Gamer.nl: Je staat er kalmpjes bij. Betekent dat dat je Battlefield 3 wel of niet gespeeld hebt?
Bowling:
Haha, ik heb het gespeeld en ik vond het geweldig.

Je dacht tijdens het spelen niet: verdomme, hadden wij daar maar aan gedacht?
Battlefield 3 en Modern Warfare 3 zijn twee geheel verschillende games die ieder een ontwikkelaar met een bepaalde visie hebben. Wij focussen ons op ons eigen product en publiek. Onze fans hebben immers andere verwachtingen dan het Battlefield 3-publiek, dus blijven wij trouw aan onze ideeën.

Maar Battlefield 3 is prachtig, terwijl sommige fans bij Modern Warfare 3 klagen over de gedateerde engine.
Wij vinden de gameplay het belangrijkste aspect van Call of Duty. Natuurlijk beseffen we ons dat het gaat om de balans tussen grafische mogelijkheden en de speelwijze. Maar toch, bij het toevoegen van grafische of technische verbeteringen kijken we vooral naar hoe ze de gameplay beïnvloeden.

Beïnvloeden de nieuwe Europese locaties de gameplay?
Enorm, dat is juist wat de game in mijn ogen zo interessant maakt. Het vechten in Londen verschilt van het vechten in Parijs of Duitsland. Op iedere locatie vecht je bovendien als of tegen andere eenheden. In Berlijn ben je onderdeel van het leger, terwijl je in Parijs de rol van iemand uit de GIGN op je neemt.

Zijn jullie eigenlijk naar Europa geweest om de steden uit de game te checken?
Ja. We gebruiken ook veel verwijzingen naar bestaande gebouwen en locaties. Zo hopen we dat de unieke factoren van een stad beter uit de verf komen in de game. Als je vecht in Berlijn, moet het ook echt voelen alsof je in Berlijn bent. Dat doen we voornamelijk door de iconische eigenschappen van een stad in de game te verwerken. Dat is hoe je de beleving vergroot.

De burgerslachtoffers in het vliegveldlevel leverden Modern Warfare 2 veel negatieve publiciteit op. Benaderen jullie de ontwikkeling van het vervolg daardoor anders?
Nee, we zouden zoiets nooit de ontwikkeling van onze spellen laten beïnvloeden. Het vliegveldgedeelte was belangrijk voor de personageontwikkeling van bad guy Makarov, en daarom broodnodig. We hoopten dat we er een emotionele respons bij de speler los mee zouden weken. Dat is ook gelukt.

Kunnen de fans een emotioneel beladen moment van gelijke proporties verwachten in Modern Warfare 3?
Natuurlijk kun je die momenten weer verwachten. Dat is hoe je een goed verhaal vertelt. Maar of ze even indrukwekkend zullen zijn als de vliegveldscène uit het tweede deel? Nee, dat lijkt me niet. Dat level paste perfect bij het vorige verhaal, maar veel minder bij het verhaal van Modern Warfare 3. Dat heeft echter niets te maken met hoe omstreden die missie was.

Game-analist Micheal Pachter stelde onlangs dat niet de Grand Theft Auto-reeks, maar Call of Duty de meest mainstream gameserie van dit moment is. Ben jij het met hem eens?
Ik denk het wel. Call of Duty is een toegankelijk product. Eigenlijk kan iedereen die de game koopt er meteen mee uit de voeten. Toch kun je bij de Modern Warfare-reeks ook terecht als je op zoek bent naar diepgang. Die combinatie is een van de redenen dat de serie zo’n succes is.

De Call of Duty-serie wordt vanwege zijn drama en snelle pacing veelal vergeleken met bepaalde actiefilms. Dat kan geen toeval zijn, toch?
Nee, we zijn enorme filmfans bij Infinity Ward. We houden er echt van om kleine referenties naar films in onze games te verwerken. Er zitten bijvoorbeeld een aantal Star Wars-verwijzingen in Modern Warfare 3, iets waar ik persoonlijk echt enthousiast over ben.

Wat voor verwijzingen?
Ze zijn subtiel in de game verwerkt, dus dat mag je zelf uit gaan zoeken.

In ons vorige interview vertelde je dat het in Nederland beviel. Wanneer kunnen we de kanalen van Amsterdam bevaren in Call of Duty?
Haha, dat is nog best wel een goed idee! We zouden vast wel iets met kanaalraces kunnen doen. Het zou alleen wel een beetje zonde zijn. Amsterdam is een veel te mooie stad om kapotgeschoten te worden.