Interview
Gran Turismo Sport

‘Gran Turismo Sport focust zich meer dan ooit op rijden’

Interview met Gran Turismo-bedenker Kazunori Yamauchi

Geschreven door Joe van Burik op
Met de naderende release van PlayStation 4-racegame Gran Turismo Sport in oktober kregen we de kans om op bezoek te gaan bij ontwikkelstudio Polyphony Digital in Tokio. Daar stond geestelijk vader Kazunori Yamauchi ons te woord om zijn nieuwste productie toe te lichten.

Gamer.nl: Na alles wat we tot nu toe van Gran Turismo Sport gezien en gespeeld hebben, zou ik zeggen dat de game veel meer ‘focus’ heeft dan voorgaande delen. Bent u het daarmee eens?

Kazunori Yamauchi: Dat is een mooi woord.

Het woord ‘focus’ heeft in het Engels misschien niet dezelfde betekenissen als in het Japans. Wat bedoel jij er eigenlijk precies mee? Heeft het iets met helder maken van doen, of bedoel je juist dat de game heel doelgericht is?

Ik heb heel erg idee dat Gran Turismo met dit deel meer dan ooit om racen gaat. Het gaat niet meer om het verzamelen van auto’s, niet om speciale gelegenheden, maar om racen – en dan vooral de pure uitdaging en het genot van snelheidscompetitie tegen anderen.

Ah, daar zit zeker waarheid in. Ik dacht dat je doelde op de integratie van de verschillende elementen. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt.

Gran Turismo Sport

Dit is een ontzettend druk jaar voor racegames. Veel bekende reeksen komen met nieuwe delen. Ik weet dat u zich graag focust op uw project, maar hoe moet deze Gran Turismo er weer uit gaan springen in 2017?

Daar is dat woord weer! Ja, ik concentreer me heel erg op m’n eigen werk. Om tegenwoordig positief op te vallen, moet je zorgen dat alle fundamentele zaken heel goed op orde zijn. Dus dat gaat inderdaad heel erg om het rijden en het racen zelf. Daarnaast denk ik dat de belichting er in dit geval echt uitspring.

De game ziet er in elk geval prachtig uit. De manier waarop auto’s er uit zien, maar ook hoe het spel in beweging oogt, straalt een bepaalde passie uit. Is dat altijd het belangrijkste wapenfeit van Gran Turismo geweest wat u betreft?

Ja, absoluut.

Tegelijkertijd heeft u voor dit eerste Gran Turismo-deel op de PlayStation 4 zo’n duizend auto’s moeten laten sneuvelen, die gemodelleerd waren voor de voorgaande generaties. Dat lijkt me nogal een gewaagde en moeilijke keuze.

Ja, maar het was nu eenmaal echt noodzakelijk. Alleen op die manier kunnen we nu bouwen aan nieuwe modellen, die op hun beurt ook weer allemaal tien jaar mee gaan.

Gran Turismo Sport

En zo verdwijnen de grenzen tussen écht en virtueel weer een beetje meer, met het hyperrealisme dat u nastreeft. Maar tegenwoordig hebben we ook zaken als augmented reality en mixed reality. Kunt u die techniek niet gebruiken om spelers zélf auto’s te laten scannen en gebruiken in de game?

Ja, dat is zeker een mogelijkheid. Kijk ook naar de Scapes-feature die nu al in Gran Turismo Sport zit (een speelstand waarin elke auto in een fotorealistische decor gefotografeerd kan worden, red.). Uiteindelijk denk ik dat spelers die achtergronden zelf zullen kunnen maken.

Hoe ziet u dat precies gebeuren?

Het gaat bij die omgevingen vooral om het goed overbrengen van informatie over de belichting en de ruimtelijke indeling van de plekken waarop je kan fotograferen. Ik denk dat naarmate de sensoren op apparaten die we allemaal gebruiken steeds beter worden, alle spelers die informatie zullen kunnen vastleggen in de echte wereld.

Even over iets anders: de relatie met de internationale autosportfederatie FIA. Samen gaan jullie het officiële wereldkampioenschap virtueel autoracen opzetten. Hoe is die band tot stand gekomen?

De mensen van de FIA zijn uit zichzelf naar ons toegekomen om aan te geven dat ze heel graag met ons wilden samenwerken. Ik ben toen naar hun hoofdkantoor in Parijs gekomen om wat ideeën voor te stellen. Eén daarvan was het opzetten van de FIA Gran Turismo World Championships en de FIA Gran Turismo Digital License (een soort officiële racelicentie, red.).

Het feit dat de FIA – als belangenvereniging van de autofabrikanten – u daarvoor vroeg, had dat te maken met het Vision Gran Turismo-project, waarvoor tientallen automerken speciale automodellen voor uw game hebben ontworpen? Dat zal toch voor enige erkenning als autoriteit op het gebied van racegames hebben gezorgd.

Dat is misschien wel zo, maar daarnaast willen de mensen van de FIA en die in de Formule 1-racewereld heel graag bepalen wat ‘echt racen’ is en wat niet.

Als u dan toch over de Formule 1 begint: onlangs heeft sportief directeur Ross Brawn nog aangegeven dat hij wil dat er snel een virtueel Formule 1-wereldkampioenschap komt. Hoe ziet u dat voor u ter aanvulling op Gran Turismo Sport?

Formule 1 heeft z’n eigen stijl en z’n eigen historie. Ik denk niet dat we daar heel veel aan hoeven te veranderen. De huidige opzet leent zich prima voor een game. Maar ik zou meneer Brawn heel graag weer een keer spreken – ik heb hem een aantal jaar geleden ontmoet – om meer ideeën met hem te delen.

Gran Turismo Sport is vanaf 18 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Neem de Zonnigste Vakantiegames mee op vakantie Nieuws van de Week: EA ontwikkelt nieuwe Battlefield
9

Reacties op: ‘Gran Turismo Sport focust zich meer dan ooit op rijden’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Cyandog

    • 6 augustus 2017 11:57
    ??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 6 augustus 2017 12:30
    @cyandog !!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 6 augustus 2017 13:39
    @monstercrab ¿¿

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FisherJB

    • 6 augustus 2017 15:27
    "De game ziet er in elk geval prachtig uit"

    Uhmmmm, ik weet niet of ik het hier mee eens ben, imo is dit een van de minst mooie racegame die ik kan verzinnen op "current gen"!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 6 augustus 2017 15:40
    @fisherjb

    Snap je nu nog niet dat dit een ps site is…. lees de vragen eens goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 6 augustus 2017 16:24
    @scream2late Wat doe jij hier dan als xbox fanboy?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FisherJB

    • 6 augustus 2017 20:38
    @darkmanwls @Scream2late Ik wilde geen ruzie beginnen ;) , ik heb beide consoles dus ik maak me geen zorgen dusja :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Darkness2K7

    • 6 augustus 2017 21:38
    @scream2late kritische vragen stellen is zo nonMSM…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 7 augustus 2017 13:27
    Super kritisch interview… Zie je niet vaak dat een race game zich 'focust' op het racen. -_-
    Zou Ace Combat 7 zich focussen op het vliegen? Zou Tekken zich weer focussen op het vechten?

    Veel gesloten vragen ("is passie het belangrijkste wapenfeit van GT?" ..antwoord: "Absoluut")….euh…wellicht even doorvragen?

    Geen vragen over de nieuwe sound engineer (bijv. "omschrijf eens wat voor sprongen het geluid heeft gemaakt nu Caviezel bij de club zit?") of het schade model ("kunnen we schade verwachten, of realistisch geluid bij een aanrijding?".

    Wel vermelden dat er 1000 auto's geschrapt, maar geen vragen of er meer diversiteit is (of dat we weer 40 skylines gaan vinden en of ze nu allemaal premium zijn). Geen vragen over innovaties in de game engine die de concurrentie wellicht laat liggen. Geen scherpe vragen over hoe ze überhaupt de concurrentie (Project Cars 2, Forza Motorsport 7), voor gaan blijven? Was GT niet 'DE racing simulator'? Waar is de tyre flex simulatie dan? Gaten op de baan die vollopen met water? Aquaplaning?, Weersveranderingen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.