Interview
Spider-Man

Insomniac Games: ‘Spelen als Spider-Man is slechts één kant van het verhaal’

Chief brand officer Ryan Schneider over de ontwikkeling van Spider-Man

Geschreven door Jacco Peek op
Gamer.nl kreeg de kans om Ryan Schneider, chief brand officer bij Insomniac Games, te spreken over de ontwikkeling van Spider-Man. In het interview vertelt hij onder andere over de slechteriken, het slingersysteem en Peter Parkers perspectief.

Gamer.nl: Uiteraard hebben we alle trailers van de game tot nu toe bekeken en daarin viel ons op dat al veel slechteriken zijn onthuld. Waarom houden jullie ze niet geheim?

Ryan Schneider: Als je een epische Spider-Man-ervaring in handen hebt, wil je laten zien hoe rijk en gevarieerd deze ervaring kan zijn. Het feit dat we een hoop slechteriken hebben getoond, betekent niet dat we niet nog meer hebben om te onthullen. Er is nog steeds een hoop dat je nog niet hebt gezien. We geven fans een hoop informatie, maar we houden ook nog een hoop geheim.

Hoe kiezen jullie de antagonisten van de game en wat is de rol van Marvel daarin?

Schneider: We werken zeer nauw samen met Marvel Games en Sony. Het is een combinatie van wat logisch is voor het verhaal dat we willen vertellen en welke slechteriken we gewoon erg leuk vinden en in de game willen verwerken. Tegelijkertijd zoeken we ook naar mogelijkheden om nieuwe personages erin te stoppen. Zoals Mister Negative, die afkomstig is uit de stripboeken, maar niet in voorgaande games zat. Dat was voor ons een gave mogelijkheid om iets nieuws te doen.

Over het algemeen werken we goed samen met Marvel Games, het is ook maar vijftien minuten rijden vanaf Insomniacs studio. En hoewel Insomniac Games Spider-Man ontwikkelt, willen we ook gewoon goede partners zijn. Uiteindelijk maken wij alle beslissingen, maar dit is een zeer diep en rijk universum. We willen met extreem veel respect omgaan met het Marvel-universum en er zeker van zijn dat alles wat we doen hiermee in lijn is. We bewandelen deze weg dus echt gezamenlijk.

Spider-Man

Als je de game speelt valt direct op hoe vloeiend het slingersysteem werkt. Hoe lastig was het om Spider-Man niet constant te laten crashen in een drone of iets dergelijks?

Schneider: We wisten dat we het slingeren goed moesten krijgen toen we aan de ontwikkeling begonnen. Daar begon het echt voor ons en we begrijpen hoe gepassioneerd fans daarover zijn. We hadden uiteraard onze eigen visie op hoe slingeren eruit moet zien, zeker na 25 jaar games maken. We luisteren graag naar feedback van fans en het is een groot compliment als we horen dat je de game oppakt en het direct goed aanvoelt. Dat is waar we voor gingen!

Kun je voor diegenen die de game nog niet hebben gespeeld beschrijven hoe het voelt?

Schneider: Als ik zou moeten omschrijven hoe het voelt, dan zou ik bijna zeggen dat je de game het beste kunt spelen met een ventilator op je gericht. Op die manier heb je echt het gevoel dat de wind langs je raast wanneer je tussen de gebouwen slingert. Je hebt echt de sensatie dat je alles kunt doen wat je zou willen, als een superheld in de lucht met een hoge snelheid. Het geeft ontzettend veel voldoening en voor mij voelt het alsof ik de superheld ben die ik altijd al had willen zijn.

Hebben jullie hiervoor gekeken naar voorgaande Spider-Man-games?

Schneider: We hebben onze eigen engine die we in alle games implementeren. Dat is geweldig, want zo kunnen we elke titel maken zoals we het zelf zouden willen. Wat inspiratie uit andere Spider-Man-games betreft: we zijn allemaal gamers. Natuurlijk halen we inspiratie uit allerlei andere ervaringen om het slingeren speciaal te laten voelen, en Spider-Man-games zijn daar onderdeel van. Spelers die Ratchet & Clank en Sunset Overdrive hebben gespeeld weten daarnaast ook hoe snel je in onze games door een wereld kunt manoeuvreren.

Een van de meest belangrijkste aspecten aan de game is dat Mary Jane en Peter beiden speelbaar zijn. Wat is hun rol in het verhaal?

Schneider: Voor ons is het belangrijkste aan spelen als Peter en Mary Jane dat Spider-Man slechts één kan van het verhaal is. Spider-Man is ook maar gewoon een mens, daarom spreekt hij zoveel mensen aan. We willen dat menselijke perspectief meegeven in deze game om je het gevoel te geven dat twee werelden met elkaar botsen. Peter Parker begint net aan z’n carrière als wetenschapper, werkt aan diepere relaties en heeft moeite zijn rekeningen te betalen, terwijl hij als Spider-Man een meester in zijn vak is. Om de essentiële Spider-Man-ervaring te krijgen, wil je kunnen spelen als Peter Parker. Het is fantastisch dat we Mary Jane ook in het verhaal kunnen stoppen, want op haar eigen manier is het een ontzettend sterk personage.

Spider-Man

New York City ziet er waanzinnig goed uit, misschien wel de beste versie van de stad in een game tot nu toe. Hoe krijg je zoiets voor elkaar?

Schneider: Het vergt ontzettend veel inspanning. We wilden een New York City creëren dat bruist met leven. Iets waar we spelers graag op wijzen is dat je interactie kunt hebben met inwoners als je op straat landt. Dat is voor ons een belangrijk onderdeel van de algehele ervaring in de stad. New York is ook exponentieel groter dan Sunset City uit Sunset Overdrive. We hebben vanaf het begin van het project keihard gewerkt om New York daadwerkelijk als New York aan te laten voelen.

Er zijn daarnaast negen verschillende districten in Marvels Manhattan. We proberen ze relatief uniek te maken en er zijn verschillende activiteiten te doen in elk deel. Ons doel was om aan de ene kant een samenhangend geheel te maken die de diversiteit van de stad weergeeft, maar aan de andere kant ook de volledige ervaring bieden die je krijgt als je er op een willekeurige plek en dag rondhangt.

Stel; Marvel belt jullie eind dit jaar op om een nieuwe superheldengame te maken. Welke licentie zou je dan het liefst in gamevorm willen gieten?

Schneider: Dat is een lastige vraag. We houden ervan om aan Spider-Man te werken. Toen we de game aan mensen introduceerden zei ik al dat Spider-Man goed past bij waar we als studio voor staan: de humor, de vaardigheden en de gadgets. We vinden het geweldig dat we deze game kunnen maken, het past zo goed bij ons dna. Voor nu richten we ons hierop.

Spider-Man verschijnt op 7 september voor PlayStation 4. Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony. De inhoud is volledig bepaald door de redactie van Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste gamedeals van de week Death Stranding-presentatie gepland voor Tokyo Game Show
1

Reacties op: Insomniac Games: ‘Spelen als Spider-Man is slechts één kant van het verhaal’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Qinneth

    • 6 september 2018 22:48
    En toch zitten er niet genoeg schurken in. De game had net wat meer bossfights moeten hebben om het interessanter te houden, soms wordt het allemaal erg monotoon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.