Redlynx: 'We maken games waar we zelf in geloven' | Gamer.nl

Redlynx: 'We maken games waar we zelf in geloven' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De studio geniet van hun aangewonnen creatieve vrijheid en heeft zich zojuist weer op de mobiele markt gestort met twee nieuwe titels in de Apple Appstore, namelijk 1000 Heroz en DrawRace 2. We kregen de kans om met Virtala te spreken over zijn geleerde le en bij RedLynx, waarom je als ontwikkelaar je kans moet spreiden en hoe het er voor staat met de twee nieuwe titels van RedLynx.

Geleerde le en

Nadat RedLynx leed onder zijn directe steun aan het N-Gage-platform in 2004, was de les 'je moet een tweede been hebben om op te staan' snel geleerd. “Als het platform niet sterk is, helpt dat niet bij het succes van de games”, legt hij uit. Het traditionele model waar RedLynx zich vroeger in bevond, maakt het er niet makkelijker op.

“Elke keer als een game af was, moesten we opnieuw beginnen met een prototype dat we vervolgens weer moesten zien te verkopen.” Dat was ontzettend moeizaam voor Virtala en zijn team. "Daarom besloten we ook om Warhammer 40.000: Squad Command in 2007 zowel voor de DS als de PSP te ontwikkelen", legt hij uit. De titel bleek zowel op de DS als PSP succesvol te zijn en werd ook redelijk goed ontvangen in recensies.

Spreiden van kansen

Na meer dan 100 titels gemaakt te hebben zag Virtala in 2007 mogelijkheden in digitale distributie. “We zagen een kans om als een kleine ontwikkelaar onze eigen games te gaan maken voor deze platformen”, zegt hij. “Dat was wanneer we Trials voor de pc hadden gemaakt. Het succes wat we daarmee kregen hebben we vervolgens vertaald naar Trials HD voor consoles.” De vrijheid om hun eigen games te bedenken heeft RedLynx deels te danken aan het succes van digitale distributie. Het voorzag de ontwikkelaar van de financiële steun die het nodig had om zijn eigen creativiteit verder te ontdekken.


1000 Heroz

Tegelijkertijd kwam Apple met de Appstore. RedLynx besloot in 2008 ook daar z’n kansen te verkennen, namelijk met Monster Trucks Nitro. “Het spel is inmiddels meer dan 1 miljoen keer verkocht. Vanaf dat moment wisten we dat we op die manier verder wilden gaan.” Momenteel werkt RedLynx aan zes verschillende titels die tegelijk door kleinere teams ontwikkeld worden. "Om het risico te spreiden", verklaart Virtala. “Onze toekomst ziet er daardoor erg intere ant uit.”

DrawRace 2 en 1000 Heroz

“We hebben nu eindelijk het geld om te gekke games te maken waar we zelf in geloven”, stelt Virtala. Twee resultaten van die gewonnen vrijheid zullen spoedig beschikbaar zijn.

Met DrawRace 2 wil Virtala duidelijk maken dat het hier niet om zomaar een vervolg van het origineel gaat. “Het is een evolutie en een gigantische step naar voren”,  stelt hij. Het originele DrawRace uit 2009 was het resultaat van de fascinatie van RedLynx met de touch-besturing op Apple-apparaten. “We bedachten wat die besturing mogelijk maakt voor nieuwe games. We kwamen toen op het idee om een leuke race-game te maken waar je niet moet sturen, maar op het scherm moet tikken om het pad en de snelheid van de auto te regelen.”


DrawRace 2

Eén van de specialiteiten van RedLynx is altijd al het ontwerpen van gave physics geweest. “Dat zie je niet meteen terug in het spel, maar de eerste DrawRace was voor ons een zeer succesvol experiment om een nieuwe besturing voor te bedenken.” DrawRace 2 is nog uitgebreider dan zijn voorganger, bevat zowel singleplayer als meerdere multiplayermodi, is grafisch nog mooier en laat je zelfs asynchroon tegen je vrienden racen.

1000 Heroz is pas echt een grote vera ing uit de keuken van RedLynx. Het spel, een zogenaamde runner met avontuurelementen, stelt je in staat om dagelijks met een nieuwe held te spelen die op avontuur gaat om schatten te verzamelen. “Ik geloof dat het uniek is om niet alleen elke maand een update voor je game te voorzien, maar ook elke dag een nieuwe held, level en schat te bieden. En dat 1000 dagen lang. We zagen heel veel andere runner-games op de markt, maar we misten iets speciaals in ze. Met onze physics voelt zo’n spel nog beter dan ooit, net als mensen dat bij Trials HD voelden.”

DrawRace 2 staat gepland later deze maand nog uit te komen, terwijl 1000 Heroz sinds kort al beschikbaar is.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance gameprofe ional met vier jaar ervaring in de gamejournalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in gamedevelopment. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou