Hoewel de reacties op het nieuwsbericht voornamelijk een discussie opleverde of het Fries wel of geen taal is, waren wij vooral benieuwd naar het ‘waarom’ van een Kickstarter-project. “Er zijn altijd andere manieren om aan financiering te komen, maar Kickstarter is hip en brengt veel aandacht naar een project”, aldus Remco de Rooij, oprichter van Triangle Studios. “Cross of the Dutchman is geen eenvoudige game om the ontwikkelen. Ieder onderdeel dat we ‘meer’ willen doen, kost veel extra tijd, in tegenstelling tot (bijvoorbeeld) een puzzelgame of casual game waarbij een nieuwe feature of gamemodus veel minder impact zou hebben op het totale project. We hebben grote ambities en we zien dat een feature als coöp multiplayer enorm goed zou werken in ons project, maar we moeten erkennen dat dit een risico is om te ontwikkelen met ons eigen (beperkte) budget. De financiering via Kickstarter zou het juist mogelijk maken om dit soort onderdelen en features te ontwikkelen, waarvan we kunnen stellen dat Cross of the Dutchman een completer product wordt.”

Geen woorden maar daden

Het grootste probleem op dit moment lijkt het bereiken van de internationale media om ook over de landsgrenzen aandacht te genereren voor het project. “Ik denk niet dat er minder interesse is, maar we spreken (nog) niet genoeg tot de internationale communities. Ik verwacht dat een aantal artikelen op internationale blogs een grote impuls kunnen geven, maar tot nu toe zijn we nog niet opgepikt.” De Rooij was de afgelopen week in de Verenigde Staten voor andere dingen, maar kwam erachter dat dit uitermate goed te combineren viel met het promoten van de campagne. “Het is wel prettig om door te kunnen werken nadat de mensen in Nederland naar huis zijn gegaan. Ik heb ondertussen diverse verzoeken gekregen voor interviews van websites uit de Verenigde Staten, dus blijkbaar is het wel makkelijker om af te spreken als je in hun tijdzone zit.”

Met alleen maar mooie woorden bereik je echter niet genoeg. Daar zijn ze er zich bij Triangle Studios zeker van bewust. “In ieder geval willen we zo snel mogelijk gameplay laten zien. We hebben gedurende de hele campagne updates gepland, dus we hebben in ieder geval iedere keer wat nieuws te vertellen.” Verder worden er regelmatig nieuwe beloningen toegevoegd aan de bedragen die mensen kunnen doneren. Zo krijgen mensen bij vijftig dollar naast het spel onder andere ook een roman van de hand van de Friese auteur Ate Grypstra en bij honderd dollar komen daar nog een exclusief t-shirt en de soundtrack bovenop. Wanneer je vijfduizend dollar of meer doneert, krijg je zelfs een handgemaakt zwaard.

Triangle Studios heeft niet alleen maar donaties in de vorm van geld ontvangen, maar heeft tevens een volledige dag gebruik mogen maken van de motion capture studio van het eveneens in Leeuwarden gevestigde Gameship. Daarnaast kregen ze de beschikking over een wereldkampioen middeleeuws zwaardvechten die verschillende bewegingen liet zien die vertaald kunnen worden naar het spel. “Zwaardvechten is een belangrijk aspect van Cross of the Dutchman en op deze manier hebben we de kans om de bewegingen van een expert in de game terug te laten komen. De uitdaging voor ons is om de stijl van de game goed te laten passen bij de animaties, maar de eerste resultaten zien er al goed uit!”

Een zware strijd

Inmiddels is meer dan de helft van de tijd van het Kickstarter-project verstreken en heeft Cross of the Dutchman nog geen vijfde deel van het beoogde doel opgehaald. Het ziet er op dit moment dus niet al te best uit. Wanneer het doel niet wordt gehaald, betekent dit echter niet het einde voor het spel. “Cross of the Dutchman had een bestaan voor Kickstarter, en zal dat ook hebben na Kickstarter. Uiteraard is het behalen van het doel onze grootste uitdaging op het moment, dus daar blijven we voorlopig ook voor strijden!” Maar het niet halen van het doel heeft wel zeker gevolgen voor het spel legt De Rooij uit. “Het zou inhouden dat we moeten focussen op de grote lijnen van het verhaal, en minder tijd kunnen besteden aan het uitdiepen van de achtergrond van het verhaal. Ook zullen we sommige features gewoonweg niet kunnen realiseren. Natuurlijk maken we de game zo goed als hij kan zijn en zullen we ook het onderste uit de kan halen met onze eigen middelen.”

Of het doel nu wordt gehaald of niet, De Rooij is toch al een beetje tevreden. “Het klinkt gek, maar mijn persoonlijke drive achter dit project is het overdragen van een stuk geschiedenis aan een nieuwe groep mensen. Alleen al door onze acties tot nu toe zijn er veel meer mensen bekend met het verhaal van Grutte Pier en daarmee wordt al een belangrijke persoonlijke doelstelling ingevuld.” Dan kunnen wij wel met ons allen dom gaan bakkeleien over of het Fries nu een taal of een dialect is, misschien kunnen we er beter bij stilstaan dat ze in Friesland bezig zijn om een klein stukje Nederlandse geschiedenis proberen over te dragen aan de rest van de wereld. Om Gamer.nl-gebruiker Ronnie N te quoten: “Dit fien ik wol moai!"

Hier vind je het Kickstarter--project van Cross of the Dutchman.