itmeJP: 'Het kost enorm veel tijd en moeite' | Gamer.nl

itmeJP: 'Het kost enorm veel tijd en moeite' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Gamer.nl: Wanneer en hoe werd je intere e in StarCraft gewekt?
McDaniel:
Ik ben begonnen met spelen toen ik een jaar of 12-13 was. Ik speelde nog maar net een jaar of anderhalf, maar probeerde toen al de profe ionele scène zo goed mogelijk bij te houden. Dat ben ik blijven doen gedurende de tien jaar voor de release van StarCraft II.

Het was een intere ant spel en het fascineerde me redelijk snel omdat ik een vrij competitief ingesteld persoon ben. Om eerlijk te zijn was het zelfs het eerste spel voor de PC dat ik ooit heb gespeeld. Van daaruit ging mijn speurtocht verder naar spellen zoals Quake 3, Counter-Strike en Warcraft III.

Waarom ben je commentator geworden?
Ik begon als commentator omdat het gewoonweg nodig was toen het spel nog in de bètafase zat. Ik wist dat het spel de redding voor de elektronische sport zou zijn - de scène was gestagneerd. De MLG Showcase Series werd opgericht door Marc Turner en mijzelf, zonder ondersteuning of financiële steun. Tijdens MLG Raleigh 2010 drongen we erop aan om tijdens de pauzes van World of Warcraft-wedstrijden StarCraft II-wedstrijden uit te zenden. Sindsdien is er veel veranderd.

Wat voor kwaliteiten heeft een goede commentator nodig?
Het belangrijkste is dat je positieve en negatieve kritiek weet te scheiden van elkaar. Je moet het hatende publiek weten te negeren. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je bekend bent met hoe het spel werkt, maar ook met hoe je uitzendingen moet verzorgen en het verbuigen van je stem.

Hoe veel werk kost het om op de hoogte te zijn van alle veranderingen binnen het spel en zijn community?
Het kost enorm veel tijd en moeite om op de hoogte te zijn van alles omtrent de community en de strategieën die momenteel worden gebruikt. De meeste informatie valt te halen uit herhalingen van wedstrijden. Wanneer je er echter bij stilstaat hoeveel toernooien er zijn en hoe ontelbaar vele herhalingen deze produceren, wordt het al snel overweldigend. Ik denk dat er niemand binnen de scène is die ze allemaal kan bekijken, zelfs Artosis [commentator van het Koreaanse GSL-toernooi] niet.

Waarom denk je dat StarCraft zo populair is, zelfs bij de mensen die het spel niet spelen?
Ik denk dat StarCraft populair is omdat het gemakkelijk is om een favoriete speler of team te hebben. Daarnaast oogt het spel in eerste instantie simpel, maar gaat er eigenlijk een ingewikkeld systeem achter schuil waardoor mensen steeds weer terug blijven komen naar het spel, zelfs al spelen ze het zelf niet. Daarnaast zijn er veel verschillende persoonlijkheden binnen de community die commentaar voorzien van wedstrijden, waardoor iedereen iemand kan vinden waar hij graag naar luistert.

Denk je dat een ander spel dezelfde populariteit weet te bereiken in de nabije toekomst?
Ik denk dat Multiplayer Online Battle Arena-spellen [zoals League of Legends, Heroes of Newerth en DOTA) wel eens die status zouden kunnen bereiken. Maar vooralsnog is die positie enkel voor StarCraft II weggelegd.

Wat belooft 2012 voor de elektronische sport in jouw ogen?
2012 betekent groei. Elk jaar weer wordt er gezegd dat de elektronische sport gaat exploderen en dat klopt ook wel, aangezien het alsmaar groter blijft worden. 2011 was een testjaar voor StarCraft II voor verschillende toernooien. 2012 wordt het belangrijkste jaar voor de e-sport. Laten we hopen dat we het niet verknoeien.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou