In gesprek met Patrick Liu, producer bij DICE | Gamer.nl

In gesprek met Patrick Liu, producer bij DICE | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Gamer.nl: Hoe gaat het bij DICE?

Patrick Liu: Het gaat erg goed. We hebben veel momentum nu natuurlijk, dankzij Battlefield 3. De reacties op onze trailers zijn fantastisch, echt waar, dat hadden we zelf niet eens verwacht. Daarnaast lopen er nog wat andere projecten, dus alles gaat lekker!

GNL: Hoe is het om binnen DICE aan andere projecten te werken naast Battlefield 3?

Liu: Iedereen bij ons zit daar op te wachten. Als je bij DICE zit, dan is Battlefield 3 jouw product, waar je ook aan werkt.

GNL: En hoe is het tegenwoordig onder EA?

Liu: Het verandert regelmatig, maar als je een bewezen studio bent krijg je behoorlijk wat vrijheid, wat goed is natuurlijk. Verder denk ik dat we – zonder EA – niet de mogelijkheid gehad zouden hebben om games als Mirror’s Edge te maken.

GNL: Hoe kijken jullie terug op Mirror’s Edge, in het licht van de tegenvallende verkopen maar positieve kritieken?

Liu: Het is voor ons een hele speciale titel, waar we allemaal van houden. We zijn dol op het universum en de spelmechanieken waren en zijn nog steeds uniek. Toegegeven: het was niet perfect. Er zijn nog een hoop dingen die we willen verbeteren, maar dat is zo bij elke game die we maken. Weet je, we zijn nog steeds bezig met het universum van Mirror’s Edge en als we iets uit gaan brengen, dan willen we ook dat het kick-a wordt.


Mirror's Edge

GNL: Is het ook een vorm van trots dat jullie ooit Mirror’s Edge nog tot een commercieel succes willen maken?

Liu: Ja, ik denk het wel. We willen games maken waar we trots op zijn. Dat zijn we op het eerste deel ook, ondanks de tegenvallende verkopen. Maar als we het doen, dan moeten we het goed doen, anders heeft het geen zin.

GNL: Maar wat is dan een belangrijke vorm van succes? Liefde van de fans, of dikke verkoopcijfers?

Liu: We hebben geen keus, we hebben beide nodig. Een game als Battlefield brengt bij ons het brood op de plank. Daar zijn we nog steeds heel gepa ioneerd mee bezig. Heel veel mensen willen Battlefield blijven maken, maar er zijn ook mensen binnen onze studio die de inkomsten van Battlefield weer gebruiken voor nieuwe projecten.

GNL: Hoeveel vrijheid krijgen jullie van het management bij DICE om nieuwe games te maken?

Liu: Dat is eigenlijk altijd anders. We zijn sowieso altijd bezig met nieuwe projecten, maar er gaat ook heel veel de prullenbak in. Als de timing klopt en we lopen iets tegen het lijf dat vet is, dan kijken we naar een mooie releaseperiode, maar meestal duurt het dan nog een paar jaar hoor. Bijna iedereen bij ons is in zijn vrije tijd of tu en projecten door bezig met eigen ideetjes. Daar is bijvoorbeeld Battlefield 1943 uit voort gekomen.

GNL: ‘Als de timing klopt’, aan wat voor soort factoren moeten we dan denken?

Liu: Dat we bijvoorbeeld niet Battlefield 3 op dezelfde dag uitbrengen – haha. Het is ook belangrijk wat de andere studio’s van EA doen, want we willen natuurlijk niet elkaars verkoopcijfers kannibaliseren. Ook belangrijk is de eventuele komst van nieuwe platformen, de trends die we over een paar jaar verwachten, dat soort dingen.

GNL: Het lijkt alsof het enige zekerheidje bij jullie Battlefield 3 is. Sowieso is de industrie verschoven richting een situatie waarin alleen AAA-titels nog bestaansrecht lijken te hebben. Is dat niet een groot probleem?

Liu: Ja, ik denk het wel. We hebben meer segmentatie nodig, zoals in elke andere markt. We zijn nog steeds een jonge industrie en er zijn nog veel bedrijfsmodellen om te ontdekken. Maar het is ongezond ja, al denk ik wel dat we goede kant op gaan. EA was een jaar of tien terug ook bezig al hun titels maximaal uit te buiten. Maar we zijn door de jaren heen van ver gekomen en begrijpen nu dat die aanpak niet werkt.

Weet je, ik geloof ook niet dat elke IP voor altijd overeind blijft staan. Ook Battlefield blijft nog jaren een grote franchise, maar we moeten ondertu en wel vast vooruit kijken om het gat op te vangen dat ontstaat als Battlefield minder populair wordt. Momenteel is de serie echter nog steeds aan het groeien.


Battlefield 3

GNL: Maar het is niet niks toch, om in het meest meedogenloze genre, gedomineerd door Call of Duty, de strijd aan te gaan?

Liu: Weet je, ik geloof er heilig in dat concurrentie gezond is.

GNL: Gezond? Ook als de concurrent elk jaar twintig ziljoen exemplaren wegzet?

Liu: Haha, ja, ik denk het wel. In principe is het natuurlijk onze eigen schuld dat wij niet meer bovenaan staan sinds Battlefield 2. Ik vind het wel prettig om enigszins de underdog te zijn. We hebben een kans om de leiding over te nemen van Call of Duty, maar het zou me ook niet verbazen als dat niet gaat lukken. We komen momenteel niet eens bij ze in de buurt. Niemand komt bij ze in de buurt, als je kijkt naar aantallen. Die games leveren meer op dan een hoop blockbuster-films zoals Iron Man 2. Maar ik denk wel dat we een groot stuk van de markt gaan afpakken ja.

GNL: Voor EA staat de strijd tu en die shooters natuurlijk ook een beetje symbool voor de strijd tegen Activision op het niveau van een uitgever. EA heeft nu ook een deal met Respawn Entertainment. Ben je niet bang dat daar mi chien teveel focus op gaat liggen?

Liu: Als partners van EA maken we ons daar geen zorgen om nee. Als studio’s onderling leren we heel veel van elkaar op allerlei fronten. We gebruiken voor de animaties in Battlefield bijvoorbeeld de ANT-technologie die EA Sports gebruikt. Dat soort dingen wi elen we netjes uit, het is een hele vriendelijke groep geworden. Maar van Respawn heb ik zelf eigenlijk nog amper iets gehoord.

GNL: Als afsluiter, we kunnen ‘m natuurlijk niet laten liggen met alle geruchten: wat gaat er gebeuren op het gebied van nieuwe consoles? Een nieuwe Xbox in 2012?

Liu: Haha, ik weet het niet. En mocht ik het wel weten, dan zou ik dat nog steeds niet zeggen. Weet je, ik denk niet dat er qua opzet heel veel gaat veranderen de komende jaren. Maar dan reken ik de disruptive technology niet mee, het punt daarvan is dat niemand het ooit ziet aankomen. En ik denk dat we binnen nu en drie jaar wel eens iets zouden kunnen zien verschijnen dat de spelregels omgooit. Ik denk in ieder geval dat we meer digitaal georiënteerd worden, maar niet dat retail zal verdwijnen; zij zullen zich aanpa en.

GNL: Mocht er een nieuwe console komen, wat zou DICE daar absoluut in willen zien, buiten een veilig online netwerk natuurlijk…?

Liu: Ja! Een veilig online netwerk zou wel fijn zijn ja, haha! Maar daarnaast willen we voornamelijk meer geheugen hebben, dat is tegenwoordig onze grootste begrenzing. Het geheugen moet gewoon op hetzelfde niveau komen als de rest van de onderdelen, en dat is het nu nog niet. Het lijkt mij ook niet zo moeilijk om meer geheugen te stoppen in een nieuwe console. Zo duur is dat toch niet? Al ben ik geen hardware designer, dus het zou ook kunnen dat ik hier nu nonsens zit te verkopen…


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou