Sony's Jim Ryan over de PS4 | Gamer.nl

Sony's Jim Ryan over de PS4 | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Gamer.nl: Hoe gaat Sony ervoor zorgen dat de PS4 ook blijft verkopen nadat de echte gamers het apparaat in huis hebben gehaald, met het oog op de moeizame verkopen van Nintendo’s Wii U? De pre-orders van de PS4 zijn aanzienlijk, maar wat gebeurt er daarna?

Jim Ryan: Klopt, we hebben twee maanden geleden tijdens de Gamescom-beurs aangekondigd dat we 1 miljoen pre-orders hebben. Dat getal ligt inmiddels vanzelfsprekend een stuk hoger, hoger dan ooit tevoren. We hebben ook publiekelijk gezegd dat we tegen 31 maart 2014 vijf miljoen PS4’s verkocht denken te hebben. Het equivalent daarvan bij de Playstation 3 was 2,9 miljoen, dus dat is een flinke toename. Daarna komt het echt neer op de games en het zorgen voor een goede stroom aan content voor de volgende generatie. We hebben in 2014 als exclusieve games nog DriveClub, Infamous: Second Son, The Order 1886, Watch Dogs met exclusieve Playstation-content en eenzelfde situatie voor Destiny. We hebben veel vertrouwen in de content voor 2013 en ook voor 2014.

InFamous: Second Son

Je hebt nu enkele grote titels genoemd, maar er zijn natuurlijk ook veel kleinere, onafhankelijke games aangekondigd. Is het bredere publiek überhaupt wel op de hoogte van al die titels?

Er is oprechte intere e in wat we aan het doen zijn. Als je terugkijkt naar de PS3 en de games van thatgamecompany, Journey, Flower en FlOw: die verkochten fantastisch en werden goed ontvangen. Ons verlangen is om nieuwe bedrijven zoals thatgamecompany te vinden en hen intere ante nieuwe dingen te laten etaleren op de PS4. Dat is wat we van plan zijn. We besteden er meer geld, moeite en tijd aan dan we voorheen deden. Als we succesvol zijn in het vinden van zulke games, dan komt die groep consumenten vanzelf

Sony lijkt met de PS4 een stuk meer open in zijn communicatie wat betreft nieuwe hardware, denk aan het beantwoorden van vragen door fans op Twitter. Moet het diezelfde strategie niet toe gaan pa en voor de exclusieve games die op de planning staan voor de PS4. Er zijn 14 interne ontwikkelstudio’s bezig aan PS4-games, maar daar hebben we nog nauwelijks iets van gezien.

Het probleem met communicatie daarover is dat er een duidelijke tijdlijn uitgezet moet worden. Ontwikkelaars houden er niet van om dingen te vroeg te laten zien, want zoals in iedere creatieve industrie worden bepaalde projecten geschrapt of veranderen ze met de tijd. Er is niets ergers dan iets te laten zien en dat het vervolgens niet van de grond komt.

We hebben ook een aantal evenementen, zoals E3, Gamescom en Tokyo Gameshow, en we willen graag iedere keer iets kunnen tonen. We vertragen het proces van onthullingen dus een beetje. Maar het is niet zo dat we bewust geheimzinnig doen over de PS4-games die zij aan het maken zijn, we zijn er simpelweg nog niet klaar voor.

Is het met het oog op de krimpende markt voor succesvolle blockbustertitels niet verstandiger voor enkele Sony-studio’s om hun teams op te splitsen en zich op kleinere games te richten, net zoals de onafhankelijke ontwikkelaars dat doen?

We leren sowieso veel van indieontwikkelaars, zij houden er een heel ander proces op na. En er zijn zeker nieuwe ontwikkelmodellen op komst (binnen Sony’s studio’s, red.).

Stel dat het niet lukt om de PS4-verkopen hoog te houden nadat de eerste ladingen pre-orders vervuld zijn. Wat is het plan dan?

Daar rekenen we niet op. Dat scenario is niet echt iets wat we uitgedacht hebben. Mocht het gebeuren dat de verkopen afnemen, dan ondernemen we gepaste actie. Maar we hebben erg veel vertrouwen in de waardepropositie die we aanbieden en in de games die eraan komen dit jaar en volgend jaar, dus dat komt wel goed.

Wat betreft de PS4-lancering in de Benelux: De Xbox One lanceert hier pas volgend jaar. Gaat Sony speciale maatregelen nemen om wanneer dat gebeurt ook een tegenoffensief te lanceren?

We zitten vanzelfsprekend in een competitieve omgeving samen met Microsoft en we gaan het onze concurrent natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken. Dat is wat ieder bedrijf zou doen. We zullen het meeste proberen te halen uit de tijd dat we nog alleen op de Benelux-markt zijn en het zo moeilijk mogelijk maken voor hen om ons in te halen.

Maar we nemen niets voor lief. We hebben de PS3 twee jaar na de Xbox 360 gelanceerd en hebben Microsoft alsnog ingehaald en een stuk meer exemplaren verkocht. Dat je als eerste lanceert, betekent niet meteen dat je gaat winnen, dus we waken ervoor om niet laks te worden. We hebben echter wel een voordeel qua timing en dat gaan we uitbuiten.

Het gaminglandschap is tu en de lancering van de vorige generatie consoles en nu behoorlijk veranderd, met een toenemende focus op online interactie. Hoe heeft Sony zich met de PS4 voorbereid op de volgende grote trends die zich de komende jaren voor gaan doen?

Ik denk dat de evolutie die je op de PS3 zag, met name de online connectiviteit, zich nog sneller zal voortzetten met binnen de volgende generatie. Zeker wanneer je apparaten hebt die zorgvuldig ontworpen zijn om overal mee in verbinding te kunnen staan. De manier waarop mensen hun leven leiden is ook erg veranderd dankzij zaken als sociale netwerken, YouTube en het fenomeen van online sociaal verbonden zijn.

Dat is allemaal anders nu en onze strategie is om dat in de spelervaring te verweven. Een simpel voorbeeld daarvan is dat je met de Share-knop op de PS4-controller direct 15 minuten gameplay kunt uploaden naar het internet. En we hebben nog veel meer manieren om de spelervaring socialer te maken en spelers aan elkaar te verbinden. Ik denk dat dit de grote trend gaat zijn.

De DualShock 4-controller, inclusief Share-knop

Sony’s houding ten tijde van de PS3-lancering kan omschreven worden als best arrogant, door te stellen dat de volgende generatie spelcomputers pas begon met de lancering van zijn nieuwe console. Komt die houding weer terug?

Ik hoop van niet.

Was je daar niet blij mee?

Ik denk dat we een beetje te ver doorgeschoten zijn vanwege het succes van de Playstation 2. Ik zou het geen arrogantie noemen, maar we hadden wel iets te veel zelfvertrouwen. We hebben veel le en geleerd van de PS3 en we zijn erop gebrand om bepaalde dingen anders te doen, of het nu zakelijke besli ingen zijn of de manier waarop we de consument benaderen. Ik denk dat we hierdoor een meer ingetogen organisatie zijn geworden en dat is een positieve ontwikkeling geweest.

Er gaan de laatste tijd veel geruchten over tegenvallende graphics van de volgende generatie games op zowel PS4 als Xbox One. Denk je dat die zorgen van gamers de keuze gaan beïnvloeden voor het al dan niet aanschaffen van een nieuwe spelcomputer?

We zijn uiteraard op de hoogte van deze geruchten, over vroege versies waarbij een vergelijking wordt gemaakt tu en de PS4 en Xbox One. Over het resultaat daarvan zijn we over het algemeen niet ontevreden, maar het is daar nog veel te vroeg voor. Het is heel goed mogelijk dat de versies op lancering nog een update krijgen die alles verandert, of dat nu op ons platform is of dat van de concurrent. We volgen deze ontwikkelingen uit intere e, maar we laten ons er niet door meeslepen.

Als je PS3-games van nu, zoals The Last Of Us, vergelijkt met titels die op de lancering verschenen zijn, dan is het een verschil van dag en nacht. We hebben het over apparaten met een levenscyclus van meerdere jaren, dus vergelijkingen tu en vroege versies zijn intere ant, maar niet meer dan dat.

Denk je niet dat consumenten het recht hebben om hier wel zoveel mogelijk informatie over te krijgen? Ook al kan er nog een hoop veranderen door de jaren heen, zij moeten nu 400 à 500 euro uitgeven.

The Last of Us

Nou, ik denk niet dat we momenteel iets proberen te verbergen. Het is aan de pers om zulke vergelijkingen te maken, tu en de nieuwe platformen en met de huidige generatie spelcomputers. Maar we hebben twee games van onze eigen studio’s, waaronder het Nederlandse Killzone Shadow Fall, en die game is zonder twijfel een next-gen ervaring, net als Battlefield 4.

Een ding waar we het al over gehad hebben is dat we de architectuur van de PS4 zo duidelijk mogelijk hebben gemaakt, zodat ontwikkelaars het platform snel begrijpen. En als je de launchgames van de PS3 vergelijkt met bijvoorbeeld Playstation 2-game God of War 2 – het verschil is nu veel groter met games op de huidige generatie. Daar ben ik van overtuigd. En er kan nog een hoop gebeuren in de maand voor lancering, met name op het gebied van het oppoetsen van graphics.

Onlangs werden PS4-launchgames DriveClub en Watch Dogs uitgesteld naar 2014. Heeft Sony plannen om daar een alternatief voor te bieden, want twee grote games die verdwijnen heeft best wat impact.

Weet je, we zijn daar niet rouwig om. Het ding is dat je in deze tijd geen game meer kunt uitbrengen die niet klaar is. Het is veel, veel beter om in 2014 een geweldige game te lanceren dan dat je nu een goede game uitbrengt. Ik bedoel, we hebben 34 games op lancering, meer dan we er ooit gehad hebben. En de pre-orders zijn goed, dus het is prima. Ik heb liever dat we een constante stroom aan content hebben om ons voorbij die eerder genoemde vijf miljoen verkochte exemplaren te brengen. En Watch Dogs en DriveClub maken daar deel van uit. Het is zoals het is, zoiets gebeurt nou eenmaal in een creatieve industrie. Of het nu om films, muziek of games gaat.

Dit interview is gedaan in naam van NUtech.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou