Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview
None

Indiestudio Pillo Games: ‘Het draait om de ontwikkelaars’

Hug & Play

Geschreven door Gijs Scheltens op

In aanloop naar Gamescom interviewt Gamer.nl drie indiestudio’s die aanwezig zullen zijn in Keulen. Ze staan 17 tot en met 19 augustus op het Holland Paviljoen, een Nederlandse enclave op de Duitse gamebeurs. Samen met Dutch Games Association heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie dit project opgezet om de Nederlandse creatieve industrie een oppepper te geven. In dit derde en laatste deel komt geen traditionele spelontwikkelaar aan bod, maar Pillo Games. Dit bedrijf heeft een controller met het uiterlijk van een kussen ontworpen, onder meer bedoeld voor gezinnen, ouderen en degenen met een fysieke of mentale beperking.

“Iedereen snapt hoe een kussen werkt.” Het is misschien niet de eerste conclusie die je trekt als je Pillo ziet. Toch is het een toepasselijke uitleg die Ard Jacobs van Pillo Games bij de unieke besturingsmethode geeft. De hardware voor Pillo ontwikkelde Ard tijdens zijn masterstudie Industrial Design. Hij wilde autistische kinderen samen laten spelen met hun ouders. Daarvoor ontwikkelde hij een druksensor. Hiermee bestuurt de ene speler de positie van een personage op de x-as en de andere speler de y-as.

De keuze om deze hardware vervolgens in een kussen te stoppen was vooral spontaan. Ard zag zijn drie zusjes een film kijken met ieder een kussen op schoot. Hij herinnert zich zijn gedachtegang nog precies: “Met een kussen heb je zo veel intuïtieve interacties, als je dat nou meet en omzet naar commando’s in een game...” En zo was Pillo geboren. Inmiddels zijn er naast de druksensor nieuwe functies bijgekomen, zoals een accelerometer en gyroscoop die nieuwe input kunnen meten.

Laagdrempelig

Toch is het uiterlijk van de controller niet helemaal toevallig gekozen. Dit hangt namelijk ook nauw samen met de doelgroep: ouders met kinderen, ouderen en degenen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. “Zo’n kussen is natuurlijk heel knuffelbaar, van zichzelf al. Dat doorbreekt voor heel veel doelgroepen al de barrière voor deelname”, legt Ard uit. “Als je er tegenaan gaat zitten, gebeurt er al iets op het scherm.” Het resultaat is dat mensen zelf gaandeweg ontdekken wat de controller nog meer kan. “Op zich is dat al spelen, het uitvinden wat je allemaal met dat kussen kunt”, vertelt Ard. “Het is eigenlijk easy to learn, hard to master, maar voor de doelgroep proberen we het wel zo laagdrempelig mogelijk te houden.”

Het spel is door de unieke besturing niet geschikt voor alle spellen. Dat is echter een bewuste keuze, vertelt Ard. “De kern is samenspelen, dus niet competitief. Gewelddadige games zoals shooters zijn er zat. Ik vind een shooter op z’n tijd ook wel leuk, maar wij kiezen specifiek om andere thema’s te gebruiken. Onnodige prikkels helpen zeker bij autisme niet en dat geldt nog eens extra als het om agressieve prikkels gaat.” De games moeten daarom aansluiten bij die doelgroep van autistische kinderen, maar bijvoorbeeld ook bij ouderen. Die groep komt vanzelfsprekend niet altijd overeen met het doorsnee publiek, vertelt Ard.

Als voorbeeld noemt hij ‘Catch that Note’, een spel dat hij zelf omschrijft als “een soort Guitar Hero met klassieke muziek.” Het is vooral voor senioren bedoeld. “Je pakt noten met een plankje dat op en neer beweegt als je in het kussen knijpt.” Hoewel smaken verschillen, herkennen en waarderen de meeste oudjes de klassieke muziek wel. Dat versterkt de beleving, denkt Ard. “Ouderen vinden het leuk om bij te dragen aan een muziekstuk.” Tegelijk is het een uitdaging om Pillo goed op deze mensen af te stemmen, weet Ard uit ervaring. “De belangrijkste les die we hebben geleerd was om niet alleen de controller plug-and-play te maken, maar ook de interface. De game opstarten is voor mensen geen probleem. Maar zodra het spel stopt, raken ze verdwaald in Windows.”

None

Jammen

De specifieke doelgroep maakt dat Pillo Games niet alleen op gamebeurzen staat, maar ook zorg- en onderwijsbeurzen bezoekt. “Om klanten te werven, moeten we daar laten zien wat voor hen de meerwaarde is van de kussencontroller”, vertelt Ard. Toch staat de studio ook op Holland Paviljoen en met een goede reden. “Wat ik merk is dat het heel leuk is om met iets extra bijzonders op Gamescom te staan. De meeste anderen zijn studio’s die een game laten zien, maar het is ook leuk om iets fysieks te hebben. Ik hoop dat we in het Holland Paviljoen kunnen laten zien wat voor divers aanbod Nederland heeft.”

Maar er is nog een belangrijkere reden waarom Pillo naar Keulen komt, vertelt Ard: “We willen een nog grotere community kunnen creëren van ontwikkelaars, studenten: mensen die in de toekomst games met Pillo zouden willen ontwikkelen.” Daarom is de output, de API van de controller specifiek op Unity gericht. Dit is onder indie-ontwikkelaars een van de populairste engines om mee te werken. Ard: “De API is inmiddels zodanig dat je de inputmethoden van het kussen heel makkelijk kunt importeren in Unity. In feite hoef je nu dus niet eens meer te kunnen dan een game te programmeren in die engine.”

None
Ik ben helemaal fan van game-ontwikkelaars

Uiteindelijk moet Pillo een op zichzelf staand platform worden: “We zijn al bezig met de ontwikkeling van een vraag-en-aanbod-platform, waar mensen verzoeken kunnen plaatsen voor games. Dat kan bijvoorbeeld als ze merken dat in een organisatie vraag is naar een bepaald type game. Daar kunnen ontwikkelaars weer op inspelen en kijken of het aanslaat.”

Ard wil die ontwikkelaars het liefst centraal stellen, want Pillo Games is stevig geworteld in die community. Hier is Ard merkbaar erg enthousiast over: “Vanaf mijn eerste gamejam ben ik helemaal fan van die community van game-ontwikkelaars. We doen al jaren gamejams om nieuwe ideeën te krijgen, nieuwe concepten te ontwikkelen voor het kussen”, vertelt hij. “We hebben er inmiddels vijf gehouden, waar gemiddeld zo’n 35 à 40 mensen op af kwamen.”

De deelnemers splitsten zich op in groepen van vijf om te brainstormen en te programmeren. “Deels is dat voor ons ook onderzoek: nieuwe concepten en ideeën ontwikkelen voor de toepassing van games, over hoe je bepaalde spelelementen kunt gebruiken. Er komen echt heel toffe, inspirerende concepten uit die we mogelijk kunnen gebruiken voor andere markten en andere toepassingen van de techniek.”

None

Breder dan games

Pillo draait namelijk niet alleen om ‘traditionele’ games, hoewel Ard laat weten dat het kussen zou kunnen werken voor racegames. Maar daar is het hem niet om te doen. “Er zijn mensen die vroeger met hun broertjes en zusjes speelden op de gameboy of console, maar later tot aan hun nek verlamd zijn geraakt. Door Pillo kunnen die mensen gewoon weer samen met anderen een game spelen, met het kussen tussen hun hoofd en de hoofdsteun, bizar hè? Dat raakt iets, het geeft zo veel voldoening.” Volgens Ard onderschatten veel mensen het concept ook vanuit commercieel oogpunt. “Heel veel van die mensen zijn bereid om te betalen voor iets wat op hun lijf geschreven is. Dat is ook helemaal niet verkeerd, om geld te vragen voor een product dat bij hen past.”

In de toekomst zie ik in ieder huishouden een Pillo-set

Tot nu toe heeft Pillo Games de controller voor het grootste deel zelf betaald. Wel zijn er enkele bedrijven die hebben geholpen: “Meestal was dat niet in de vorm van geld, maar bijvoorbeeld een spuitgieter of batterijleverancier die een stukje van het kussen wilde ontwerpen. Zo zijn er allerlei bedrijven die mee wilden helpen in de ontwikkelingsfase.” Inmiddels is die ontwikkeling in een vergevorderd stadium, vertelt Ard: “We willen Pillo absoluut dit jaar nog gaan uitbrengen. Dat is allereerst de business-to-business-markt en als het meezit zelfs de ontwikkelaarskit.”

En daarna? “Wat ik daarna zie, is dat ieder huishouden een Pillo-set heeft. We zijn ook constant vooruit aan het denken over wat er kan. Het kussen is één ding, maar de techniek die erin zit is ook heel interessant om in andere sectoren te gebruiken waar het helemaal niet om games gaat. Ik denk dat daar een hele open toekomst ligt.” Om dat klaar te spelen, timmert Pillo in elk geval hard aan de weg, stelt Ard. “Eerst moeten we Pillo zodanig opschalen dat we niet alleen nationaal maar ook internationaal erkend worden en vooral een marktaandeel krijgen. Ik hoef niet te concurreren met de grote consoles, maar als dat gebeurt zou ik het wel heel leuk vinden.”

Dit artikel delen:

Lees meer

Pokémon Sun en Moon-scans onthullen meer Pokémon Bijna 10 minuten aan Gears of War 4-beelden
0

Reacties op: Indiestudio Pillo Games: ‘Het draait om de ontwikkelaars’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.