GNL: Triumph Studios, daar hebben we even niets meer van gehoord! Wat is er in de tussentijd gebeurd en hoe staat de studio er nu voor?
Lennart Sas:
Het is zeker een tijd stil geweest!  De game-industrie is in een paar jaar tijd enorm veranderd; je ziet de rol van gevestigde partijen als de traditionele uitgevers kleiner worden, terwijl er nieuwe manieren zijn bijgekomen om games te spelen, distribueren en financieren. We hebben het roer na Overlord 2 flink om moeten gooien om minder afhankelijk te zijn van de grillen van uitgevers en de haperende consolemarkt.  We zijn helemaal klaar voor de toekomst. Age of Wonders 3 is onze eerste game die we zo veel mogelijk in eigen beheer maken en uitgeven. Zo kunnen we ook veel meer direct contact hebben met de gamers.

Age of Wonders is een serie die van veel populariteit onder PC-gamers en onze lezers geniet. Hoe komt dat denken jullie? En waarom is de tijd nu juist rijp voor een vervolg?
Ik denk dat Age of Wonders succesvol is geworden door de unieke formule van strategie en RPG-features, samengevoegd in een fantasy-wereld met sfeer. Dat laatste ontbreekt nogal eens in strategiegames. Daarnaast zijn er de eindeloze mogelijkheden voor herspeelbaarheid door multiplayer, user content en procedureel genereerde levels. Waarom nu een derde deel? Jaren van fans die om een vervolg bleven vragen, de markt voor PC-games is weer helemaal terug en de digitale re-releases van de oude Age of Wonders-games doen het boven verwachting.  Na zes jaar Overlord hebben we ook weer een frisse kijk en nieuwe ideëen voor de serie.

Voor de leken: wat kunnen spelers precies van Age of Wonders verwachten op het gebied van gameplay?
Age of Wonders is een strategiegame waar je de leider van een fantasierijk bent.  Je verkent uitgebreide werelden met verschillende klimaten, inclusief de onderwereld. Je bouwt een rijk op, verzamelt legers met allerlei fantastische wezens en je voert veldslagen en belegeringen aan om zo je rivalen uit te schakelen of tot allianties te dwingen. Age of Wonders zit een beetje tussen Civilization en een fantasy-RPG. 

De gameplay lijkt naar een nieuw niveau getild te worden door het gebruik van RPG-elementen. Hoe werkt dit precies?
Voor AoW3 introduceren we een class-based systeem. We extrapoleren RPG-klassen tot machtige leiders van fantasyrealms om zo gevarieerdere gameplay te krijgen. Een Warlord bouwt een spartaanse samenleving met brute krijgers. De Theocrat inspireert zijn volgers met geloof en kan heilige oorlogen uitroepen over zijn vijanden. Een Rogue regeert als een Gadaffi, heeft zijn zijn eigen bevolking in bedwang en heeft skills om de landen van tegenstanders te destabliseren. Elke class heeft zijn eigen skills, met empire upgrade, toverspreuken, army upgrades. Naast de main classes kiezen spelers ook specialisaties met bijvoorbeeld verschillende Schools of Magic om je rijk en je leider uit te bouwen.

Grafisch heeft de tijd natuurlijk niet stil gestaan sinds de laatste Age of Wonders-game. Hoe proberen jullie de serie naar de huidige tijd te tillen?
Age of Wonders is nu volledig 3D en draait op de derde generatie van onze Creator Engine (van Overlord). Groot voordeel aan 3D is dat we nu de keuzes van de spelers beter in de wereld kunnen weerspiegelen. Voorbeelden hiervan zijn Hero customization en het landschap dat je kunt terraformen. Hierbij heb je als speler ook voordeel van de grote verscheidenheid van de Race + Class combo. Zo kan een Goblin Theocrat ook echt kleine goblin-engeltjes produceren. Het is ook makkelijker informatie te presenteren op verschillende zoom levels. Battles zien er filmisch uit en door de toegenomen CPU-kracht gebruiken auto-combat en replays nu de volledige tactische battle engine.

Wat kunnen we van de singleplayer verwachten? Jullie hebben twee facties  bekendgemaakt, wat is het verschil daartussen en hoe beïnvloed dat de speelervaring?
Je kunt de singleplayer spelen via de story campaign, stand-alone scenario’s of random scenario’s. De story campaign is speelbaar van twee kanten in een groot conflict. Aan de ene kant heb je de Human Commonwealth, die de wereld vooruit probeert te trekken met technologie en commercie. De andere kant wordt gevormd door de mystieke High Elves, die zijn onstaan door de reunie van de Dark Elves en Wood Elves, die vele eeuwen van conflict hebben bijgelegd om die vervelende mensen voor eens en altijd terug naar hun grotten te sturen en zo de manier van leven van de oude volken veilig te stellen.

Wat gaat de multiplayer spelers precies bieden?
De game bevat session based multiplayer en maakt gebruik van het real-time turns systeem. Daarnaast zijn we de klassieke hotseat en play by e-mail niet vergeten.  Je kunt pre-made standalone scenario’s spelen of gebruikmaken van de random maps zodat je geen voorkennis van map lay-out nodig hebt.

De mogelijkheid om zelf content te creëren in de game wordt benadrukt in het persbericht. Kunnen jullie hier wat meer over vertellen?
User-created content is altijd een belangrijk deel geweest van de series. Zelfs tien jaar na de release van de laatste game zijn er nog mensen levels en mods aan het maken. Ook AoW3 heeft de tools zodat gamers hun eigen content kunnen toevoegen.

Wat is de status van de game? Hij moet eind 2013 uitkomen op PC, hoe ver zijn jullie dan al? Kunnen jullie sowieso wat meer vertellen over het ontstaan van dit derde deel en het traject dat tot nu toe is afgelegd?
We zijn al twee jaar met AoW bezig en vrijwel alle gameplaysystemen draaien in pre-alpha mode, nu zijn we hard bezig met content. Op de GDC in San Francisco presenteren we een speelbare demo aan de pers en hopen we een bèta te organiseren.  Het voelt fantastisch om na tien jaar weer een Age of Wonders-game aan te kunnen kondigen en we zijn benieuwd naar de feedback van de fans.

Bedankt voor het interview en we hopen snel met Age of Wonders 3 aan de slag te kunnen!