Mafia 3: ‘We willen een rauw maffia-verhaal vertellen’ | Gamer.nl

Mafia 3: ‘We willen een rauw maffia-verhaal vertellen’ | Gamer.nl

Mafia 3 is zonder twijfel de grootste release voor 2K Games dit najaar. De open-wereld game begint langzaam meer en meer van zijn geheimen vrij te geven. Wij spraken onlangs met Haden Blackman, de creative director van Mafia 3.

Gamer.nl: Tijdens verschillende presentaties hebben jullie het vaak over de authenticiteit van Mafia 3 en New Bordeaux - jullie versie van New Orleans. Hoe bereiken jullie dat zo goed mogelijk?

Haden Blackman: Om te beginnen hebben we ons gretig gestort op heel veel referentiemateriaal. We hebben veel research gedaan, de stad zelf meerdere keren bezocht, documentaires bekeken en ga zo maar door.

Wat belangrijk was, is dat we tijdgeest goed wisten te vangen. Het was een broeierige, beladen tijd in 1968. Het is vooral zaak dat we New Bordeaux laten aanvoelen als een echte, bestaande stad. Onze gameversie van New Orleans moet overtuigen. En hetzelfde geldt voor het verhaal en de manier waarop we deze vertellen.

Mafia 3

Hoe zou je die omschrijven?

De term die we gebruiken is ‘cinematic realism’. Dat betekent niet dat Mafia 3 op een film moet gaan lijken, want games en films zijn twee verschillende dingen, maar wel dat we technieken van de film gebruiken en zo ook de manier van het uitdiepen van personages. Het verhaal dient net zo goed authentiek te zijn. We moeten ervoor zorgen dat Lincoln Clay (het hoofdpersonage -red.) menselijk voelt, dat zijn motieven overtuigen. In zijn geval is dit wraak op de Italiaanse maffia omdat deze zijn surrogaatfamilie heeft afgeslacht.

Denk je niet dat gamers die iets verder kijken dan hun neus lang is, Lincoln Clay wat eendimensionaal vinden? Hij is wel erg boos en lomp de hele tijd?

Lincoln is een harde gozer, maar hij heeft wel degelijk meerdere lagen. En die laten we ook zien in de cutscenes. Als je de hele game speelt, snap je als speler dondersgoed waarom hij zo boos is. Bovendien heb je zelf nog enige invloed op hoe Lincoln zich ontwikkelt. Wordt hij een compleet nietsontziend monster, of zorg je er in ieder geval voor dat je je luitenants tevreden houdt en niet altijd en overal geweld gebruikt?

Mafia 3
Mafia 3
Mafia 3

Waar je bij Mafia 3 niet omheen kunt, is de heerlijke soundtrack. Ook al heb je niets met open-wereld actiegames, op de soundtrack zal niemand wat hebben aan te merken.

Ha, dank je! Ja, het is een fantastisch verzameling muziek. In die tijd kwam alles ook samen. Pop, rock, donkere muziek, blanke muziek, jazz, blues… het is een aaneenschakeling van kla iekers. Muziek speelt natuurlijk een hele belangrijke rol in het verkrijgen van die authenticiteit.

En dat geschiedt niet alleen via de autoradio’s, maar ook wanneer je door de wereld loopt. Je hoort muziek in kroegen, clubs, restaurants, via radiootjes op tafel. Soms gebruiken we bepaalde sfeervolle muziek in cutscenes en laten die één op één doorlopen in de gameplay die daar direct op volgt. Het werkt heel krachtig.

Muziek speelt natuurlijk een hele belangrijke rol in het verkrijgen van die authenticiteit

New Orleans is op het eerste gezicht niet een voor de hand liggende stad. Althans, als je de aan de georganiseerde misdaad denkt, denken mensen vaak aan New York of Chicago. Niet zozeer aan New Orleans.

Klopt. En dat is meestal met games ook zo. Mafia 2 was een fantastische game met een iconische stad, uiteraard geënt op New York. Mafia 2 toonde echter ook een romantisch beeld van de maffia, althans, zoals bekend uit Hollywood-films. Wij wilden een rauwer verhaal vertellen, en tevens een sprong vooruit in de tijd maken.

Tijdens research naar Amerikaanse steden kwamen we uit op New Orleans. Een fantastische stad en één die nog maar weinig in games was gebruikt. Bovendien is de Siciliaanse maffia hier uitgegroeid tot enorme proporties. New Orleans was één van de eerste Amerikaanse steden waar de Italiaanse maffia zoveel invloed had. Veel mensen weten dat niet. Sal Marcone, de grote boef uit Mafia 3, is echter geboren in New Bordeaux en geen immigrant. Hij is wat dat betreft dus opnieuw een authentiek figuur.

Mafia 3
Mafia 3
Mafia 3

Jullie maken gebruik van een documentaire-achtige stijl om het verhaal uiteen te zetten. Zo zien we voortdurend een CIA-agent terug die voor een commi ie zijn verhaal doet en zo terugblikt op zijn avonturen met Lincoln Clay. Een bewuste keuze?

Absoluut. Het team is heel erg fan van de documentaire Cocaine Cowboys, die gaat over de handel in cocaïne in Miami in de jaren ’80. De structuur, de sfeer en de persoonlijkheid van die documentaire sloot perfect aan bij de manier waarop wij ons verhaal wilden neerzetten in Mafia 3.

Het stelt ons ook in staat om te stoeien met de tijd. Zo kunnen we heen en weer springen tu en heden en verleden, terugblikken en vooruitwijzen. En het geeft de acties van de speler ook meer impact en context. Ik raad je echt aan die documentaire te gaan kijken. Maar wel eerst Mafia 3 spelen natuurlijk, hahaha!

Mafia 3 is vanaf 7 oktober beschikbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Door Jan Meijroos

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou