Indigo 2016: ‘Ineens van 300 naar 13.000 volgers op Twitter’ | Gamer.nl

Indigo 2016: ‘Ineens van 300 naar 13.000 volgers op Twitter’ | Gamer.nl

Indigo wordt dit jaar op 27 september gehouden in TivoliVredenburg te Utrecht. Daar kunnen gamers gratis tientallen indiegames van veelal Nederlandse bodem spelen. Gamer.nl interviewt in aanloop naar het evenement diverse ontwikkelaars die aanwezig zijn. Vandaag geven we het woord aan KeokeN-oprichter Koen Deetman, die met zijn team momenteel hard werkt aan Deliver Us The Moon.

“Deliver Us The Moon is een episodische avonturengame, waarin je een astronaut speelt. Aan de hand van, onder andere, exploratie en puzzel-elementen, reis je van punt naar punt in de game, om de Aarde - diens grondstoffen simpelweg op zijn - te redden.”. Aldus Koen Deetman, oprichter en eigenaar van KeokeN Interactive, dat anno 2016 gevestigd is te Hoofddorp. KeokeN heeft een intens jaar achter de rug, met in februari een succesvol afgeronde Kickstarter-campagne, wat met de hulp van Microsoft zelfs leidde tot extra aandacht tijdens de E3 afgelopen juni. Uiteraard is dit allemaal niet plotseling tot stand gekomen.

Media has no description

'Ik wilde gewoon de beste ter wereld zijn'

KeokeN begon voor Koen toen hij veertien was en Soldier of Fortune 2 op erg hoog niveau speelde. “Denk aan prijzenpotten van duizend euro, echt totaal niet wat het vandaag de dag is, maar ik speelde toen op e-sports-niveau”, legt Koen uit. “Ik wilde gewoon de beste ter wereld zijn, dus in de vier jaar die daarop volgden deed ik niets anders dan het rekruteren en opleiden van teamleden die bij mij pa en.”

Op z’n achttiende behaalde Koen, samen met een team topspelers van over de hele wereld, zijn doel; ze zijn het beste team ter wereld geworden. “(Die jaren) vormden de beginselen van mij als toekomstig teamleider”, vertelt Koen. “Het heeft me geleerd hoe ik mezelf kan omsingelen met getalenteerde mensen, om ze vervolgens te motiveren om er het beste uit te halen.” Met deze prestatie op zak rondde hij zijn vooropleiding af, maar wist nog niet precies hoe hij nou verder moest.

“Ik wilde heel graag in de game-industrie blijven, dus ging ik na een aantal jaar als schoonmaker te hebben gewerkt - ik moest toch echt ook gewoon geld verdienen - kijken naar de kortste route om daar weer terecht te komen.” Koen vertelt dat hij die route zag via een opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam, maar besloot na twee jaar dat het wel mooi geweest was: “ik wil nu eigenlijk aan de slag”. Desalniettemin heeft hij de opleiding afgemaakt, waarna hij als 25-jarige starter aan de slag ging.

Horrinth

Een aantal jaar later richtte Koen, samen met zijn broertje Paul en beste vriend Johan, KeokeN op. “Johan en ik zaten ergens in de zomer aan mijn keukentafel en hij vroeg me ineens waarom ik niet zelf een studio oprichtte. Ik wilde graag zelf games maken en met deze getalenteerde compagnons aan mijn zijde zag ik het niet misgaan. Dus, waarom ook niet?” KeokeN werd opgericht met een horrorgame als eerste project. “Het idee was dat je in een labyrinth moest overleven waarin je bezeten kon worden door demonen.” Voor dit project heeft het Gamefonds KeokeN zelfs voorzien van subsidie, maar de game is nooit afgemaakt en uitgekomen. In plaats daarvan gooide KeokeN het roer om.

Dit kwam toen Unity voor Unreal Engine ingewi eld werd. “Het was alsof ik mijn oude Fiat inruilde voor een heuze Ferrari.” Er ging een wereld van mogelijkheden voor hem open, maar die mogelijkheden maken het Koen er niet makkelijk op. “Kijk naar Uncharted en Tomb Raider; gigantische games maar met productiewaardes waar je het budget in terugziet. Ik wil ook games maken die dat evenaren, maar ja, wij hebben geen team van 200 man, laat staan 100 miljoen euro.”

Wij hebben geen team van 200 man, laat staan 100 miljoen euro

Ondertu en was er ook geen tekort aan ideeën, maar één vraag kon Koen niet uit zijn hoofd zetten. “Mijn broertje, Paul, vroeg me hoe het zou zijn om een astronaut te zijn en hij speelde al een tijdje met het idee van een game die zich zou afspelen op de maan. Wij zijn allemaal gek op films als Moon, 2001 en Interstellar, waardoor we het idee gewoon niet konden loslaten.” Met een nieuw idee op zak, dat in de eerste instantie Moonman heette, ging Koen verder met het aantrekken van getalenteerde mensen. Toen de schaal en ambitie van de game eenmaal helder waren, kwam dat ook met een openbaring voor Koen. “We hadden echt meer geld nodig”, legt hij uit. De keuze landde daarmee op Kickstarter.

Deliver Us The Money

Net zoals Alterego Games met Woven, koos KeokeN voor een Kickstarter-campagne om het geld mee binnen te halen. In februari van dit jaar hebben ze deze succesvol gelanceerd en afgerond. Koen heeft hier naar eigen zeggen de Duitsers voor te danken. “Gelijktijdig met de lancering van onze Kickstarter campagne, hebben we ongeveer 10.000 journalisten, YouTubers en streamers speelbare demo’s van de game gestuurd, maar uiteindelijk was er één Duitse streamer die onze campagne over de eindstreep trok.

Een Duitse streamer die onder de naam Gronkh door het leven gaat, omarmde de game en overtuigde zijn community om de Kickstarter-campagne te steunen. “Het was echt heel bijzonder en om heel eerlijk te zijn wisten we totaal niet wat we ermee aanmoesten. We gingen ineens van 300 volgers op Twitter, naar 13.000, en de Kicksterter-backers die van zijn kanaal doorkwamen hebben ons simpelweg over de streep getrokken. Hij heeft zelfs zeven uur lang voor ons gestreamd onder de noemer ‘Deliver Us The Money’, waarin hij niets anders deed dan mensen aansporen om de game te steunen. Surrealisme bij uitstek.”

Media has no description

Tijdens deze livestream van Gronkh zette KeokeN hun eigen reactie-livestream op, wat volgens Koen direct een band schiep met de kijkers. “Het was volledig spontaan, maar wat we dus deden is een stream opzetten, zodat kijkers van Gronkh konden zien hoe wij reageerden op zijn livestream. Wat volgde was een rare manier van communiceren met Gronkh zelf, via zijn fans die over onze stream vertelden in de chat op Gronkhs livestream. Heel meta allemaal, maar het schiep echt een band.” De effecten daarvan zag KeokeN zelfs tijdens Gamescom 2016 nog terug, toen er “veel Duitse kijkers” op hen afkwamen. “Het is erg apart. Mensen wilden zelfs met ons op de foto of een handtekening of iets dergelijks. Zelfs nu kan ik me daar niets bij voorstellen.”

Sneeuwballen

Het Kickstarter-budget stelde KeokeN in staat het internationaal op te zoeken, namelijk in Amerika. “We schreven ons echt overal voor in de hoop dat we her en der uitgekozen zouden worden om er te mogen verschijnen, zoals de Penny Arcade Expo Indie Mega Booth en SXSW. Dat heeft uiteindelijk voor een soort kettingreactie gezorgd, want toen SXSW het ja-woord gaf, zei Indie Mega Booth dat ook. Dit leidde uiteindelijk tot Microsoft dat de game toonde tijdens hun E3-persconferentie en uitgebreide vertoningen op de beursvloer. Waanzinnig…”

Ondanks de internationale aandacht en evenementen, ziet KeokeN de waarde van kleinere evenementen nog steeds in. “Wij hebben onze ogen altijd al op het buitenland gericht. Deliver Us The Moon is veel te ambitieus om het kleinschalig te houden. Desondanks ben ik gek op kleinere evenementen zoals Indigo. Tijdens de vorige editie heb ik daar één van mijn beste programmeurs ontmoet en de feedback die we ter plekke kregen is enorm waardevol gebleken.” Koen zegt daarom ook nu weer erg zin te hebben in de 2016-editie van het evenement in Utrecht.

Media has no description

Geef ons de maan

Tijdens dit “intense avontuur” heeft Koen zich ook gerealiseerd dat de immense taak die de titel van hun game schetst, synoniem staat aan de weg die ze nog moeten afleggen. “We hebben enorm veel geleerd de afgelopen jaren en ik heb vertrouwen in ons team en onze community, ondanks het gegeven dat we er nog lang niet zijn. Natuurlijk kijk ik erop terug met het idee dat ik bepaalde dingen graag anders had gedaan, zoals de keuze om onze Kickstarter-campagne vaag te houden in plaats van concrete spelmechanieken te beloven - daar werd de Amerikaanse markt namelijk niet erg blij van - maar al met al ben ik trots op het pad dat we hebben afgelegd en sta ik te popelen om het pad dat voor ons ligt te bewandelen.”

Deliver Us The Moon is recentelijk nog uitgesteld, maar Koen is optimistisch over de status van de game. “Momenteel zijn we op ongeveer de helft van het ontwikkelingstraject, maar de rode lijn voor het totaalpakket ligt al vast. Pin me er niet op vast, maar als alles goed gaat kunnen spelers er in de zomer van 2017 mee aan de slag.”


Indigo en Gamer.nl werken samen om indiegames (van veelal Nederlandse bodem) in het zonnetje te zetten. Lees hier meer over wat Indigo precies is. Hier kun je de complete line-up van games bekijken. Eerder praatten we al met Alterego over Woven, een andere game die op Indigo speelbaar is.

Zelf naar Indigo 2016 en Deliver Us The Moon nu al spelen? Hier zijn de details:
Waar: TivoliVredenburg in Utrecht
Wanneer: 27 September 2016 | 10:00 - 22:00
Prijs: Gratis voor iedereen!
Officiële website

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou