In gesprek met Dean Hall, maker van DayZ | Gamer.nl

In gesprek met Dean Hall, maker van DayZ | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Gamer.nl: Hoe ben je eigenlijk op het concept van DayZ gekomen?

Dean Hall: Ik was al een tijdje bezig met modificaties voor ArmA II met een blijvende wereld en ik besloot dat ik iets wilde proberen dat een meer mainstream aantrekkingskracht zou hebben. Ik was recentelijk erg geïntere eerd geraakt in survivalgameplay door mijn ervaringen in het leger van Nieuw-Zeeland.

Mijn survivaltraining in Brunei, toen ik op uitwi elingsproject was met de Singapore Armed Forces, was een echt keerpunt voor me. Ik wilde gaan experimenteren met een focus op de emotionele en mentale proce en van een persoon, terwijl ze een spel aan het spelen zijn. Ik dacht dat het een uitstekende manier zou zijn om soldaten mee te trainen. De engine die ArmA gebruikt, heeft namelijk een militaire variant, Virtual Battlespace 2 genaamd, en dat is een geweldig werktuig om soldaten mee te trainen.

Dus ik begon met het experimenteren met de mod. Ik focuste daarbij uitsluitend op de opzet en de ontwikkeling van subtiele lagen van spanning op de speler. Zo veel van de game gebeurt eigenlijk alleen in het hoofd van de speler. Het balanceren van risico’s en behoeften.

Wat is je visie voor DayZ? Wat wil je dat het uiteindelijk wordt?

Een van de meest belangrijke aspecten tijdens de ontwikkeling is de bijdrage van de spelers geweest en de ontwikkeling van de wereld. Dit is een gebied dat ik graag verder verkend zie worden en ik denk ook dat het bijdraagt aan de herspeelbaarheid van het spel. We moeten spelers de gereedschappen geven om de wereld te vormen en verder te laten ontwikkelen, terwijl ze tegen andere spelers strijden. Ik denk dat we iets heel speciaals hebben wanneer we dat kunnen bereiken.

Had je ooit verwacht dat het aantal spelers dat je mod zou spelen zo hoog zou zijn? Wat betekent het volgens jou dat er zoveel mensen DayZ spelen?

Ik had verwacht dat het een significante aantrekkingskracht zou hebben binnen de gemeenschap van ArmA, maar ik had zeker niet verwacht dat het over zou slaan naar de mainstream en de verkopen [van ArmA II] zo omhoog zou drijven. Ik denk dat dit betekent dat consumenten erg graag innovatieve spellen willen zien die zich richten op goede gameplay, en niet alleen op goede verhalen en mooie graphics. Ik denk dat het de stijl valideert van spellen die studio’s als Bohemia Interactive maken en hun aanpak wat betreft het ondersteunen van de modding-gemeenschap.

Wat voor dingen wil je heel graag in het spel stoppen, maar ben je nog niet aan toe gekomen om technologische of andere redenen?

Het belangrijkste voor me is het bouwen en veranderen binnen de wereld door de spelers. Hiermee kunnen we context en een toekomst aan de spelers geven. Op dit moment, wanneer je DayZ volledig snapt, is het enige ding dat overblijft het vermoorden van andere spelers. Hoewel dat geen slechte uitdaging is, denk ik dat we veel meer nodig hebben. Voor mij is het bouwen door spelers, in groepsverband, hier een groot onderdeel van.

Hoe speel je de game eigenlijk zelf? Heb je een specifieke strategie of specifieke stappen die je volgt?

Ik ben meer een overlever dan een bandiet. Ik geef de voorkeur aan het spelen met een groep vrienden. Daarbij gebruiken we militaire tactieken om onze bewegingen zoveel mogelijk te verbergen. Voor mij is het spelen in een team in een ongestructureerde omgeving vol risico’s het meest vermakelijke. We zorgen er altijd voor dat we ons tu en gedekte posities bewegen en we dragen er zorg voor dat we onszelf niet blootstellen aan onnodige risico’s. Bovenal, je moet een plan hebben!

Welke game(s) zou je zelf graag willen spelen deze zomer?

Ik ben echt enthousiast over Xenonauts en de nieuwe Xcom-game. Die wil ik graag spelen wanneer ze uitgebracht worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou