Interview
Dissidia

‘Teamwork is wat Dissidia Final Fantasy NT uniek maakt’

Producer Ichiro Hazama geeft zijn kijk op de Dissidia-serie

Geschreven door Eline Oosterloo op
Dissidia Final Fantasy NT komt in 2018 naar PlayStation 4 en PlayStation Vita. De game brengt personages uit de gehele Final Fantasy-franchise bij elkaar in een actievolle brawler, waar teams van drie tegen elkaar strijden voor de overwinning. De game is gebaseerd op Dissidia Final Fantasy, die in 2015 uitkwam in Japan als arcadegame, en komt met vele toevoegingen naar console. In een interview met Gamer.nl geeft de producer Ichiro Hazama zijn kijk op Dissidia Final Fantasy NT.

Gamer.nl: Dissidia Final Fantasy NT is een port van arcadekast naar PlayStation 4. Wat zijn de grootste veranderingen?

Ichiro Hazama: Ik denk dat de grootste toegevoegde feature het verhaal is. We hebben een verhaalmodus met meer dan zestig minuten aan cut-scenes voor Dissidia Final Fantasy NT. Het is het soort verhaal dat je alleen maar kunt krijgen door Final Fantasy-personages uit de hele serie te nemen en samen te voegen in een game.

GNL: De game bevat op dit moment iets meer dan twintig van die personages. Blijft het daarbij of gaan we nog meer zien, bijvoorbeeld in dlc na de release in 2018?

IH: Gisternacht kreeg ik om twee uur 's een telefoontje van de creative producer, Tetsuya Nomura. Hij zei: "We moeten echt na release van de game nog nieuwe personages en verhaallijnen toevoegen in de vorm van dlc. Ik heb nog zo veel ideeën." Ik kan niets beloven, maar als hij dat voorstelt, dan kun je verwachten dat we hier zeker serieus over nadenken.

Dissidia

GNL: Wat heeft Team Ninja gedaan om balans te brengen in een game met zo veel verschillende personages en vechtstijlen?

IH: Kijk, je zult nooit een game krijgen die perfect in balans is. Pure balans waarin alle personages even goed zijn is een sprookje. Wat wel interessant is, is dat in de meeste 1v1 fighting-games gestreefd wordt naar een punt waarop alle personages van elkaar kunnen winnen. In Dissidia Final Fantasy NT zul je vechters zien die zeer verschillend lijken in kracht. Het is dus zo dat wanneer personages tegenover elkaar staan er eentje zeker veel zwakker lijkt dan de andere. Het is idee bij deze game is echter dat je speelt als team en elkaars zwaktes overneemt. Sommige personages kunnen niet veel in hun eentje maar maken juist de teamgenoten veel sterker. Dit dynamische aspect is denk ik ook wat Dissidia zo uniek maakt.

Ik moet hier wel aan toevoegen dat balans alsnog belangrijk is. Het team kijkt elke maand weer naar dit aspect van de game, waarna er veel veranderingen en aanpassingen worden gedaan om de balans weer te verbeteren. Dit blijven we doen, ook in de toekomst, als er nieuwe personages toegevoegd worden aan het spel. Vooral nieuwe personages goed laten passen in een game waarin alle personages al op elkaar zijn afgestemd is lastig, maar we blijven altijd bezig ons spel te verbeteren.

Dissidia

GNL: In de vorige games stonden chaos en kosmos als goden centraal, wat in de basis een gevecht tussen goed en kwaad is. Ook in de trailer van Dissidia Final Fantasy NT zien we een duidelijk onderscheid tussen een kwaadaardige en een goedaardige kant.

Betekent dit ook dat dit spel een dusdanige zwart-witperspectief laat zien op wat goed en kwaad is?

IH: Haha, dat is een interessante. Er is niet een typische strijd tussen goed en kwaad in Dissidia. In de eerste Dissidia-game werd dieper ingegaan op de chaotische botsing tussen verschillende goden, waarin de strijd tussen goed en kwaad inderdaad centraal stond voor die wereld. In Dissidia NT staan weer twee andere goden centraal die over de wereld heersen. Deze game speelt zich af in hetzelfde universum, maar dan wel na de gebeurtenissen van de vorige games. Het spel heeft dus een compleet ander verhaal en daarbij ook een ander thema. Het verhaal van Dissidia Final Fantasy NT zal vooral ingaan op de achtergronden van de personages en waarom deze strijders terugkeren om te vechten.

Dissidia

GNL: In Dissidia Final Fantasy NT spelen twee teams van drie spelers tegen elkaar. Het eerste team dat drie kills maakt wint. Het maakt niet uit of het bij deze kills gaat om verschillende spelers of steeds dezelfde, waardoor mensen natuurlijk steeds de zwakste uit een team proberen te vissen. Is dat niet vervelend voor nieuwkomers?

IH: Eigenlijk is het idee net als bij vorige Dissidia-games dat we de nadruk willen leggen op samenwerking. Spelers moeten het gevoel hebben onderdeel te zijn van een party, zoals in de klassieke Final Fantasy-rpg’s. We willen benadrukken dat het in deze game niet gaat om drie keer een 1v1, maar dat je als team moet vechten. Elk teamgenoot is op deze manier altijd even belangrijk en dat maakt het dus ook waard om teamgenoten in nood te helpen. Het koppelt ook terug naar wat ik eerder zei over schijnbare disbalans in de kracht van verschillende personages. De combinatie van deze elementen dwingt elk team alles te halen uit de verschillende expertises van de groepsgenoten en niet te leunen op de kracht van een goede speler.

Laat me je vertellen hoe het bij ons op het kantoor gaat. Ook al heb ik tot nu toe zelf meer dan achtduizend potjes gespeeld, ben ik helemaal niet zo goed. Geen topspeler, in ieder geval. Normaal gesproken speel ik tegen Kujiraoka, de director, die behoorlijk goed is. De projectmanager is zelfs nog beter! Omdat we van elkaar weten op kantoor wie wel en niet goed is, ben ik als een van de slechtere spelers vaak degene die het meest te verduren krijgt; ik ben de makkelijkste prooi als het ware. Maar wat je hier ziet is dat mijn betere teamgenoten mij beschermen en hun best doen om mij niet dood te laten gaan. Op mijn beurt help ik mijn teamgenoten zo goed als ik kan wanneer zij het zwaar hebben door de specialiteiten van mijn personages uit te oefenen. De teamplay die hieruit voortvloeit is in mijn optiek wat Dissidia zo'n goede game maakt.

Dissidia

GNL: Om af te sluiten zou ik graag een persoonlijke vraag willen stellen. Wat is uw favoriete Final Fantasy-game?

IH: Dat is toch zeker Final Fantasy 6. Ik kan me nog het begin van de game herinneren, in dat winterlandschap, terwijl het sneeuw naar beneden dwarrelt. Toen ik het had gespeeld vond ik de game zo mooi, dat ik dacht: ik wil werken met de mensen die zulke mooie games maken. In zekere zin is Final Fantasy 6 dus de reden dat ik bij Square Enix ben gaan werken. Voor mij is het dan ook heel leuk om Shantotto terug te zien in Dissidia. Het is mooi dat spelers personages uit hun favoriete Final Fantasy’s terug kunnen zien in de game.

Dissidia Final Fantasy NT komt op 30 januari 2018 uit voor PlayStation 4. Het interview is ingekort voor leesbaarheid.

Dit artikel delen:

Lees meer

Reload: Call of Duty 4: Modern Warfare Nieuws van de Week: Nieuwe beelden van The Last of Us 2 en de eerste missie van Call of Duty: WW2
1

Reacties op: ‘Teamwork is wat Dissidia Final Fantasy NT uniek maakt’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • whopper

    • 5 november 2017 18:37
    Dus nomura is ook met dit project bezig en tegelijk met ff7 remake en kingdom hearths 3..
    Niet gek dat het square 10 jaar duurt om games af te krijgen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.