'Far Cry Primal remt spelers niet af' | Gamer.nl

'Far Cry Primal remt spelers niet af' | Gamer.nl

Gamer.nl kreeg onlangs de kans om vragen te stellen aan de game director van Far Cry Primal. In de nieuwe Far Cry-game gaan spelers terug naar de prehistorie. Het geologische tijdvak is de Mesolithicum. In deze periode waren er conflicten tussen stammen en veroverden jagers nieuw territorium. Wij vroegen Thomas Simon hoe zijn team omgaat met deze nieuwe setting. 

Gamer.nl: Hoe zien jullie Far Cry Primal? Is het soort van stand-alone uitbreiding, net als Far Cry 3: Blood Dragon?

Thomas Simon: Far Cry Primal is een volwaardige Far Cry-game en is de volgende titel in de serie.

Gamer.nl: Is de grootte, het aantal mi ies en het aantal uur gameplay vergelijkbaar met Far Cry 3 en Far Cry 4?

TS: Ja, de grootte van de wereld, de hoeveelheid activiteiten en de hoeveelheid wapens is zeker vergelijkbaar met de omvang van Far Cry 4. Het is een Far Cry-game op volle schaal.

Media has no description

Gamer.nl: Hoe kregen jullie het idee om terug te gaan naar de prehistorie?

TS: Mijn eerste reactie op Far Cry in het stenen tijdperk is: waarom niet? Natuurlijk! De combinatie lijkt perfect. Het speelt zich af in een ongerepte wereld vol met dieren en natuur. De wereld is ijzingwekkend en gevaarlijk. Dit zijn de perfecte elementen voor exploratie en avontuur, wat de kern van Far Cry-games vormt. Het idee voor Far Cry Primal was lang geleden ontstaan. Tijdens het ontwikkelen van Far Cry 3 waren sommige teamleden al bezig met discu ies over dit concept. We kregen de kans om het idee voor Far Cry Primal voor te stellen terwijl we Far Cry 4 aan het afronden waren.

Dat is wat ik leuk vind aan dit project, het is een creatief voorstel van het team. Nadat het idee was voorgesteld kregen we veel goede feedback van de rest van het team en van het management. Het idee kreeg veel tractie bij het team, veel leden kwamen met eigen ideeën aanzetten. Tegen de tijd dat Far Cry 4 bijna afgerond was hadden we een team samengesteld.

Gamer.nl: Hoe lang is de game in ontwikkeling?

TS: We begonnen in 2014 toen Far Cry 4 bijna klaar was.

Media has no description

Gamer.nl: Far Cry is een shooterreeks. Hoe gaan jullie om met het feit dat er geen pistolen in de prehistorie voorkomen?

TS: Om eerlijk te zijn is Far Cry niet alleen een shooter. Het is een game waarin exploratie en het gebruik van verschillende wapens centraal staat. Het schieten is één aspect hiervan en dit zit ook zeker in de game. We hebben weliswaar geen pistolen of geweren, maar we hebben verschillende soorten bogen, vallen, me en waar je mee kunt gooien en slingers. We zijn erachter gekomen dat Far Cry veel meer is dan een shooter. Zo zagen we dat spelers niet elke vijf seconden een vijand doden. Het gebeurt vaak dat spelers een locatie gaan observeren, achter mensen langs sluipen en van achteren toeslaan om de vijand te verslaan. Deze vorm van gameplay past heel erg in de setting van de game.

Gamer.nl: In Far Cry-games is het vaak mogelijk om een nederzetting of dorpje op verschillende manieren te benaderen, vaak met veel explosieven. Hoe zetten jullie deze elementen om in een wereld die zo primitief is?

TS: We wilden de tactische vrijheid die de speler heeft in stand houden, dit noemen we 'my battle, my way'. Naast de verschillende wapens die we aanbieden kunnen spelers gebruik maken van beesten, deze zijn erg krachtig. Sommige beesten maken meer gebruik van stealth, zoals de jaguar. Voor de frontale aanval kunnen spelers bijvoorbeeld een beer gebruiken. In de game zitten ook nieuwe takedowns voor elk wapen dat je bezit, zoals je knots of speer. Je kunt dus stilletjes je aanpak plannen waardoor je niet gedetecteerd wordt of je kan chaos creëren door het gebruik van vuurpijlen met dubbele bogen of bommen. De keuze is aan de speler. 

Media has no description
Far Cry veel meer is dan een shooter

Gamer.nl: Kun je ons iets vertellen over het verhaal in Far Cry Primal?

TS: Ik kan nog niet veel vertellen over het verhaal, binnenkort komt daar meer over naar buiten. Wat ik wel kan vertellen is dat je speelt als Takkar, een doorgewinterde jager. Hij probeert Oros te bereiken om de overgebleven leden van zijn stam te vinden, de Wenja’s. De speler gaat ontdekken wat er is gebeurd met zijn stam en gaat op die manier de spelwereld ontdekken. Een primitievere en agre ievere stam, de Udam, gaat ook een rol spelen. Zij hebben veel verliezen geleden vanwege de ijstijd. Nu komen ze terug om meer territorium te veroveren. Dat is het begin van het verhaal, meer personages en ontdekkingen verschijnen later.

Gamer.nl: Er zijn veel dieren die je kunt temmen en voor je kan laten vechten. Hoe zorg je ervoor dat ze niet té krachtig worden?

TS: Het klopt dat dieren zoals een sabeltandtijger erg sterk zijn, maar ze zijn niet onoverwinnelijk. Naarmate de game vordert verschijnen er mensen of andere dieren die jouw beest kunnen overmeesteren. Het is een kwestie van balans. Het is voor ons erg belangrijk dat spelers plezier halen uit het gebruik van beesten. Omdat er tientallen soorten dieren beschikbaar zijn hebben we niet de focus gelegd bij de complexiteit van het temmen, dit zou erg lang duren. In plaats hiervan willen we de speler uitdagen om ze allemaal te temmen en een collectie op te bouwen van verschillende dieren met verschillende eigenschappen. Wanneer een dier getemd is, is hij van jou. Spelers kunnen net zo makkelijk tu en dieren wi elen als tu en wapens. We willen iedereen de mogelijkheden van de game laten verkennen, zonder ze af te remmen.

Media has no description

Gamer.nl: Kun je ook een mammoet temmen?

TS: Oudere mammoeten zijn te oud en agre ief hiervoor, maar wanneer je behendig genoeg bent kun je jonge mammoeten berijden. Je kunt deze beesten gebruiken om de wereld af te reizen of om als wapen tegen vijanden te gebruiken. Ik kan al een geheimpje verklappen: binnenkort gaan we meer laten zien van de mogelijkheid om een sabeltandtijger te berijden. Deze beesten veel sneller, maar ook fragieler dan de jonge mammoeten. Voor lange afstanden is een sabeltandtijger ideaal.

Gamer.nl: Wat is jouw favoriete dier?

TS: Ik houd van beren. Ze kunnen zwemmen en zijn enorm sterk. Ze zijn cool! Het is ook leuk om te zien hoe je wolf op het lichaam van een vijand plast die je net hebt verslagen, haha!

Gamer.nl: Bedankt voor je tijd!

TS: Bedankt!

Far Cry Primal verschijnt op 23 februari 2016 voor Xbox One en PlayStation 4 en op 1 maart voor pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou