Tekken Blood Vengeance | Gamer.nl

Tekken Blood Vengeance | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Gamer.nl: Hoe kan het toch dat films over vechtgames altijd zo verschrikkelijk slecht zijn?
Katsuhiro Harada:
Ik denk dat het aan de personages ligt. Kijk maar eens naar de verfilmingen van Marvel-stripboeken, dat zijn fantastische films. Die gaan dan ook over personages waar lezers van de comics zich elk deel weer mee kunnen identificeren. Ze weten wat de personages beweegt en leven met ze mee. In vechtgames zijn spelers niet zozeer bezig met de karakters van personages, maar meer met de moves en combo’s. Dat zet je niet zomaar over naar een film.

GNL: Er zijn een hoop grote namen betrokken bij deze film. Dai Sato, Youichi Mouri, Masaya Nakamura: dat zijn mannen achter succesvolle projecten als Appelseed en Cowboy Bebop. Hoe moeilijk was het om hen te strikken?
Harada:
Om te beginnen waren een hoop van hen al bekend en zelfs fan van de Tekken-franchise. Dat maakt het al direct een stuk makkelijker. Het is niet zo dat we al meteen wisten dat we hen wilden hebben, maar deze mensen zijn in de dertig/veertig. Ze zijn opgegroeid met Tekken.

GNL: Krijgen ze creatieve vrijheid voor deze film, of voeren ze alleen maar de ideeën van Namco Bandai uit?
Harada:
Zoals we al zeiden zijn ze heel bekend met de serie. We hebben ze alle creatieve vrijheid gegeven en zij hebben op hun beurt weer bewezen dat ze precies begrijpen hoe de verhaallijn en personages in elkaar steken. Ze snappen dit universum.

GNL: Maar jullie hebben wel het laatste zegje over alles?
Harada:
Ja, absoluut.

GNL: Is er al iets geweest dat zo misplaatst was dat je het hebt moeten terugdraaien?
Harada:
Haha, nee. Sterker nog, zij hebben mij al eens terug moeten roepen. Ik wilde bijvoorbeeld per se alle veertig personages terug laten komen in de film. Toen zeiden ze: ”Ok, als je meer dan veertig personages in een film van negentig minuten stopt, dan betekent dit dat je elke twee minuten een nieuw personage moet introduceren. Dat gaat natuurlijk nooit lukken.“ Zo had ik er niet eens over nagedacht.

GNL: Komt er nog een soort van update voor de game, naar aanleiding van de film?
Harada:
Tekken 6 is inmiddels al weer een paar jaar oud. Dus daar zullen we niet meer zo snel mee gaan rommelen. Voorlopig is er ook nog niets concreets, maar wie weet, als de vraag er is zou het zo maar eens kunnen dat we hier iets mee gaan doen op het gebied van games ja.

GNL: Hoe zit het eigenlijk met de talen? Krijgen we deze film, zoals het volgens ons hoort, in het Japans te zien?
Harada: Sowieso wordt het in Japan een Japans gesproken film. Maar zoals het er nu naar uitziet wordt de versie in de bioscopen in Amerika en de meeste delen van Europa gewoon Engels gesproken. Als de film straks op blu-ray en dvd verschijnt, kun je natuurlijk zelf kiezen wat je het liefste wilt.

GNL: Zou je nog wel even onze zorgen weg willen nemen? We willen namelijk niet dat deze film ervoor zorgt dat je minder tijd hebt voor Tekken X Street Fighter.
Harada:
Geen zorgen! Alles wordt extern gemaakt en ik overzie de boel slechts. Ik kan me dus gewoon lekker concentreren op de games, die hier niet onder lijden. Echt niet!

GNL: Afsluitend: Ono-san van Street Fighter en jij vechten via Twitter en verschillende presentaties al maandenlang een vete uit over wie de beste game maakt. Wanneer krijgen we nu eindelijk te zien dat jullie zelf eens goed met elkaar op de vuist gaan?
Harada:
Haha! Ik wist niet dat mensen daarop zaten te wachten. Maar nu je erover begint: na deze trip vertrek ik weer naar Japan, dus dan zal ik kijken wat ik voor jullie kan doen, ok?

GNL: Deal!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou