'Het is de juiste beslissing om Overwatch buy-to-play te maken' | Gamer.nl

'Het is de juiste beslissing om Overwatch buy-to-play te maken' | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">Overwatch is de eerste nieuwe Blizzard-IP in twintig jaar. Alleen de trailer al maakte fans onmiddellijk enthousiast voor de multiplayer-only shooter. Gamer sprak met Aaron Keller, assistant game director, en Tim Ford, lead gameplay programmer, over de toekomst van dit nieuwe universum. </p>

Gamer.nl: Jullie hebben nu 21 personages in Overwatch, met heel veel verschillende systemen en manieren van spelen. Hoe nu verder? Hoe kan Overwatch nog groeien in de toekomst?

Aaron Keller: We zijn heel enthousiast over de 21 helden die we al hebben. Elke nieuwe held verandert de manier van spelen. Wat we nu gaan doen? We weten het nog niet. Eerst even voor de duidelijkheid: die 21 helden zitten allemaal in de releaseversie van Overwatch. Het is niet zo dat we op dag 1 ook meteen extra helden gaan verkopen. Wellicht dat - als de fans dat willen - we in de toekomst nieuwe helden ontwerpen. Maar hoe we dat doen en wat die kunnen toevoegen aan de game, dat weten we echt nog niet. 

Media has no description

GNL: Er is zo veel achtergrondverhaal waar we niet veel van meekrijgen in de shooter. Wanneer komt er een animatieserie? Komen er spin-off romans? Zijn jullie van plan om andere spellen in andere genres te maken in dit universum?

AK: We hebben al een graphic novel aangekondigd. We hebben ook een heleboel plannen voor het verhaal. Het is voor ons erg leuk om te merken hoeveel enthousiasme er is vanuit de fans voor deze nieuwe wereld. Het is onze eerste nieuwe wereld sinds bijna twintig jaar! Het beste wat we kunnen hopen is dat we met het universum van Overwatch hetzelfde kunnen als we met onze andere werelden (Diablo, Warcraft, Starcraft) hebben kunnen doen. Neem Warcraft als voorbeeld: het begon als een RTS voordat het een MMO en een kaartspel werd. Ik kan je verzekeren dat we samen met Chris Metzen (lore-baas van Blizzard, red.) veel diepgang in de wereld stoppen. Ik kan alleen nog niets zeggen over onze plannen.

GNL: Het is nu al goed te zien dat er meer is dan alleen een toffe vormgeving. De personages hebben allemaal duidelijk een eigen verhaal.

AK: De helden zijn voor ons heel belangrijk. Het is een heel gevarieerde internationale cast van personages. Je kunt dat een beetje vergelijken met de cast van de Street Fighter-games. En als je het spel speelt ga je ook de hele wereld over met levels uit verschillende exotische locaties.

Media has no description

GNL: Jullie komen ook met een consoleversie. Heeft die ook offline modi? Zijn er verhaalmi ies?

AK: Nee, het spel heeft geen singleplayer-modus. Het hele spel is ontworpen voor online gevechten.

GNL: Komt er wel een offline splitscreen co-op-modus?

Tim Ford: Op dit moment hebben we dat niet gepland. Het is één speler per exemplaar.

GNL: Bij de onthulling van Overwatch ging iedereen er automatisch vanuit dat het een free-to-play-spel zou worden. Dat is het niet. Het is een ‘gewone’ buy-to-play-game. Waarom hebben jullie dat besloten?

TF: Het is de juiste besli ing voor Overwatch. We ontdekten al vrij vroeg dat het switchen tu en heroes heel belangrijk is. Je kunt op elk moment tijdens een match van held veranderen. We wilden er geen rare financiële barrières in stoppen die dat onderdeel voor spelers lastiger zou maken. De lol zit hem in het snel kunnen aanpa en van je team.

Media has no description

AK:  Bij elk van onze spellen zoeken we naar een zakelijk model dat past bij het spel. Het wi elen tu en helden is hier gewoon te belangrijk om dat te ondermijnen.

TF: Elk van onze spellen heeft een ander zakelijk model. Dat is niet alleen experimenteren: het is zoeken naar de beste manier voor onze spelers om te spelen.

GNL: Wat ons bij is gebleven in de oorspronkelijke aankondiging van Overwatch was de humor. De bewaker die Hearthstone zat te spelen was hilarisch. Zitten er meer van dat soort filmpjes in het spel zelf?

TF: We gaan zeker nog meer met die humor doen. Dat is ook een kenmerk van Blizzard en iets waar ons bedrijf zich duidelijk mee onderscheidt: we nemen onszelf niet te serieus. Natuurlijk, onze verhalen zijn episch en je kunt je een held voelen. Maar er is altijd die knipoog. Wat betreft filmpjes in de game, dat zit nu niet in de planning. Maar je kunt er op rekenen dat je meer van het universum en die humor gaat zien.

Media has no description

GNL: Na al die jaren dat jullie in het diepste geheim met Titan bezig waren, lijkt het er nu op dat Blizzard explodeert van creativiteit en aankondigingen. Is dat een reactie op die tijd dat jullie met zijn allen een media-blackout hadden?

AK: Daar zit wel wat in, ja. Wij werkten allebei aan Titan en toen we daarmee stopten overheerste het gevoel dat we nu hongerig waren en iets te bewijzen hadden. We wilden iets moois maken en dat laten zien. Overwatch is het resultaat van die honger. We wilden een strak en gefocust spel produceren met veel plezier en creativiteit.

TF: Toen we het eerste prototype van Overwatch draaiende hadden, met slechts vier helden en één level, was ons ook meteen duidelijk dat we iets goeds hadden; dat we met het hele team beseften wat Overwatch precies ging worden. Dat was een geweldig moment.

GNL: Komt er DLC voor Overwatch?

AR: We willen ons eerst concentreren op Overwatch zoals we het nu gaan maken. Waarschijnlijk komen er later nieuwe maps bij, we weten nog niet hoe we dat gaan doen. We zijn op dit moment nog aan het werken aan de beste ervaring voor 21 helden en 8 maps.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou