Weet je, er zijn geen concrete plannen. We willen deze game nu afronden en overschakelen naar The Last of Us Part 2. We doen als studio over het algemeen één project tegelijk. Uiteraard ontwikkelen we nu beide titels, maar hierna verschuift al onze aandacht naar het vervolg op The Last of Us. We hebben dus geen plannen om nog een Uncharted-game te ontwikkelen, er is geen meesterplan voor wat we gaan doen, maar zegt nooit nooit. Onze regisseur Shaun zei al: het universum is groot genoeg als we terug willen keren naar Uncharted. Dan hebben we een geweldige hoeveelheid aan personages met verhalen om te vertellen, maar het is gewoon niet iets waar we nu over praten of iets dat we plannen.

Zijn er wel dingen die jullie meenemen naar The Last of Us 2?

Ik kan niet echt iets zeggen over de inhoud van The Last of Us Part 2, maar we maken games die logisch zijn voor het verhaal en de ervaring die we proberen te maken. In het geval van The Lost Legacy wilden we deze verhalen vertellen omdat ze heel goed in het universum en de setting passen. Er is geen vereiste dat die dingen in The Last of Us Part 2 moeten passen op een bepaalde manier. We behandelen ze echt als twee losse projecten. Wat logisch is voor Uncharted is niet zozeer logisch voor The Last of Us. En wat The Last of Us 2 betreft zal je moeten afwachten.

The Lost Legacy begon eerst als dlc en nu noemen jullie het een op zichzelf staande uitbreiding, of zelfs een game. Denken jullie niet dat dit verwarring zaait onder gamers?

Ja, we hebben het niet bepaald makkelijk gemaakt voor onszelf. Onze ambities zijn gegroeid naar iets wat meer is dan gewoon een verhaaluitbreiding. Ik denk dat de game een goede waarde heeft voor de prijs die we ervoor vragen (39,99 euro, red.). Het feit dat het zich na Uncharted 4 afspeelt, zorgt voor een gave ervaring met een nieuw verhaal voor mensen om te spelen in die context. We zijn enorm enthousiast over het feit dat mensen het gaan spelen. Als je Uncharted kent, is dit alles waar je van houdt en als je een nieuwkomer bent, dan hoef je niet alles van de serie te weten. Het is een op zichzelf staand verhaal, en dankzij de prijs daarom ook heel toegankelijk voor mensen die Uncharted misschien nog nooit hebben uitgeprobeerd. Het opent een hoop deuren.

Niet alleen komt de game uit, maar dit jaar bestaat Uncharted ook tien jaar. Gaan jullie dit nog vieren met de fans?

Ja, we hebben op dit moment nog niets aangekondigd, maar het is zeker iets waar we over nadenken. Het is een groot moment voor de studio, tien jaar is een hele lange tijd. De serie ligt dichtbij ons hart en dat willen we graag vieren, dus als je PlayStation Blog en de sociale kanalen van Naughty Dog in de gaten houdt, ben je de eerste die het weet.

Uncharted: The Lost Legacy verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4. Lees hier de preview van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fable Fortune nu beschikbaar op Xbox en Windows 10 Game Preview Slime Rancher vanaf 1 augustus uit Early Access
0

Reacties op: Uncharted: The Lost Legacy: ‘We hebben het onszelf niet bepaald makkelijk gemaakt’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord