Wat is er volgens u bijzonder aan Games in Concert?
Gert-Jan Blom: Games in Concert is voor ons een bijzonder project omdat het een heel speciale doelgroep bedient: de gamer! Het enthousiasme van de gamers voor de muziek uit de games en hun kennis van de muziek maakt het voor het orkest extra leuk om deze stukken te spelen. De gamer is een zeer dankbaar publiek! Daarnaast past de muziek uit games erg goed bij de gevarieerde praktijk van ons orkest.

Gamer.nl: Kunt u iets over uw rol bij het Metropole Orkest vertellen?
Mijn functie bij het Metropole Orkest (MO) heet 'producer,' dat is in Nederland een onduidelijk begrip. Zelf spreek ik daarom liever over 'projectontwikkelaar.' Ik initieer soms een project en geef het dan inhoudelijk vorm,  maar vaak komt een project ook kant en klaar bij ons binnen. In dat geval begeleid ik de externe producer en streef ik ernaar zijn of haar project zo goed mogelijk te faciliteren.

Waarom hebben jullie ervoor gekozen dit project aan te gaan?
Het project Games in Concert dateert eigenlijk uit 2006, toen NCRV-producers Gilles Huygen en Fer Abrahams bij ons kwamen met het voorstel om een serie van dergelijke concerten te doen. Die waren destijds (2006, 2007 en 2008) heel succesvol en brachten het Metropole Orkest zelfs voor het eerst naar Lowlands! Uiteindelijk heeft NCRV na drie edities de plug eruit getrokken, het programma was te duur voor een publieke omroep. Nu wij als orkest geen deel meer uitmaken van het Publieke bestel leek het ons zinnig om dit concept weer nieuw leven in te blazen. Als op 14 mei blijkt dat er nog steeds een markt voor is hopen we er weer een jaarlijks evenement van te maken.

Wat heeft u als muzikant en muziekliefhebber persoonlijk met gamemuziek?
Ik heb zelf nog nooit een game gespeeld maar vind de muziek die ik door dit project heb leren kennen heel interessant.

Games maken steeds vaker gebruik van professionele orkesten en componisten om een soundtrack te maken. Hoe kijkt u als artistiek producent naar games en muziek?
Ik denk dat gamemuziek de komende jaren steeds meer een vast onderdeel zal worden van het repertoire van de bestaande orkesten. De meeste orkesten zijn klassieke of symfonische orkesten. Het Metropole Orkest is dat juist niet en speelt alles behalve klassieke muziek. Dat maakt het orkest uniek. Juist daarom denk ik dat het MO bij uitstek het geschikte orkest is om deze muziek live uit te voeren.

Onze musici hebben ervaring met rock-, gothic-, jazz-, world- en filmmuziek en kunnen ook een symfonische klank produceren. Bij onze NCRV-serie werden achtergrondprojecties uit de diverse games vertoond. Dat werkte op zich prima, maar voor het concert van 14 mei gaan we dat niet doen. Puur de muziek en het koor PA'dam. Die beelden staan bij de gamer toch wel op het netvlies gebrand. Wij denken zelfs dat de muziek beter tot haar recht komt zonder de beelden.

Ziet u uzelf ooit een soundtrack voor een game samenstellen?
Wij hebben afgelopen jaar gamemuziek opgenomen voor een Japanse componist, daarbij zat het Super Mario-thema voor de Olympische Spelen, Mario in Sochi. Het lijkt ons superleuk om vaker gamemuziek op te nemen en we hopen dat het hernemen van onze concertserie daar misschien een aanleiding toe kan zijn.

Hoe is het om samen met de Gamer.nl-bezoekers te werken aan een playlist?
De hulp die wij kregen van diverse gamers bij de repertoireselectie  voor dit concert was fantastisch. Zij weten veel beter dan wij welke games actueel zijn en welke totaal niet. Het was heel fijn om van die kennis gebruik te kunnen maken bij de samenstelling van dit programma. Wanneer je zo rechtstreeks een bepaalde doelgroep bedient dan is het natuurlijk geweldig dat je hen ook direct kunt betrekken bij de samenstelling van het programma. Dan weet je ook zeker dat het goed zit en dat is een geruststellend idee.

Hoe verhoudt gamemuziek zich tot klassieke muziek?
Sommige gamecomponisten steken hun kennis van en liefde voor klassieke muziek niet onder stoelen of banken. Vaak wordt een klassiek genre geciteerd of maakt men gebruik van bepaalde klassieke arrangeertechnieken. Dat is voor een orkest altijd fijn om te spelen.

Zitten er gamers in het Metropole Orkest?
Hoeveel gamers er onder onze musici zitten weet ik niet, maar onze chef Jules Buckley - die ook het concert zal dirigeren - is een hardcore gamer!

Wat zijn enkele van uw favoriete stukken uit de gamewereld?
Hell's March uit Red Alert 3 van Frank Klepacki, gearrangeerd door onze Chef Jules Buckley is een persoonlijke favoriet. Ook God of War van Gerard K. Marino vind ik een goed stuk. Er zijn er zoveel!

Waar zijn jullie het meest trots op in relatie tot het Games in Concert?
We zijn trots op het feit dat wij als eerste orkest in Nederland in die gamemuziek zijn gedoken. Daardoor hebben we nu in dit genre een voorsprong op de andere orkesten. Dat stemt tevreden. Daarnaast vinden we het erg leuk om nu op eigen kracht en in nauwe samenwerking met Gamer.nl dit concept verder te kunnen uitbouwen. Gamer.nl’s enthousiasme voor dit project is bijzonder aanstekelijk, dat werkt lekker!

Waar kunnen de bezoekers van Games in Concert straks naar uitkijken?
90 minuten topmuziek uit ons archief, vandaar de subtitel ‘Greatest Hits!’. Daarnaast een randprogrammering in de wandelgangen van Koninklijk Theater Carré die menig gamer zal doen watertanden. Kortom: dit mag je niet missen! Wees erbij of wees vierkant!

Games in Concert: Greatest Hits vindt op woensdag 14 mei plaats in Koninklijk Theater Carré en bestaat uit een verzameling van bekende gamenummers. Onder meer de muziek van het Nederlandse Killzone en verhalende shooter BioShock komt voorbij. Kaarten voor het concert zijn vanaf nu te bestellen op de website van Carré. Meld je ook aan op de Facebook-pagina van Games in Concert!