OnLive is een service die gebruikmaakt van cloud computing, waarbij via het internet bestanden opgevraagd kunnen worden. De cloud staat voor het internet en de handelingen die daar plaatsvinden en niet op de machine van de gebruiker. Bij OnLive worden spellen zoals Assassin’s Creed gesynchroniseerd, gerenderd en opgeslagen op servers om deze vervolgens naar de gebruiker te streamen. Hierdoor kunnen zelfs slechtere computers spellen met een te hoge systeemeis afspelen, zolang er een goede internetverbinding aanwezig is en de computer in kwestie video’s kan afspelen. “Registreer je, download de plug-in, koop het spel en je bent klaar om te gaan spelen”: zo gemakkelijk is het volgens Dubois.

Time on a box 

OnLive kent een groot aantal voordelen volgens Dubois, waardoor consumenten, ontwikkelaars en uitgevers hun aandacht steeds meer zullen gaan richten op de aanbieder. Volgens hem is het grootste voordeel hoe makkelijk en snel het kan zijn om een spel, vanuit waar dan ook, op te starten. “Veel stappen worden op deze manier overgeslagen, wat motiveert om te gaan spelen”, vertelt Dubois. Het opstarten van de console, het inleggen van de disc en het opstarten van het spel zorgt er volgens Dubois voor dat er spontaniteit mist bij de beslissing om een spel te gaan spelen.

Tevens hebben spelers de mogelijkheid om de spelervaring een sociaal tintje te geven, via de integratie van Facebook en Twitter die eraan zit te komen, waarmee bijvoorbeeld toffe spelmomenten met anderen gedeeld kunnen worden. Zo bestaat er een optie genaamd brag clip waarmee met een druk op de knop een video opgenomen kan worden en gedeeld kan worden met vrienden. Een groot voordeel voor spelers is tevens het feit dat ze zelf mogen betalen hoe veel geld ze uitgeven voor speeltijd. Zo is men niet verplicht om elk spel te kopen maar is het ook mogelijk om spellen te lenen voor bijvoorbeeld een enkele, of meerdere dagen.

The next big thing

Voor ontwikkelaars en uitgevers kent het systeem ook zijn voordelen. Zo zou piraterij tegengewerkt kunnen worden omdat de bestanden zich enkel bevinden op de OnLive-servers. “Veel uitgevers schuwen het pc-platform vanwege piraterij. Met OnLive kan deze angst weer weggenomen worden”, legt Dubois uit. Ook biedt het creatieve opties voor ontwikkelaars. Aangezien alle spellen als videostream gezien kunnen worden, zou het volgens Dubois een leuk idee zijn om een spel te maken waarin bijvoorbeeld de camera’s van medespelers te zien zijn in je beeldscherm om zo te allen tijde op de hoogte te zijn van wat er gaande is.

Een andere mogelijkheid is het starten van speciale acties. “Wanneer je bijvoorbeeld bepaalde achievements hebt behaald van bepaalde games kan de uitgever ervoor kiezen je een korting aan te bieden.” Hierdoor wordt het volgens hem veel interactiever en is er een directere communicatie tussen producent en consument. Uitgevers zouden het voordeel hebben om hun aanbod te kunnen verzamelen op een enkel platform, waardoor het wereldwijde verspreiden veel makkelijker is dan met fysieke media.

Indie-ontwikkelaars krijgen volgens Dubois ook voldoende ondersteuning wanneer ze ervoor kiezen om hun spel uit te brengen op OnLive. Zo vraagt de aanbieder geen geld wanneer een licentie aangevraagd wordt voor de developer kit en zorgt OnLive er zelf voor dat, wanneer een indie-game geupload wordt, deze geoptimaliseerd wordt om zonder problemen naar de consument te kunnen streamen. Pas wanneer er omzet gedraaid wordt zal OnLive een kleine bijdrage vragen. Dit maakt het volgens Dubois makkelijker om hun spel op de markt te krijgen.

Dubois vergelijkt OnLive met Netflix, een bekende aanbieder van video’s on demand in Amerika, dat al in veel televisies standaard is ingebouwd. Dubois hoopt dit op een gegeven moment ook te kunnen bereiken met OnLive. “Het is een verre vooruitblik, maar misschien zullen er na de komende generatie consoles geen fysieke spelplatformen meer bestaan.” Dubois ziet OnLive, of een dergelijke service, namelijk als “the next big thing” binnen de game-industrie.