Zo’n beetje elk technisch product doorloopt een verkoopcyclus die begint met aanschaf door innovators, gevolgd door vroege kopers, de early majority, late majority en uiteindelijk de laggards. Ook de PlayStation 3 doorloopt al deze stadia, maar Sony heeft er met een tienjarenplan voor gekozen om elk stadium verder uit te rekken dan normaal, met als gevolg dat de verkoop van de console pas veel later op stoom komt dan zijn concurrenten. Zo duurde de cyclus van early adopters meer dan twee jaar, dit in tegenstelling tot andere consoles waarbij dat vaak niet langer dan een jaar duurt. Die strategie is zelfs voor release al geuit, hoe komt het dan dat Yushida zegt dat het een fout is geweest, aangezien er vooraf al bewust gekozen is om deze console geschikt voor de toekomst te maken?

Shuhei Yoshida: "Een interessante vraag, want vandaag de dag krijgen ontwikkelaars (zelfs die van ons) de PlayStation 3 pas goed onder de knie. Ik had graag gezien dat dit veel vroeger in de levenscyclus was gebeurd. Ik ben geen hardware-deskundige, maar als we de werkelijke kracht van de PlayStation 3 eerder een gemakkelijker hadden kunnen brengen, dan had ik dat direct gedaan.

Over vijf of tien jaar draait het niet meer per se om de harde kracht van de cpu’s. Zoals Gabe Newell [van Valve] al zei – het draait in de toekomst niet alleen om hardware, maar minstens evenzeer over services, het online netwerk en community. De Play, Create, Share-filosofie van bijvoorbeeld LittleBigPlanet is daar een goed voorbeeld van, of het mogelijk maken van downloadable games. Move en waarschijnlijk ook Kinect zijn ook goede uitstralingen van wat de toekomst te bieden heeft. 3D is ook zoiets, wij zijn daar – net als Nintendo – klaar voor, dat is ook een natuurlijke evolutie van games."