In gesprek met SEGA en Platinum Games over Anarchy Reigns | Gamer.nl

In gesprek met SEGA en Platinum Games over Anarchy Reigns | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

We krijgen tijdens een korte presentatie te zien hoe Anarchy Reigns een verzameling van ongeveer  twintig verschillende onbekende personages biedt. Elk met veel variatie, beloven de makers. Natuurlijk zou het geen Platinum Games-titel zijn zonder een singleplayer-modus. En de game kent nog een speciale ook. Het verhaal van de singleplayer is opgesplitst in een zwarte en een witte versie. Elke versie is verdeeld over verschillende mi ies waarin je het in verscheidene arena’s op moet nemen tegen verschillende tegenstanders. Een groot deel van hen zal ook in de online-modus speelbaar zijn.

In de zwarte modus speel je met Jack, de gespierde hoofdfiguur van het spel Madworld dat zijn rechterarm heeft ingewi eld voor een mechanische arm met een dubbele kettingzaag. In de witte versie speel je Leo, een compleet ander personage. Leo heeft meer weg van een kla iek Final Fantasy-figuur, met twee bionische armen voorzien van laserzwaarden. “Zijn speelstijl is bijna het tegenovergestelde van Jack”, zegt Shimomura.

“Het voordeel van de  singleplayer en het verhaal in tweeën splitsen, is dat je net als in het echte leven je twee verschillende kanten aan een verhaal hebt”, stelt Sato. “Zo kunnen we een uitgebreider verhaal vertellen een veel dieper en immersief effect neerzetten. Een ander voordeel is dat Anarchy Reigns zoveel verschillende personages heeft waar je uit kan kiezen: als we maar één verhaal hadden met één personage, dan moet dat personage alle figuren uit het verhaal in zijn eentje ontmoeten. We besloten daarom dat het veel natuurlijker is om twee figuren te hebben en dat de rest op de een of andere manier aan hen verbonden is.”

Online brawlen

Gelukkig lijdt de multiplayer-modus van Anarchy Reigns niet onder de aandacht die Platinum Games aan de singleplayer schenkt. De multiplayer leent volgens de makers vooral om gewoon snel een leuk potje met vrienden te kunnen spelen. “Beide kanten van de campagne moet je wel eerst spelen om het verhaal compleet te begrijpen”, stelt Shimomura.

Voor game designer Sato was het een welkome uitdaging om de online multiplayer te ontwerpen. “Het grootste verschil met de  singleplayer-modus is dat je personage veel voordelen heeft tegenover de kunstmatige vijanden”,  legt hij uit. Je moet echt in constant maar op een rechte lijn geweld plegen. In de multiplayer-modus moet rekening houden met andere menselijke tegenstanders. Als je dat in die context plaatst, is er een behoefte alle personages te balanceren om het een voor iedereen een eerlijke en stre vrije ervaring te maken.”

“Kijkend naar de geschiedenis van games in het algemeen, is het fair om te zeggen dat het spelen tegen iemand anders is veel leuker dan tegen de kunstmatige intelligentie”, voegt Shimomura toe. “Elke dag dat we Anarchy Reigns op kantoor spelen, is dat een simpel thema dat voor het gehele team geldt.” Wat menig Platinum Games-fan zich toch zal afvragen, is waarom de ontwikkelaar zo lang heeft gewacht met het maken van een game die een multiplayer-modus bezit. “De meeste multiplayer-games zijn schietspellen waarin je vijanden of doelen moet raken van een afstand”, zegt Sato. “Er is een fundamenteel verschil tu en wat we met deze game willen en wat er online beschikbaar is.”

“We wilden niet zomaar weer een online schietspel maken, dat is niet de stijl van Platinum en is niet wat Sega als uitgever wil,” legt Shimomura uit. Met Anarchy Reigns willen de makers er juist voor zorgen dat spelers vuist tot vuist het tegen elkaar opnemen. Anarchy Reigns staat gepland om rond januari 2012 uit te komen.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance game profe ional met vier jaar ervaring in de game journalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in game development. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou