Hearthstone: 'Twee versus twee zit nog in de planning' | Gamer.nl

Hearthstone: 'Twee versus twee zit nog in de planning' | Gamer.nl

Tot ieders verrassing lanceerde Blizzard vorige week donderdag een nieuwe uitbreiding van Hearthstone, gebaseerd op pulpavonturen uit de jaren twintig en dertig: League of Explorers. Gamer.nl sprak op Blizzcon met Eric Dodds, de game director van Hearthstone.

GNL: Er komen steeds meer kaarten bij. Hoe houden jullie het spel toegankelijk voor nieuwe spelers?

Eric Dodds: Dat is een uitdaging. Het spel is inderdaad flink gegroeid sinds de lancering, en wij van het Hearthstone-team hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat het spel zo’n grote hit zou zijn. Eigenlijk wilden we gewoon een wat kleinere titel maken en hoopten dat de spelers het zouden waarderen. Maar wat er gebeurde is overdonderend. 

GNL: Jullie hebben deze vraag vast vaker gehad, maar nu we zien hoe uitgebreid Overwatch is met zo veel verhaal en zo veel personages, leent die wereld zich ook niet voor een eigen verzamelkaartspel?

ED: Op dit moment is Hearthstone een Warcraft-spel, dus gebaseerd op de real time strategy-titels en op World of Warcraft. Dus we hebben geen plannen om personages of situaties uit andere werelden in Hearthstone op te nemen. Wat betreft een totaal nieuwe game: we zijn op dit moment helemaal gericht op Hearthstone. We hebben geen plannen voor een nieuw kaartspel. Het zou zeker geweldig kunnen zijn, maar het zit nu even niet in de pijplijn.

GNL: Hoe ontwerpen jullie eigenlijk nieuwe kaarten? Beginnen jullie met een personage? Met een spelsysteem? Waar begint het?

ED: Het begint overal en nergens. Soms beginnen we met een kaart die we bij een vorige uitbreiding niet vonden pa en. Soms beginnen we met een idee zoals: ‘Wat zou het tof zijn als je met één kaart opeens drie nieuwe kaarten ontdekt waar je uit kan kiezen… Hé, dat past wel bij het thema van ontdekkingsreizigers…’ Soms kijken we naar een omgeving en zien we dat er meer beesten nodig zijn voor de Druid. Of dat we voldoende mogelijkheden hebben voor een leuk deck voor een Paladin of Shaman. We hebben dus geen vast systeem. We beginnen met talloze nieuwe ideeën die we dan gaan uitproberen. En tijdens het testen komen we er pas achter welke ideeën werken en welke alleen in theorie leuk zijn.

Media has no description

GNL: We waren dol op de muziek in de League of Explorers-thema. Dat lied is hilarisch. Muziek is heel belangrijk voor jullie, terwijl dat niet zo voor de hand ligt bij een dergelijk spel. Hoe is dat zo gekomen?

ED: De persoon in ons team die over filmpjes gaat is ook erg met muziek bezig, dat zit diep in hem. Grappig verhaal: hij liep binnen bij Chris Metzen (lore baas van Blizzard, red.) en zei: “Ik heb een geweldig idee voor het filmpje”. Waarna hij zijn idee begon te zingen! Chris keek hem in eerste instantie aan met een blik van ‘is ie wel helemaal in orde’ maar bleek het uiteindelijk wel een leuk idee te vinden. En sindsdien zijn liedjes heel belangrijk in de Hearthstone-filmpjes.

GNL: Zo komen de liedjes ook over, alsof het niet strikt nodig is, maar dat jullie het doen omdat het gewoon heel leuk is.

ED: Wat je nou zegt geldt ook voor Hearthstone als spel. We willen dat het spel charmant is en een beetje gek. Dat zie je ook in de beschrijvingen op de kaarten en hoe we met de personages omgaan.

GNL: Uit andere interviews begrijpen we dat jullie geen nieuwe cla es willen toevoegen omdat negen al best veel is. Maar dan zien we Cho’gal in Heroes of the Storm, waarin twee spelers één personage besturen. Zou een dergelijke manier van spelen niet leuk zijn voor Hearthstone? Twee mensen die één deck spelen?

ED: We zijn sowieso bezig met experimenten op het gebied van co-op. In Tavern Brawl proberen we dat al uit. En we kijken naar 2 vs 2 matches. Maar we zijn op dit moment nog aan het experimenten en we weten nog niet wanneer we 2 vs 2 als (en of) een volwaardige modus toevoegen. Tavern Brawl is voor ons een laboratorium waarin we allerlei nieuwe ideeën kunnen uitproberen die we als ze werken later definitief kunnen invoeren.

Media has no description

GNL: Waarom heeft Hearthstone nog geen achievementsysteem?

ED: We hebben het er intern over gehad, maar we kunnen daar nog niets over aankondigen. Als we dat doen willen we het goed doen. Wat we ook willen voorkomen is dat het spel te complex wordt. Als we er nieuwe elementen aan toevoegen kan dat de toegankelijkheid schaden. Toch is het iets wat we nog niet van tafel schuiven, we willen er gewoon nog even de tijd voor nemen.

GNL: Mi chien is dat ook maar goed, want anders zouden we nog obse iever gaan spelen.

ED: (lacht)

GNL: Jullie voegen steeds nieuwe modi toe voor één speler. Betekent dit dat er ook kaarten kunnen komen die alleen in de één speler-modus te gebruiken zijn?

ED: Nou, kaarten die je kunt verzamelen en je dus in je deck kan stoppen, die moeten altijd kunnen werken in de versus-modus. Maar we voegen zeker nieuwe ideeën toe. In League of Explorers is er bijvoorbeeld een moment dat je in een karretje over rails door een mijn raast. En om de zoveel tijd krijg je nieuwe kaarten die je kunt gebruiken: versnellen, vertragen, een bom op de rails gooien, dat soort dingen. Deze kaarten blijven echter niet in je deck achter, die werken alleen tijdens dit spelmoment in de één speler-modus.

GNL: Overigens complimenten voor de nieuwe kaart met de ‘explorer’s hat’, die je niet kwijt kan raken. Waar kwam dat idee vandaan?

ED: We zijn dol op die oude pulpavonturen uit de jaren ‘20 en ‘30. En een iconisch item uit die films en boeken is de hoed van de held. We zochten ook naar een manier om een kaart zijn waarde te laten behouden. Als je de hoed gebruikt en de tegenstander vernietigt hem, komt hij weer terug in je deck, zodat je je niet geremd voelt om hem te gebruiken.

GNL: Wanneer komt de zweep-kaart?

ED: (lacht) Daar hebben we nog geen plannen voor.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou