Interview

Dillon’s Dead-Heat Breakers is klaar voor een groter publiek

Gamer.nl sprak de ontwikkelaars achter de actie-strategiegame

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Vanaf deze week ligt de actie-strategiegame Dillon’s Dead-Heat Breakers in de winkels voor de Nintendo 3DS. Gamer.nl had het genoegen om Risa Tabata en Kensuke Tanabe van Nintendo, en Jun Tsuda van ontwikkelstudio Vanpool te interviewen over dit nieuwe deel in de Dillon-serie.

Gamer.nl: Dillon's Dead-Heat Breakers bevat, net als zijn voorgangers, veel verschillende soorten gameplay (exploratie, gevechten, tower defense). Kunnen jullie uitleggen hoe de balans hiertussen precies werkt?

Risa Tabata: De actie-tower defense gameplay in de Frontier-levels is een combinatie van al deze onderdelen, waarvan elke van onschatbare waarde is: de exploratie wanneer je de omgeving verkent en scruffles en ertsen verzamelt, tower defense als je strategische sluiten neemt over waar je schutters plaatst en de actie wanneer je vecht als Dillon. Voor deze game hebben we de balans iets aangepast door meer nadruk te leggen op de actie, zodat de game ook in de smaak valt bij een breder publiek.

De moeilijkheidsgraad is daarnaast zo afgesteld dat je direct in de actie kunt duiken door het verkennen en het tower defense-gedeelte over te slaan, en door de schutters automatisch te plaatsen, maar alsnog kunt winnen. Verkenning en strategie zijn echter belangrijk als je beter wilt presteren, dus er zit ook een hoop diepgang in de tower defense-gameplay.

Hoe hebben jullie dit deel toegankelijk gemaakt voor nieuwe spelers die de vorige delen niet kennen?

Kensuke Tanabe: In de eerste plaats met de amiimals. Je Mii kan transformeren in een dier en wordt daarmee onderdeel van de game. Als je Mii-personages van vrienden of familie op de Nintendo 3DS hebt dan verschijnen die ook in de game als schutter-amiimals. En er dan is er nog het racegevecht dat je aan het begin van de game kunt spelen. Dit combineert duizelingwekkende snelheid met het opwindende gevoel van vijanden opensnijden. Tower defense-levels eindigen ook met deze racegevechten. Het gevoel is lastig uit te drukken in woorden, dus probeer het alsjeblieft zelf in de uiteindelijke game.

De setting van Dead-Heat Breakers lijkt moderner dan de pure western-stijl van de vorige games. Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt?

Kensuke Tanabe: De laatste twee games zijn gemaakt voor onze hardcore fans, dus de moeilijkheidsgraad in de tower defense-onderdelen is daarin vrij hoog. Dead-Heat Breakers wordt echter fysiek beschikbaar in de winkels en we willen een grotere groep mensen ervan laten genieten. Hiervoor hebben we de game eenvoudiger gemaakt, de amiimals toegevoegd en de racegevechten geïntroduceerd, zoals ik al aangaf. En door de setting in een moderner thema te veranderen, vinden nieuwe spelers die de voorgaande delen niet kennen het hopelijk eenvoudig om de game te komen.

Vanpool heeft inmiddels veel werk verricht aan games voor Nintendo-handhelds. Hebben jullie nog specifieke dingen geleerd bij het maken van bijvoorbeeld de bizarre Tingle-game, Chibi-Robo! of Paper Mario: Sticker Star die jullie hebben meegenomen bij het maken van de Dillon-trilogie?

Jun Tsuda: De ervaring die ons het beste heeft geholpen bij de Dillon-serie is het ontwikkelen van de Tingle-games op de Nintendo DS. Ik heb een hoop dingen geleerd van de producent, Mr. Tanabe, en van Nintendo’s houding tegenover games ontwikkelen. Bijvoorbeeld alles grondig doordenken vanuit het perspectief van de speler en tips over hoe je actie moet presenteren. Als we nu aan de Tingle-serie konden werken, dan zouden we van Tingle absoluut een nog sterker en cooler personage dan Dillon kunnen maken.

Hoe is het ontwikkelen voor de 3DS op dit moment in de levenscyclus? Is het een uitdaging vanwege de oudere hardware of is het juist bekend terrein?

Kensuke Tanabe: De game is ontworpen om op twee schermen te spelen, dus de Nintendo 3DS is hier perfect voor. We hebben ook een hoop ontwikkelkennis van de voorgaande twee games in huis, waardoor we onszelf konden uitdagen met een nieuwe grafische stijl.

Tingle

Hoe werkt het 'verdierlijken' van Mii's voor de speler en wat voor rol spelen andere Mii's in de game? Was het moeilijk om de Mii's te laten passen bij de bestaande personages in de game?

Jun Tsuda: We hebben een systeem gecreëerd dat de fysieke attributen van je Mii-personage analyseert en kijkt welk dier hier het beste bij past. Vervolgens worden de attributen van het geselecteerde dier op maat geplaatst op de Mii. Het was lastig om ze bij bestaande personages te laten passen en we hebben een hoop dingen geprobeerd. De eerste doorbraak kwam toen we de moet kregen om Mii-personages in de game te stoppen.

Dillon’s Dead-Heat Breakers ligt vanaf nu in de winkels voor Nintendo 3DS. Lees ook onze recensie van Thijs Barnhard.

Dit artikel delen:

Lees meer

Review: HP Omen X Nieuws van de week: een ode aan TotalBiscuit
1

Reacties op: Dillon’s Dead-Heat Breakers is klaar voor een groter publiek

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Maux

    • 27 mei 2018 18:57
    Gemiste kans om -gezien de behoorlijk kritische recensie elders op Gamer.nl - ook maar één kritische vraag te stellen of opmerking te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.