We spreken met Jasper Koning van Ronimo Games, de ontwikkelaar van games als Awesomenauts en Swords & Soldiers. Hij is niet meteen verrast door de PlayStation 4. “Het gekke van het bespreken van de PS4 is dat het niet zo interessant is. Ik bedoel: ze doen alles goed. Open voor (indie) developers, de krachtigste hardware voor de laagste prijs, camera weglaten voor early adopters (omdat dat hardcore gamers zijn), verbeteringen voor downloaden en installeren van games op de achtergrond. Alles bij elkaar is dat precies zoals wij het willen zien, maar tegelijkertijd vrij straightforward.”

“De enige vernieuwingen zijn de sharing en streaming features“, vervolgt Koning. “Die zijn heel mooi, en ik verwacht dat die de zichtbaarheid van gaming op termijn een stuk gaan verbeteren. Maar op zich veranderen die bijna niets aan de core gamer-ervaring. Sony heeft naar de ervaring gekeken van de core gamer en de console gaming lifestyle en die geprobeerd op alle vlakken te verbeteren en beter te faciliteren. Dit in tegenstelling tot Microsoft, die duidelijk een dubbele agenda heeft.”

Awesomenauts

Awesomenauts komt ook naar de PlayStation 4

Hoewel Koning Sony geen baanbrekende dingen ziet doen, is hij wel tevreden met de lijn die het Japanse bedrijf volgt: “Wij zijn zowel core gamers en indie developers, dus wij zijn zeer te spreken over Sony's strategie. Sterker nog, Sony doet het zo goed dat ze Microsoft hebben geforceerd om een hoop van hun restricties op te geven. Hoewel ik het wel jammer vind dat het koppelen van fysieke games aan je account weg is. Online games delen en geen disk meer nodig hebben leek mij een aardige verbetering.”

Platform is open genoeg

Bij Two Tribes, bekend van de Toki Tori-games, is Martijn Reuvers het meest gericht op de PlayStation 4. Zijn eerste ervaringen met de console zijn zeer positief: “Natuurlijk kunnen we niet te specifiek ingaan op details, maar ik kan je wel vertellen dat het voor mij tot nu toe de beste console is om voor te ontwikkelen qua development tools. Ze hebben, en dat kun je merken, echt goed geluisterd naar wat developers nodig hebben om games te ontwikkelen en daar hebben ze de hele SDK (software development kit) naar gebouwd. Niets geen ingewikkelde procedures; mijn oma zou bij wijze van spreken er zo mee aan de slag kunnen. “

Volgens Reuvers is een van de fijnste dingen echter de snelle testfunctie van de console: “Zodra ik op een knopje druk om iets te testen, verschijnt het binnen een seconde of twee al op de PS4-devkit. Iets wat bij devkits van anderen soms wel een halve minuut tot een minuut kan duren. Als je aan het programmeren bent, ben je continu aan het testen. Dus is het zaak om die tijd zo kort mogelijk te houden en dat hebben ze bij Sony goed opgelost.”

Cross of the Dutchman

Cross of the Dutchman van Triangle Studios

Bij Remco de Rooij van Triangle Studios (Cross of the Dutchman, Stumpy’s Alphabet Dinner) heerst er ook vooral positiviteit. De ontwikkelaar kijkt dan ook enorm uit naar de lancering van de PlayStation 4. De Rooij merkt op: “Het lijkt er op dat het platform open genoeg is dat iedere serieuze ontwikkelaar de kans krijgt om zich te presenteren voor een miljoenenpubliek in de huiskamer. Daar willen wij uiteraard ook bij zijn.” Hoewel Triangle Studios nog geen concrete projecten in ontwikkeling heeft, zijn er volgens de Rooij wel een aantal projecten die “uitermate geschikt zijn voor release op de nieuwe consoles”. Voorlopig is het dus afwachten wat we vanuit de Nederlandse onafhankelijke ontwikkelstudio’s kunnen verwachten, maar de voorwaarden om iets moois neer te zetten zijn in ieder geval aanwezig.