Eerder vroegen we al enkele internationale ontwikkelaars over de PlayStation 4. De consensus was toen dat het apparaat en de filosofie van Sony vooral enthousiasme en nieuwsgierigheid oproepen. Voor Thijmen Bink van Digital Dreams is dit niet anders. De studio die op dit moment aan Metrico voor de PlayStation Vita werkt is dan ook positief over de PlayStation 4: “Er zou makkelijk voor te ontwikkelen moeten zijn, wat een vereiste is voor een kleine studio zoals Digital Dreams. De tijd die je daarop bespaart kan je weer stoppen in creatieve dingen. Dit zie je al terugkomen in aangekondigde titels als Octodad en Tiny Brains.”

Metrico voor Vita

Metrico voor Vita

Na het afronden van Metrico ziet de studio volgens Bink zich best iets doen voor de PlayStation 4 en hij is dan ook erg te spreken over de communicatie met Sony. “Onze samenwerking met Sony is fantastisch en die zouden we ook graag blijven doorzetten. Rondom de Vita en PlayStation 4 is Sony hard bezig om het werken met hen zo prettig mogelijk te maken, waardoor de hoeveelheid games en de diversiteit daarvan ongetwijfeld heel hoog gaat zijn, veel hoger dan voor de Xbox One of wat de Wii U nu heeft. Voor ons betekent dat weer dat meer mensen in aanraking komen met (kwalitatieve) indie games, waardoor onze eigen markt ook weer groter wordt.”

Peter de Jong van Codeglue (ibb & obb, Terraria) beaamt dat Sony goed bezig is met indies en geeft aan dat het bedrijf nu veel toegankelijker is voor kleinere ontwikkelaars. “Sony heeft altijd open gestaan voor indie developers, alleen moest je voorheen zelf de juiste ingangen bij Sony weten te vinden. Nu zijn die obstakels weggenomen en wordt er  flink over bericht in de media. Dit is voor kleine ontwikkelaars geweldig nieuws, zij krijgen zo toegang tot een geweldig gameplatform (en gamepubliek). Voor Sony is het ook interessant omdat ze hiermee unieke, innovatieve games naar hun platform halen, waar wellicht de volgende grote hit tussenzit.”

De houdbaarheid van de PlayStation 4

Behalve het nieuwe elan dat Sony rond zijn nieuwe console heeft gecreëerd, betekent de PlayStation 4 ook een sprong in rekenkracht. Voor De Jong is dit echter niet het belangrijkste (“hoewel de hoeveelheid RAM wel heel erg lekker is”), maar vindt hij vooral de verbeterde controller, het verbeterde dashboard voor zowel speler als ontwikkelaar en de mogelijkheid tot het delen van gamemomenten de beste nieuwigheden van de PlayStation 4. Tegelijkertijd plaatst De Jong een kanttekening bij de houdbaarheid van de nieuwe console: “Ik heb wel mijn twijfels over de levensduur van het apparaat, gezien de ontwikkelingssnelheid van met name de (goedkope) mobiele technologie. Waar staat die technologie over drie jaar? Is de PlayStation 4 dan nog up-to-date? “

Ondanks deze onzekerheden ziet hij wel kansen voor onafhankelijke ontwikkelaars: “Ik denk dat veel Nederlandse indies gaan kiezen voor de PlayStation 4. Nederland heeft veel kleine, snel groeiende studio's die zich richten op open platformen zoals iOS, Android, Steam en nu dus ook de PlayStation 4 en Xbox One. iOS en Android zijn niet de makkelijkste platformen om een hit te scoren gezien de gigantische hoeveelheid games die wekelijks wordt gereleased, dus ik verwacht zeker dat veel studio's in Nederland hun pijlen gaan richten op de PS4.” Volgens De Jong hoort Codeglue daar zeker ook bij. “Wij zijn op dit moment vooral de hardware en de SDK's van de PS4 aan het onderzoeken. Maar we zijn samen met Sparpweed ook bezig om te kijken hoe lastig het zou zijn om een PS4-versie van ibb & obb te maken. Als dat haalbaar is gaan we daar over nadenken.”

Ibb & Obb voor PS3

Ibb & Obb voor PlayStation 3

Enorme investeringen

Triumph Studios, bekend van de Age of Wonders-serie, is qua grootte niet direct een indie te noemen. De studio die met de Overlord-games veel ervaring heeft opgedaan met het ontwikkelen voor de PlayStation 3 en Xbox 360 neemt volgens Jimmy van der Have voorlopig nog een afwachtende houding aan betreft de PlayStation 4: “Een van de redenen dat we ons nu weer richten op pc met Age of Wonders III, is dat er voor kleinere en middelgrote ontwikkelaars momenteel weinig brood te verdienen valt met de huidige generatie consoles. De investeringen zijn enorm, maar de verkopen van gemiddelde games (en dan heb ik het niet over blockbusters als GTA V of Call of Duty) wegen zelden op tegen de risico's.”

Van der Have vraagt zich af of de PlayStation 4 daar verandering in kan brengen. Hij vindt dat Sony in ieder geval goed zijn best doet om het voor ontwikkelaars gemakkelijk te maken. “De architectuur van de machine lijkt nu makkelijker om voor te ontwikkelen en het zou voor indies makkelijk moeten zijn om zelf games uit te brengen.” Toch plaatst hij kanttekeningen bij deze opmerking: “Dat klinkt natuurlijk allemaal heel erg mooi, maar aan het eind van de rit is het belangrijk dat die machine bij zoveel mogelijk mensen thuis onder de tv staat.”

Age of Wonders III

Age of Wonders III van Triumph Studios

Of we binnenkort games van Triumph Studios op de PlayStation 4 kunnen verwachten is dus nog even afwachten. Van der Have geeft aan dat de studio de ontwikkelingen rond de console goed in de gaten houdt, maar per idee kijkt welk platform het meest geschikt is. “Dat kan pc zijn, maar we kijken momenteel ook naar Mac, tablets, etc. Natuurlijk blijven next-gen consoles op onze radar staan. Nu focussen we ons in elk geval op het afmaken van een hele goede Age of Wonders III voor pc. Wat daarna komt zien we wel.”