In gesprek met ontwikkelaar van PS3-versie Sniper Ghost Warrior | Gamer.nl

In gesprek met ontwikkelaar van PS3-versie Sniper Ghost Warrior | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Een goede snipergame draait om geduld en onzichtbaarheid. Het was dus erg frustrerend dat je in de eerste versie van Sniper Ghost Warrior elke keer door tientallen salvo’s doodgeschoten werd, terwijl je gewoon met een ‘ghilly’-outfit (het befaamde camouflagepak) in de bosjes aan het schuilen was. De kunstmatige intelligentie was te gemakkelijk of bijna niet te verslaan. Lukasz Mach, PR manager bij City Interactive, legt uit: "We hadden een krappe deadline en moesten het spel uitbrengen terwijl we wisten van alle bugs. We waren tijdens de release al bijna klaar met de eerste patch, maar die heeft veel mensen niet bereikt omdat ze het spel al uitgespeeld hadden. Dat willen we nu voorkomen bij de versie voor de PS3. Daarom is de releasedatum al een maand verschoven."

Moeilijk?

Sniper Ghost Warrior is met een miljoen verkochte exemplaren het meest succesvolle spel van City Interactive. Met de release van de PS3-versie hoopt City Interactive nog eens 300.000 stuks te verkopen. De game is uitgebreid met drie nieuwe mi ies die plaatsvinden na de moord op generaal Vasquez. Sroczynski: "Uit de feedback bleek dat de speler meer echte snipermi ies wilde. Deze versie bevat meer sniperduels  en afstand choten." Twee bestaande mi ies zijn om die reden aangepast: je kunt kiezen om grondtroepen via een sniperpositie te ondersteunen of de mi ie in ‘close combat’ uit te voeren. "In één van de nieuwe mi ies neem je het op tegen andere snipers. Het moet in de game gaan om dit soort gevechten. Daar moeten wij in uitblinken."

Hoe moeilijk Sniper Ghost Warrior ook kan zijn, City Interactive heeft alsnog een speciale hardcoremodus toegevoegd aan de single- en multiplayer. Dat houdt in dat je helemaal geen informatie op je scherm ziet: je zult alles moeten inschatten, van je hartslag tot de windkracht. En dat terwijl Sroczynski - die het spel helemaal uit zijn hoofd kent en het bijna elke dag speelt - tijdens de presentatie al vier keer is afgeknald op de laagste moeilijkheidsgraad. "Het is ook meer iets voor de echte hardcore gamers. Voor de mensen die echt willen ervaren hoe het is om een sniper te zijn", aldus Sroczynski. Hij laat plotseling een alarm afgaan in een vijandelijk kamp met weer de dood tot gevolg. Licht beschaamd kijkt hij naar de grond terwijl hij diep zucht.

Offline en online geduld

"Gamers moeten vooral geduld hebben bij Sniper Ghost Warrior." Mach beseft dat dit in de schietspellenwereld niet vaak voorkomt. "De meeste first-person shooters zijn snel en spectaculair. Onze game is op een andere manier spectaculair: we willen spanning opbouwen." Dat is zowaar gelukt in de PS3-versie; omdat je minder snel te zien bent, wordt het gevoel van sluipen en onzichtbaar zijn versterkt. Sroczynski: "We hebben geprobeerd om de omgeving beter af te stemmen  op het spel. Je bent nu sneller beschut achter hoog gras en struiken en de zichtbaarheidsmeter vult niet meer zo snel. We proberen hiermee de speler in de PS3-versie meer diversiteit te bieden in hoe je een mi ie uitspeelt." Desondanks is het nog steeds een beetje mosterd na de maaltijd.

Volgens City Interactive is geduld ook een belangrijk element voor de multiplayer. Toch komt dat in de werkelijkheid een stuk minder goed uit de verf: de langzame sniperduels zijn moeilijk uit te voeren omdat je bijvoorbeeld door een goed geplaatste granaat meteen de klos bent. Sroczynski: "Op een gegeven moment ken je de beste plekken in een map en dan wordt het voor een ervaren speler al snel erg gemakkelijk. Daarom hebben we vijf nieuwe spelwerelden gemaakt die wat toegankelijker zijn voor beginnende spelers." De multiplayer is ook uitgebreid met een nieuwe online-modus: capture the flag. "We wilden online wat meer variatie hebben. Bij een snipergame denk je niet meteen aan capture the flag, maar we hebben geprobeerd om de modus zodanig aan te pa en dat het binnen de beleving van de game past."

Negatief imago

Op 24 maart komt Sniper Ghost Warrior uit voor de PlayStation 3. Mach: "Sony heeft veel invloed op de release. Ze hameren vooral op de gameplaybeelden: deze moeten mooier zijn dan die van de Xbox 360. Gelukkig zijn ze niet zo streng als Nintendo: daar heb je echt helemaal niets te zeggen!" City Interactive is op dit moment nog steeds druk bezig met het perfectioneren van het spel. Mocht dit het negatieve imago van de game niet veranderen, dan is er altijd nog de opvolger van Sniper Ghost Warrior. "Die draait op CryEngine 3. Zelfs de ontwikkelaars van Crytek zeggen dat het bijna onmogelijk is om een game zonder bugs uit te brengen!"


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou