Interview

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon: ‘Het hoogtepunt van alles wat we hebben geleerd’

Gamer.nl sprak Kazumasa Iwao en Shigeru Ohmori van Game Freak

Geschreven door Jacco Peek op
Op 17 november verschijnen Ultra Sun en Ultra Moon voor de Nintendo 3DS. Gamer.nl sprak regisseur Kazumasa Iwao en Shigeru Ohmori, regisseur van vele andere Pokémon-games, over de nieuwe features en de ontwikkeling van de nieuwe delen en de toekomst van de serie.

Gamer.nl: Pokémon is voor veel gamers een bijzondere serie en Pokémon Sun en Moon waren geweldige games. Binnenkort komen Ultra Sun en Ultra Moon uiteraard naar de 3DS, zijn dit de ultieme versies?

Ohmori: Ja. Het zijn de superieure versies van Sun en Moon, net zoals Emerald superieur is aan Ruby en Sapphire en Platinum aan Diamond en Pearl. Deze keer wilden we een meer verrassende en nieuwe game maken voor diegenen die de games al hebben gespeeld, dus besloten we om twee versies te maken. Er zijn weer twee versies om met elkaar te kunnen vechten en met elkaar te ruilen. Dus iedereen kan zo voor het eerst kennismaken met de serie, en mensen die de games al langer spelen kunnen weer samenspelen met hun vrienden.

Daarnaast waren Pokémon X en Y de eerste games die we voor de Nintendo 3DS ontwikkelden en sindsdien werken we met het platform. Toen we X en Y maakten, dachten we dat we de 3DS al tot het uiterste van zijn kunnen dreven op grafisch gebied. Toen kwamen Sun en Moon, die we vanaf de grond af aan hebben opgebouwd, waardoor we er nog meer uit konden halen. Met Ultra Sun en Ultra Moon hebben de grafisch ontwerpers heel hard gewerkt om echt het uiterste uit het systeem te halen. We zien de games daarom als een cumulatie van al ons werk op de 3DS.

Kort geleden zijn er twee trailers uitgebracht die waarschijnlijk veel gamers enthousiast hebben gemaakt voor de games. Eentje toonde het verhaal, dat behoorlijk duister lijkt te zijn. Wat zijn de thema’s die een rol spelen?

Iwao: In de trailers was inderdaad te zien dat Necrozma deze keer een grote rol speelt en gedurende de game werken spelers toe naar de climax waarbij ze oog in oog met hem komen te staan. Dat is een behoorlijk spannend moment in het verhaal. Alola is echter een regio die heel licht en vrolijk is, dus het is zeker niet het geval dat de hele game duister is geworden. We willen heel graag die vrolijkheid van de game intact houden, maar vooral als het verhaal zijn climax bereikt zijn er een aantal duistere en spannende momenten.

Naast Necrozma werd ook duidelijk dat de Ultra Recon Squad wordt geïntroduceerd. Kunnen jullie vertellen wat ze precies met elkaar te maken hebben?

Iwao: Necrozma is te zien op de hoesjes van de games nadat hij controle heeft genomen over Solagleo en Lunala, namelijk Dusk Mane en Dawn Wings Necrozma. Dit is onderdeel van het verhaal, maar door te fuseren met de legendarische Pokémon neemt hij aanvallen over en wordt het een hele sterke pokémon.

De Ultra Recon Squad komen uit een andere wereld, waar ze Necrozma al eens eerder hebben bevochten. Op een gegeven moment verloren ze de controle over de pokémon, waardoor hij zichzelf bevrijdde en al het licht meenam uit hun wereld. Datzelfde staat nu op het punt te gebeuren in Alola, dus zijn ze naar de regio gekomen om dat te voorkomen. De speler zal een paar keer botsen met het team, maar ze zijn niet zozeer de vijand. Ze hebben hun eigen ideeën van wat goed en kwaad is, en spelers komen er tijdens het verhaal achter hoe dat uitpakt.

De trailer liet ook zien dat spelers in Ultra Sun en Ultra Moon naar andere werelden kunnen reizen via Ultra Wormholes. Wat voor werelden zijn er?

Iwao: In Sun en Moon hebben we de Ride Pokémon geïntroduceerd, de interactieve feature om te reizen met pokémon. In Ultra Sun en Ultra Moon kun je rijden op Lunala of Solgaleo in een soort van opgevoerde versie hiervan. De legendarische pokémon hebben de kracht om Ultra Wormholes te openen en er doorheen te vliegen. Spelers kunnen deze verkennen en werelden van Ultra Beasts bezoeken, om ze daar te vangen. Tijdens de game wordt duidelijk wat het mysterie achter de Ultra Wormholes is.

Welke features konden jullie wellicht niet in de game krijgen, maar wel in Ultra Sun en Ultra Moon?

Iwao: Het is eigenlijk niet zo dat we klaar waren met Sun en Moon en dat er nog aspecten waren die we niet in de game konden stoppen. De ontwikkeling van Ultra Sun en Ultra Moon begon tijdens het einde van de ontwikkeling van Sun en Moon. Toen we die games aan het afronden waren, hadden we het gevoel dat we nog veel meer konden doen met de Alola-regio. Vervolgens ontwierpen we nieuwe ideeën om in de games te stoppen.

Een vroeg idee was de Mantine-surfminigame. We wilden hiermee het gevoel van een nieuwe gameplaymechaniek mee bereiken, die past in de kleurrijke wereld van Alola. Surfen op een Mantine voegt deze twee aspecten perfect samen. De minigame heeft heel andere controls dan de rest van de game en voelt ontzettend goed om te spelen. Uiteraard zijn er veel andere leuke features, maar voor mij persoonlijk springt deze eruit. We zijn heel blij dat we deze erin hebben gekregen.

Komt het idee van de Pikachu-surf minigame uit Pokémon Yellow?

Iwao: Ja, goed gespot! Daar hebben we inderdaad inspiratie uit gehaald.

Een van de grootste veranderingen van Sun en Moon waren de trials, die de gyms vervingen. Wat vinden jullie van de reacties van spelers hierop?

Ohmori: Toen we de trials vorig jaar introduceerden bestond de Pokémon-serie al twintig jaar. Wat we wilden doen is voor iedereen een nieuwe ervaring bieden, of je nu nieuw bent of iemand die de games al die jaren heeft gespeeld. Iedereen stapt op hetzelfde niveau in en krijgt een frisse ervaring, ook spelers die al twintig jaar gyms gewend zijn, maar nu iets voorgeschoteld krijgen wat ze nog nooit hebben gezien. Eigenlijk net zoals de eerste keer dat ze een gym binnenstapten.

Op het gebied van feedback hebben we genoten van de reacties van spelers. Sommigen vonden een bepaalde trial moeilijk en anderen waardeerden de variatie in de opdrachten en verschillende totem pokémon. Voor de aankomende games wilden we dit idee nemen en het verder uitbreiden. We hebben andere activiteiten en totem pokémon in de trials gestopt, en uiteraard een nieuwe trial van Mina uit Sun en Moon. We zijn erg enthousiast over de trials in Ultra Sun en Ultra Moon.

In een van de eerste trailers dachten spelers te zien dat pokémon weer achter de trainer kunnen lopen zoals in HeartGold en SoulSilver. Wat vinden jullie ervan dat mensen hiernaar blijven vragen, en hebben jullie het overwogen?

Iwao: De scène met de Rockruff is inderdaad niet de meeloop-feature uit het verleden. Deze keer hebben we wel meer kleine ontmoetingen met pokémon in verschillende omgevingen in de game gestopt die spelers kunnen ontdekken. Op deze manier nemen we dit element toch mee in de games.

Ohmori: We luisteren altijd naar de feedback van fans en we horen hun mening hierover, maar in plaats van direct te implementeren wat ze zeggen proberen we iets te bedenken wat nieuw aanvoelt. Dat is onze aanpak voor het verwerken van feedback: niet een-op-een overnemen, maar de spelers proberen te verrassen.

Het is inderdaad duidelijk dat er meer pokémon in de wereld zijn dan ooit en dat de games meer visuele effecten bevatten. Was het moeilijk om de games te optimaliseren voor zowel de 3DS als de New 3DS?

Ohmori: Zoals je weet zijn er veel verschillende soorten 3DS systemen: de originele 3DS, de New 3DS, de 2DS en nu ook de New 2DS, die allemaal verschillen. De New 3DS en New 2DS hebben iets meer geheugen en iets meer processorkracht, wat geweldig is als je ervoor ontwerpt. Maar als je dit exclusief doet, verlies je een hele groep gebruikers die het oude systeem bezitten. Toen we deze games ontwikkelden wilden we er zeker van zijn dat we de game aan iedereen konden afleveren. We hebben hier een hoop werk in gestopt, zodat de games werken op alle systemen. Het kostte veel tijd en was behoorlijk lastig, vooral tijdens het testen in de debugfase. We hebben constant kleine elementen aangepast, zodat we uiteindelijk de meeste fans kunnen bedienen.

Alolan forms van oude pokémon is een mooi voorbeeld van hoe de werelden met elkaar verbonden zijn. Kunnen we nieuwe verwachten?

Ohmori: Op het van Alolan forms kunnen we nu niets zeggen, dat is een geheim. Wat we wel kunnen zeggen is dat er veel meer pokémon zijn die je kunt vangen. De game bevat meer dan vierhonderd verschillende, uit alle generaties. We hopen dat spelers op pad gaan om ze allemaal te ontdekken en te vangen. Ook kunnen we vertellen dat spelers Mewtwo tegenkomen in de game en kunnen vangen, dus daar zijn we ook enthousiast over.

Iwao: De trailers bevatten een aantal nieuwe pokémon, maar alles wat er tot nu toe is aangekondigd is niet per se alles wat in de game zit.

Tot slot: er zijn een hoop Pokémon-games voor de 3DS verschenen. Is dit écht de laatste en zijn jullie hier het meest trots op?

Ohmori: We hebben een hoop ervaring opgedaan sinds het maken van X en Y voor de 3DS. We waren erg trots op X en Y en Omega Ruby en Alpha Sapphire, maar Sun en Moon hebben we echt opnieuw gebouwd. Met Ultra Sun en Ultra Moon halen we echt het uiterste uit het systeem, dus dat beschouwen we als het hoogtepunt van alles wat we hebben geleerd.

Ik heb ondertussen aan een flink aantal games gewerkt, en ik was erg trots op Omega Ruby en Alpha Sapphire. Sun en Moon waren de eerste keer dat ik de leiding had over games met een nieuwe regio, dus daar ben ik ook erg trots op.

Iwao: Deze keer was ik voor het eerst regisseur van de games, dus ik ben heel erg trots op wat we hebben gemaakt. In de toekomst ga ik uiteraard verder met het maken van games en m’n vaardigheden te ontwikkelen. Wellicht maak ik nog iets wat waar ik nog trotser op ben.

Dus jullie zijn klaar met Alola, of komen de games nog naar de Switch als Pokémon Stars?

Ohmori: De wereld van Pokémon verdwijnt niet zomaar. Alola is nu onderdeel van de wereld en dat zal zo blijven. Geruchten over de Switch zijn er altijd, maar we willen dat spelers eerst Ultra Sun en Ultra Moon spelen en dan geduldig wachten op de Switch-game. We kunnen wel een grote onthulling doen: er zullen pokémon zijn en je kunt ze vangen met pokéballs!

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon verschijnen op 17 november voor Nintendo 3DS.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste volledige trailer van singleplayer in Star Wars Battlefront 2 uitgebracht De beste gamedeals van de week
0

Reacties op: Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon: ‘Het hoogtepunt van alles wat we hebben geleerd’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.