Gamer.nl: Titanfall is iets totaal nieuws, maar oogt en voelt toch een beetje als Call of Duty. Hoe kan dat precies?
Emslie: Titanfall beschikt over veel van ons DNA, dat we hebben overgenomen van onze oude job bij Infinity Ward [o.a. Call of Duty 4: Modern Warfare – red.]. Dus ja, we hebben onze eigen stijl, en die is tegelijkertijd ook heel herkenbaar. Die overlapping met onze oude job herken je waarschijnlijk vooral aan de snelle animaties.
Gamer.nl: Maar Titanfall is anders. Zo anders, dat je online niet alleen speelt tegen spelers van vlees en bloed. De confrontatie met de AI is onvermijdelijk. Waarom die toevoeging?
Emslie: We hebben veel getalenteerde singleplayer-scripters in huis, dus we wilden een manier vinden dat talent in een multiplayergame te verwerken. De toevoeging van AI heeft voordelen. Normaal speel je een multiplayergame met en tegen echte mensen. Daarom kent zo’n spel alleen animaties die passen bij een menselijke speelstijl.
Een singleplayergame bevat talloze toffe animaties die geen rekening met de spelers hoeven te houden. Dankzij de toevoeging van AI kunnen we die nu ook in een multiplayer only-game als Titanfall verwerken. Zo kun je een rondstruinende Titan als Pilot op talloze toffe manieren bemannen.
Gamer.nl: De AI moet toch ook écht nut hebben, los van het feit dat de toevoeging van AI meer animaties toelaat?
Emslie: Daarvoor hebben we onze multiplayercampaign-modus. Die barst van ‘big moments’ die je kent uit singleplayergames, al zijn ze dan verweven in een multiplayermap. Onze AI is daarvoor cruciaal. Bovendien is de AI best slim, volgens mij moeten mensen dat nog leren waarderen. De computerbestuurde eenheden reageren getrouw op andere spelers en titans. Soms krijgen ze moed door de steun van een nabije Titan en zullen ze daarom meevechten, soms zien ze een vijandelijke Titan naderen en trekken ze zich collectief terug.
Kijk, de toevoeging van AI is een experiment, een idee. We willen iets anders doen dan de rest doet. Overigens is de AI ook nodig om een hoger level te worden. Grunts zijn niet alleen leuk om dood te maken, ze leveren ook veel punten op.
Gamer.nl: Een stelling: de toevoeging van AI sluit een goede balans niet uit, maar maakt het zeker voor een shooter heel moeilijk om een écht eerlijk competitief format te kunnen zijn. Eens of oneens?
Emslie: Ik ben het daarmee oneens. Ik ben een hardcore multiplayergast en heb veel Counter-Strike gespeeld, maar kan de toevoeging van onze AI zeker waarderen. Sterker nog, de toevoeging is juist competitief. Ik gebruik computerbestuurde medestanders om tegenstanders te spotten, maar ook om ze te verrassen. Ik meng me bijvoorbeeld af en toe in een groepje rondlopende Grunts, zodat ik moeilijker gespot wordt maar gemakkelijker en uit het niets kan toeslaan.
Gamer.nl: Dus er is ook nagedacht over een puur competitief format in de game, zoals de rol die League Play vervult in Call of Duty: Black Ops II?
Emslie: Ja, zeker. We kijken momenteel naar wat we met e-sports in Titanfall kunnen doen. Het zal niet in het spel zitten als de game uitkomt, maar we willen het later wellicht toevoegen. We doen het niet alleen op onze manier, hoor. Titanfall moet een echt Respawn-product worden, maar we sluiten onze ogen niet voor kritiek. We doen op dit moment enkel wat goed voelt.
Gamer.nl: Is dat waarom de game met maximaal zes tegen zes speelbaar is?
Emslie: Inderdaad. Dat is wat goed voelde. We hebben het geprobeerd met meer mensen, maar dat werkte niet. Titanfall is al snel te chaotisch en te vol als je met meer dan twaalf mensen speelt. Geloof me, zes versus zes is perfect.
Gamer.nl: We hebben de game vandaag op de Xbox One gespeeld. Wat kan er op de One in Titanfall dat de Xbox 360 niet aankan?
Emslie: De One is een echte next gen-console. We zouden AI niet op deze manier hebben gebruikt als er geen cloud was. En natuurlijk heeft de One meer kracht. Wij gebruiken die kracht vooral om de gameplay te verrijken. Als een Pilot een Titan beklimt, kost dat meer bandwidth en kracht van de One dan je misschien verwacht.
Gamer.nl: Waarvoor gebruiken jullie de cloud dan?
Emslie: Die vraag kan ik niet beantwoorden. Op de website hebben we een breakdown van de opties van de cloud. Daar kun je meer informatie vinden dan ik je kan vertellen.
Gamer.nl: We hebben het gevoel dat de game leunt op de gameplay. Hoe zit het met de hoeveelheid content?
Emslie: We hebben meer gametypes dan je hier vandaag gespeeld heb. We zijn al heel lang aan het ontwikkelen met maar 70 tot 80 personen. We hebben ons bijna doodgewerkt om zoveel mogelijk maps en modi te kunnen maken, maar zijn ook druk bezig geweest met balanceren. We konden niet meer doen dan we hebben gedaan. Wij denken dat dat goed genoeg was.
Reacties op: Titanfall: 'Geloof me, zes tegen zes is perfect' - Interview met lead artist Joel Emslie
Qlimax
Fred-Erik
Qlimax
Aquemini
eduardkhil
Qlimax
Qlimax
JohnnyBNL
snapgab
snapgab
Ik snap sowieso niet waarom iedereen zo graag zo veel mogelijk mensen wilt, met een kleiner aantal spelers is het veel makkelijker om samen te werken of zelfs om het hele team met vrienden te vullen.
ali3n8tor
http://titanfallblog.com/2014/02/12/titanfall-beta-runs-at-native-792p-resolution-on-xbox-one-may-increase-with-final-build/
de game komt volgende maand uit. geen servers in australie, 360 versie delayed, Origin .. iets gaat mij zeggen dat dit een launch van BF4 2.0 proporties gaat worden.
Bonecrusher1973
ali3n8tor
Diezelfde servers die nog amper in asie staan etc. (vandaar geen launch in australie)
er wordt mee gegooid en afgeleid, maar de cloud gaat in werkelijk heid nergens over, de game wordt er niet mooier door. en ai niet slimmer (zie A.I. filmpje bj IGN… urg)
Daarbij dit is een game gebouwd op een gemodificeerde SOURCE engine, en dan niet eens 1080p/60 kunnen halen op de x1?
Titanfall wordt door ms als the mother of all.. gebracht op de x1 , maar het rammelt aan alle kanten, voelt gerushed aan.
Desondanks, ga ik hem wel uitchecken (hopelijk in de beta van de week) of op een andere manier, maar wel op mijn pc. Het ziet er snel en flashy uit , maar de hypelevel van deze game doet me wel behoorlijk hoofdschudden en facepalmen hier en daar.
markiewong
Bonecrusher1973
Het is prul van de bovenste plank, snap zowiezo niet waarom iedereen de makers van MW2 opeens een warm hart toedraagt, iedereen haat MW2 toch zo enorm, nou, als ik de filmpjes kijk zie ik gewoon MW2 met mechs en nog meer chaos, enjoy!
360 versie schijnt al helemaal een drama te zijn, maar goed, we wachten af…
Is niet voor niks dat 1 van de lead designers halverwege is opgestapt, ook Respawn is een halve studio die teveel credit krijgen terwijl ze nog nooit wat gepresteerd hebben (als Respawn), behalve dan dat het ex IW medewerkers zijn, en daar leggen ze maar wat graag de nadruk op, erg jammer…
Dit is ook om te huilen:
Titanfall is iets totaal nieuws, maar oogt en voelt toch een beetje als Call of Duty. Hoe kan dat precies?
Zelfs de maps zien hetzelfde uit, hoe kan dat?
Zelfs de weapon handling ziet hetzelfde uit, hoe kan dat?
Wat een middelmatig last gen fragfest.gaat dit worden
Aquemini