NBA 2K16 draait net zoveel om het verhaal als de gameplay | Gamer.nl

NBA 2K16 draait net zoveel om het verhaal als de gameplay | Gamer.nl

Be the Story. De tagline van NBA 2K16 wordt keer op keer herhaald tijdens een presentatie van de game. Dit jaar zou de NBA 2K-reeks een verhaalgedreven wending moeten krijgen. Wij gaan in gesprek met Senior Producer Rob Jones om er meer over te leren.

Voorafgaande aan dit interview krijgen we eerst wat te zien van de game. Uiteraard is de gameplay verfijnder, zijn de physics verbeterd en heb je tig opties om je eigen draai te geven aan de opstellingen. Wat het meeste opvalt is cinematische intro. Daarin zien we de protagonist - jij - lol trappen op een lokaal basketbalveldje, praten met zijn zus en een vriend van de familie. Prima scène, niets bijzonders. Maar wel bijzonder voor basketbalgames, legt Jones uit.

Gamer.nl: Waarom richten jullie je nu zo op het verhaal van NBA 2K16? Je zou denken dat het vooral gaat om hoe de game speelt.

Rob Jones: “In mijn optiek heb je twee soorten spelers. Je hebt de persoon die altijd online speelt, met of zonder vrienden, en de persoon die altijd op zoek is naar de volgende ervaring om zijn tanden in te zetten. Sinds we My Career hebben geïntroduceerd, is dat de modus die het meeste gespeeld wordt. We hebben intern al eerder getest met verhaallijnen, maar het leek niet echt te werken. Daarom hebben we Spike Lee erbij gehaald, om echt meerwaarde te geven aan de My Career-modus. Weet je, ik speel zelf geen Call of Duty, omdat het verhaal me niets doet. Maar de Uncharted-reeks, bijvoorbeeld, daar kan ik echt optimaal van genieten, juist omdat het verhaal zo goed in elkaar steekt. Dat gevoel willen we ook in NBA 2K16 overbrengen.”

Media has no description

GNL: Kun je wat dieper ingaan op de inhoud van het verhaal?

Jones: “We gaan een verhaal vertellen dat wij als een team hebben gemaakt, waarin je hier en daar een keuze maakt. Uiteindelijk blijft het een vooraf bepaalde verhaallijn waar we heilig in geloven. Ik kan nu nog niet dieper ingaan op de inhoud ervan, maar binnenkort kondigen we meer aan.”

GNL: Hoe verliep de samenwerking tu en Spike Lee en het team?

Jones: “Hij heeft zich voornamelijk bezig gehouden met het motion capture-team, omdat daar de scènes uiteindelijk gefilmd werden. Bij wijze van spreken, natuurlijk. Spike is heel rustig en makkelijk om mee samen te werken. Wat mij opviel, is dat wij al jaren proberen een verhaal te produceren dat je echt bij de lurven pakt, maar dat Spike veel efficiënter is in het aansturen van de acteurs. Toen we al klaar waren met het filmen van alle scènes - waar we super blij mee zijn - zei Spike ineens dat hij het moest ‘scoren’; hij wilde een zelfgemaakte soundtrack voor de game produceren. Onze reactie was ‘echt?’, waarop Spike reageerde met ‘dit is echt, dus het verdient een eigen soundtrack’.”

GNL: Laten we wel eerlijk wezen: dat Spike Lee gekoppeld wordt aan NBA 2K16 is ook een geweldig marketingmechanisme. Toch?

Jones: “Natuurlijk, maar uiteindelijk is hetgeen je straks op het scherm ziet het meest waardevol.”

Media has no description

GNL: Kun je wat meer vertellen over jullie samenwerking met de NBA-spelers? Hoe waardevol is hun feedback voor jullie?

Jones: “Nou, hun feedback is eigenlijk altijd overwegend positief. Tot ze hun rank zien in het spel, natuurlijk [knipoog]. Het meest waardevol is wanneer iemand aangeeft net een klein verschil te zien in hoe zijn kloon op het scherm beweegt of wanneer het net niet helemaal lekker voelt wanneer een bepaalde speler bestuurd wordt. Stephen ‘Stef’ Curry, bijvoorbeeld, heeft zelf al zijn bewegingen en moves gedaan voor de game. Draymond Green zag zichzelf in de game en merkte op dat het net niet helemaal klopte, om vervolgens eigenhandig aan te komen wijzen waar het probleem zat. Ze geven er echt om.”

GNL: Michael Jordan staat op de voorkant van de special edition van NBA 2K16. Hoe kan het dat Michael Jordan nog steeds zo belangrijk is voor de NBA 2K-serie? De man is inmiddels haast een relikwie.

Jones: “Als we weer met hem verder willen, doen we dat altijd met een paar dingen in ons achterhoofd. Voor ons gaat het om de nostalgie en de gouden eeuw van basketbal. Met Jordan kunnen we dit terugbrengen en het blijft iets dat de spelers elke keer willen zien. Dat hij de voorkant van het speciale editie siert, vinden wij daarom niets minder dan vanzelfsprekend. Plus, hij is en blijft een beetje mijn held, dus ik kan er zelf ook erg van genieten.”

GNL: Wat wordt eraan gedaan om Europa als doelgroep beter aan te spreken? Basketbal leeft hier veel minder dan in de VS.

Jones: “Dat klopt, basketbal is hoogstens een sport van de tweede garnituur. Voetbal domineert alles, maar er zijn zoveel jongeren die basketbal spelen die we kunnen bereiken met NBA 2K. Uiteindelijk komt het neer op de ervaring die wij neerzetten. Als wij een toffe game produceren met een goed verhaal, wil je dat geheid spelen, ongeacht of je van basketbal houdt of niet. Voorbeeldje: ik hield niet van racegames. Ik heb een aantal racegames gespeeld met een boeiend verhaal, waardoor ik autosport ben gaan waarderen. Hetzelfde geldt voor American football. Dit gaan wij ook teweeg brengen met NBA 2K16.”

Media has no description

GNL: Dus je probeert gamers aan te spreken terwijl je basketballers wilt bereiken? Is het geen optie om nationale teams toe te voegen om fans daarvan aan te spreken?

Jones: “Daar hebben we over nagedacht en we blijven het erover hebben. We zouden het bijvoorbeeld met andere basketbal-evenementen kunnen laten samenvallen, maar dit zou een enorme laag toevoegen die ten koste zou gaan van de NBA 2K-ervaring waar wij nu aan werken, waardoor het beter geschikt is als iets om in de toekomst te overwegen. Ik ben vooral heel erg enthousiast hoe we nu onze bestaande formule doorontwikkelen.”

NBA 2K16 verschijnt op 29 september voor PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou