Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview

'Far Cry Primal remt spelers niet af'

In gesprek met game director Thomas Simon

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Gamer.nl kreeg onlangs de kans om vragen te stellen aan de game director van Far Cry Primal. In de nieuwe Far Cry-game gaan spelers terug naar de prehistorie. Het geologische tijdvak is de Mesolithicum. In deze periode waren er conflicten tussen stammen en veroverden jagers nieuw territorium. Wij vroegen Thomas Simon hoe zijn team omgaat met deze nieuwe setting. 

Gamer.nl: Hoe zien jullie Far Cry Primal? Is het soort van stand-alone uitbreiding, net als Far Cry 3: Blood Dragon?

Thomas Simon: Far Cry Primal is een volwaardige Far Cry-game en is de volgende titel in de serie.

Gamer.nl: Is de grootte, het aantal missies en het aantal uur gameplay vergelijkbaar met Far Cry 3 en Far Cry 4?

TS: Ja, de grootte van de wereld, de hoeveelheid activiteiten en de hoeveelheid wapens is zeker vergelijkbaar met de omvang van Far Cry 4. Het is een Far Cry-game op volle schaal.

Gamer.nl: Hoe kregen jullie het idee om terug te gaan naar de prehistorie?

TS: Mijn eerste reactie op Far Cry in het stenen tijdperk is: waarom niet? Natuurlijk! De combinatie lijkt perfect. Het speelt zich af in een ongerepte wereld vol met dieren en natuur. De wereld is ijzingwekkend en gevaarlijk. Dit zijn de perfecte elementen voor exploratie en avontuur, wat de kern van Far Cry-games vormt. Het idee voor Far Cry Primal was lang geleden ontstaan. Tijdens het ontwikkelen van Far Cry 3 waren sommige teamleden al bezig met discussies over dit concept. We kregen de kans om het idee voor Far Cry Primal voor te stellen terwijl we Far Cry 4 aan het afronden waren.

Dat is wat ik leuk vind aan dit project, het is een creatief voorstel van het team. Nadat het idee was voorgesteld kregen we veel goede feedback van de rest van het team en van het management. Het idee kreeg veel tractie bij het team, veel leden kwamen met eigen ideeën aanzetten. Tegen de tijd dat Far Cry 4 bijna afgerond was hadden we een team samengesteld.

Gamer.nl: Hoe lang is de game in ontwikkeling?

TS: We begonnen in 2014 toen Far Cry 4 bijna klaar was.

Gamer.nl: Far Cry is een shooterreeks. Hoe gaan jullie om met het feit dat er geen pistolen in de prehistorie voorkomen?

TS: Om eerlijk te zijn is Far Cry niet alleen een shooter. Het is een game waarin exploratie en het gebruik van verschillende wapens centraal staat. Het schieten is één aspect hiervan en dit zit ook zeker in de game. We hebben weliswaar geen pistolen of geweren, maar we hebben verschillende soorten bogen, vallen, messen waar je mee kunt gooien en slingers. We zijn erachter gekomen dat Far Cry veel meer is dan een shooter. Zo zagen we dat spelers niet elke vijf seconden een vijand doden. Het gebeurt vaak dat spelers een locatie gaan observeren, achter mensen langs sluipen en van achteren toeslaan om de vijand te verslaan. Deze vorm van gameplay past heel erg in de setting van de game.

Gamer.nl: In Far Cry-games is het vaak mogelijk om een nederzetting of dorpje op verschillende manieren te benaderen, vaak met veel explosieven. Hoe zetten jullie deze elementen om in een wereld die zo primitief is?

TS: We wilden de tactische vrijheid die de speler heeft in stand houden, dit noemen we 'my battle, my way'. Naast de verschillende wapens die we aanbieden kunnen spelers gebruik maken van beesten, deze zijn erg krachtig. Sommige beesten maken meer gebruik van stealth, zoals de jaguar. Voor de frontale aanval kunnen spelers bijvoorbeeld een beer gebruiken. In de game zitten ook nieuwe takedowns voor elk wapen dat je bezit, zoals je knots of speer. Je kunt dus stilletjes je aanpak plannen waardoor je niet gedetecteerd wordt of je kan chaos creëren door het gebruik van vuurpijlen met dubbele bogen of bommen. De keuze is aan de speler. 

Far Cry veel meer is dan een shooter

Gamer.nl: Kun je ons iets vertellen over het verhaal in Far Cry Primal?

TS: Ik kan nog niet veel vertellen over het verhaal, binnenkort komt daar meer over naar buiten. Wat ik wel kan vertellen is dat je speelt als Takkar, een doorgewinterde jager. Hij probeert Oros te bereiken om de overgebleven leden van zijn stam te vinden, de Wenja’s. De speler gaat ontdekken wat er is gebeurd met zijn stam en gaat op die manier de spelwereld ontdekken. Een primitievere en agressievere stam, de Udam, gaat ook een rol spelen. Zij hebben veel verliezen geleden vanwege de ijstijd. Nu komen ze terug om meer territorium te veroveren. Dat is het begin van het verhaal, meer personages en ontdekkingen verschijnen later.

Gamer.nl: Er zijn veel dieren die je kunt temmen en voor je kan laten vechten. Hoe zorg je ervoor dat ze niet té krachtig worden?

TS: Het klopt dat dieren zoals een sabeltandtijger erg sterk zijn, maar ze zijn niet onoverwinnelijk. Naarmate de game vordert verschijnen er mensen of andere dieren die jouw beest kunnen overmeesteren. Het is een kwestie van balans. Het is voor ons erg belangrijk dat spelers plezier halen uit het gebruik van beesten. Omdat er tientallen soorten dieren beschikbaar zijn hebben we niet de focus gelegd bij de complexiteit van het temmen, dit zou erg lang duren. In plaats hiervan willen we de speler uitdagen om ze allemaal te temmen en een collectie op te bouwen van verschillende dieren met verschillende eigenschappen. Wanneer een dier getemd is, is hij van jou. Spelers kunnen net zo makkelijk tussen dieren wisselen als tussen wapens. We willen iedereen de mogelijkheden van de game laten verkennen, zonder ze af te remmen.

Gamer.nl: Kun je ook een mammoet temmen?

TS: Oudere mammoeten zijn te oud en agressief hiervoor, maar wanneer je behendig genoeg bent kun je jonge mammoeten berijden. Je kunt deze beesten gebruiken om de wereld af te reizen of om als wapen tegen vijanden te gebruiken. Ik kan al een geheimpje verklappen: binnenkort gaan we meer laten zien van de mogelijkheid om een sabeltandtijger te berijden. Deze beesten veel sneller, maar ook fragieler dan de jonge mammoeten. Voor lange afstanden is een sabeltandtijger ideaal.

Gamer.nl: Wat is jouw favoriete dier?

TS: Ik houd van beren. Ze kunnen zwemmen en zijn enorm sterk. Ze zijn cool! Het is ook leuk om te zien hoe je wolf op het lichaam van een vijand plast die je net hebt verslagen, haha!

Gamer.nl: Bedankt voor je tijd!

TS: Bedankt!

Far Cry Primal verschijnt op 23 februari 2016 voor Xbox One en PlayStation 4 en op 1 maart voor pc.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

GTA Online-update geeft spelers een luxe leventje Systeemeisen voor XCOM 2 bekendgemaakt
9

Reacties op: 'Far Cry Primal remt spelers niet af'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Leuk interview. Heb er veel vertrouwen in dat dit de eerste Far cry game gaat zijn die ik echt geweldig ga vinden. De vorige delen hebben mij nooit echt kunnen pakken. Maar met deze setting is de kans groot dat ik dit geweldig ga vinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The soy sauce

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    MWEH ik twijfel nog steeds….

    in potentie zou dit een awesome game kunnen worden, maar het ziet er in zoveel aspecten uit als een veredelde DLC. Verder ben ik ook wel beetje klaar met deze engine, Far Cry 4 was entertaining maar leek ook in alles te veel op deeltje 3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @The soy sauce same heren. Far Cry 3 heb ik een stukje gespeeld en toen aan de kant gelegd. Far Cry 4 ben ik een heel eind mee gekomen, maar verveelde ook. Als ik dan hoor dat ze in de loop van 2014 zijn begonnen met deze game, en amper anderhalf jaar later de game al uit de doeken doen dan maak ik me toch zorgen.. Waarom stoppen ze er niet gewoon wat meer tijd in? 3 jaar is toch wel een minimum, daarna tonen en afronden.

    Doordat ze er maar zo kort over gedaan hebben kun je er al zeker van zijn dat het een mooie, maar oppervlakkige game gaat worden zonder echte diepgang en vol met nutteloze extra activiteiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @The soy sauce Correctie: Far Cry 4 was entertaining maar leek ook in alles te veel op iedere andere Ubiworld game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik blijf de keuze van de setting heel erg vet vinden. Maar bommen en dieren temmen klopt voor mij gewoon niet en maakt het zeker minder leuk.

    Zoals hij zegt is het een gevaarlijke tijd waar de mens niet alles voor het zeggen had. Laat het dan ook zo voelen dat je op de hielen gezeten kan worden door wolven, tijgers of wat dan ook. Maak mij geen god die ze gewoon even tot huisdier maakt en erop kunt rijden….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Far cry vind ik wel leuk blijven, maar het het is tijd om hun engine te veranderen en echt nieuwe nieuwe dingen toe te voegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    natuurlijk klinkklare onzin. In iedere far cry game tot nu toe ben je 95% aan het schieten. Ik denk echt dat veel fans afhakken door deze setting en de gameplay, maar wellicht ook weer andere aantrekt die nooit FC spelen. Ik skip deze sowieso

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Far Cry 4 was november 2014 de release de reactie van we begonnen aan Primal toen 4 bijna klaar was dus laten we zeggen augustus, ervan uit gaan dat ze dan in september begonnen zijn is het spel hooguit als de release in maart is a.5 jaar in ontwikkeling geweest.

    Ik vind dat niet erg veel, maar ga ervan uit dat er best aardig wat mensen aan werken, ik ga hem sowieso halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Eigenlijk kan een game pas echt goed zijn als er 3 jaar of meer aan gewerkt is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.