Over de oorsprong van Fragments of Him:
“Drie jaar geleden was SassyBot een klein team van studenten die gingen afstuderen aan de NHTV Universiteit, waar ik lesgaf en nu als professor werk. Zij vroegen mij om mee te werken aan een gamejam, waar we zouden proberen om een hele game te maken in een weekend. Ik vond het idee om terug te gaan naar de praktijk van gamedesign fantastisch. Ik gaf les over narratief ontwerp in games en ik kon amper voorbeelden bedenken van games die gefocust zijn op real-life drama.”
“De mogelijkheid om een creatief risico te nemen voor maar één weekend was verleidelijk en bracht me terug naar het onafhankelijk ontwikkelen van games. SassyBot en ik hebben samengewerkt om het eerste prototype van Fragments of Him te maken en dit werd heel warm ontvangen met emotionele e-mails van over heel de wereld. Die ontvangst heeft ons de afgelopen drie jaar gemotiveerd!”
Over het ontwikkelproces van de game:
“Ik denk dat samenwerken met een klein team als dit meer mogelijkheden biedt om als designer meer te experimenteren dan wanneer het om een serie gaat waarbij miljoenen euro’s op het spel staan. Fragments of Him is een drama dat zich vooral afspeelt tussen de jaren ‘90 en begin jaren ‘00 en geeft een perspectief op vier mensen die in die tijd leven. De uitdaging om dit te maken is erg persoonlijk: het vinden van je eerste liefde en het accepteren van veranderende tijden zijn thema’s die niet toepasbaar zijn in actiegames.”
“De gameplay moet daar traag voor zijn en de mogelijkheid geven aan mensen om hun tijd te nemen en nooit te haasten, wat iets is dat niet heel vaak in games gedaan is. In het kader van thema’s en snelheid, is Fragments of Him geen project waar ontwikkelaars van triple A-games risico’s mee willen nemen, hoewel ik dat heel graag zou willen zien.”
Over verhaalvertelling in games:
“Ik denk dat het heel belangrijk is om te herinneren dat het medium games heel erg jong is. We worden steeds beter in het balanceren van verhaalvertelling en gameplay, maar er is nog zoveel dat niet geprobeerd is dat we onszelf vaak in het donker wanen en maar moeten gokken wat gaat werken in een game. In de komende decennia denk ik dat de diversiteit van games heel erg gaat toenemen, waarbij het medium zowel games biedt die over het redden van de wereld gaan als games die intieme verhalen vertellen. We zien nu pas een glimp van de vele scenario’s die games kunnen uitbeelden.”
“Voor sommige games maakt het verhaal echter niets uit. Daarin gaat het om een mix van verhaal en actie-mechanics, terwijl andere games draaien om het plot. Het ene is niet beter dan het andere, ze zijn enkel verschillend. Het is een teken van de potentiële flexibiliteit die het medium games kan geven.
Over de dood in games:
“Empathie is een krachtige emotie, maar het kan ook slopend zijn. Soms wil je gewoon de knop omzetten en onderuitzakken op de bank, en ik denk niet dat een game met heel veel doden erin empathie kan bieden zonder dat het gewoonweg gruwelijk wordt om te spelen. Maar het zou zomaar kunnen gebeuren: de game I Am Alive heeft een nare en neerslachtige sfeer en ik denk dat dit komt omdat de mensen in deze game op een geloofwaardige manier zichzelf verdedigen en net als jij gewoon willen overleven. Ze komen oprecht radeloos over, wat in de meeste postapocalyptische games niet gebeurt. Je moet in de juiste gemoedstoestand zijn om van I Am Alive een vermakelijke game te maken - en dat bedoel ik als compliment voor de ontwikkelaar.”
“Gamers met de juiste gemoedstoestand gaan van Fragments of Him houden en voelen zich zeer verbonden met de personages. Andere spelers zullen dat helemaal niet voelen, door het tempo, de mechanics of simpelweg door het feit dat het scenario te ver van hun bed is. Het is een risico om empathie als kern van je game te gebruiken. Als het werkt heb je iets gecreëerd dat lang in het hoofd van de speler blijft dwalen, maar het schiet zijn doel voorbij als de spelers verveeld zijn.”
“De meeste spelers van Fragments of Him hebben echt met het verhaal en de emoties meegeleefd, wat geweldige reacties opleverde in de eerste week van de release. De mensen die diep geraakt zijn, zijn het risico waard geweest. Als de game-industrie zijnde zullen we blijven leren over het bereiken van de mensen. Creatieve risico’s is hetgeen waar we van leren en daar willen we de gamers voor bedanken.”
Fragments of Him is nu uit op de pc en verkrijgbaar op Steam. De Xbox One- en PlayStation 4-versie zijn daarnaast in ontwikkeling. De recensie van Gamer.nl komt volgende week online.
Door Sander van Dalsum
Reacties op: Nederlandse indiegame Fragments of Him is om van te houden
ShadowX
Ik kan hier geen game inzien.
Baukereg
ShadowX
De maker kan zoveel zeggen, die zelfde reactie kan je dan ook geven op Xbox One VS PS4: "Het ene is niet beter dan het andere, ze zijn enkel verschillend.".
Het gaat erom of ik dit wel als een game moet zien en dat gevoel heb ik niet, ik kan dan volgens mij net zo goed een documentary gaan kijken.
Doel van het gamen (zoals ik het zie) is er lol mee hebben maar dat is hoe ik het zie, iedereen zal dat ongetwijfeld anders ervaren.
spreadthehate
"Doel van het gamen (zoals ik het zie) is er lol mee hebben"
Juist, en als dit spel dat bereikt bij veel mensen als ik Steam mag geloven dan is dit zeker een game.
ErikNus
Ik lees veel boeken voor de lol. Maar ik lees ook wel eens een historisch boek ofzo, waar ik vooral iets van leer. Voor beide is ruimte. En het zijn allebei boeken.
ShadowX
Ik ben het met je eens wat boeken betreft en dat er met games ook wat te leren valt zoals Valiant Hearts: The Great War, maar games met dit als onderwerp zie ik weinig nut van in omdat het anders aanvoelt in werkelijkheid. Maar zoals ik hierboven al aangaf zie ik het nut van games meer in als lol hebben.
Ik hoef van deze game niet te leren gezien ik m`n moeder al verloor op zeer jonge leeftijd, daarnaast leer je van dit soort games niet hoe het is om te ervaren want in werkelijkheid voelt dat heel anders aan dan als je het ziet door middel van een game.
Je kan je lichaam niet voorbereiden met een game als dit om het later in werkelijkheid mee te maken.
ErikNus
En er zijn een hele hoop prachtige films en boeken met deze onderwerpen.
ShadowX
Ongetwijfeld dat games dat beter kunnen en dat er boeken en films zijn maar erover lezen, kijken, gamen etc etc is totaal anders dan het in werkelijk mee maken (dan heb ik het wel specifiek over dit onderwerp).
Grohe
casualkiller
Mr. Harrow
Wat betreft de discussie of het wel of geen game is: ik vind de afwisseling juist goed. Ik kan erg genieten van Battlefield 4 ( heb ik net uit de budgetbak gevist), maar kan ook erg genieten van Life is strange. Totaal andere games, maar daarom niet beter of slechter, omdat het totaal verschillende genres zijn.
toeterbaas198219