Gamer.nl: Hoe heb je het voor elkaar gekregen de bril te kunnen testen, en je reactie ook nog eens te laten filmen door nota bene een medewerker op de stand?

Petrit de Haan: “Dit jaar was ik zoals ieder jaar op de Gamescom om als pers de verschillende uitgevers te bezoeken. Ik had een afspraak gemaakt met CCP. Na een korte presentatie van Dust 514 en een korte uitleg over EVE: Valkyrie, kreeg ik de kans om met het nieuwe Oculus Rift HD- prototype aan de slag te gaan. Omdat de game [EVE: Valkyrie – Red.] nog niet zoveel aandacht had gehad en omdat je met een apparaat op je hoofd zit en dus zelf niets kunt zien, vroeg ik aan een van de CCP-medewerkers of hij met mijn GoPro Hero 3 mijn reactie wilde filmen. “

Wat er vervolgens gebeurde, kun je zien in deze video:

GNL: Hoe zit de Rift eigenlijk?

Petrit: “Als een soort van strakke skibril met twee schermen aan de voorkant op je hoofd. Uiteindelijk zat het redelijk comfortabel, al zat de bril heel strak. Wat ik me eigenlijk pas na afloop bedacht was dat het logisch is dat de bril zo strak op je hoofd zit. Dat omdat het zwaarste gedeelte van de bril voorop ligt en je niet wilt dat de bril van je hoofd valt of pijn gaan doen aan je neus of voorhoofd. Gelukkig gebeurde dat niet. Na een klein minuutje merk je eigenlijk niet eens meer dat er iets op je hoofd zit. Ook omdat je zo gefascineerd bent.”

GNL: Dus het was wennen?

Petrit: “Uiteraard was het even wennen. De eerste minuten moeten je ogen zich aanpassen aan de nieuwe omgeving, maar gelukkig wende het zicht snel en voelde het als of ik er al jaren ervaring mee had. Wat op mij de meeste indruk achterliet was dat de gehele wereld gegenereerd is alsof je in een cockpit zit. Als je achter je kijkt zie je de stoel waarin je zit, je ziet je gordel die je om hebt en je ziet de volledige spelwereld door de achterruit van je space ship.

Overigens hadden sommige mensen, zoals de jonge dame naast me, moeite zich te focussen. Zij vonden de Rift maar niets. Het is dus heel persoonlijk. Dat maakt het lastig uit te leggen of iemand te gevoelig voor het effect is of niet.”

GNL: Je draagt een bril. Was dat ongemakkelijk in combinatie met de Rift?

Petrit: “Als brildrager had ik eigenlijk niet echt veel problemen met het ophouden van de Rift. Wel merkte ik dat mijn bril - een breed model is - maar net paste. Waarschijnlijk had ik de band van de Oculus Rift kunnen aanpassen, mocht het niet zijn gelukt door mijn bril. Maar dat was in dit geval niet nodig.”

In het filmpje spreek je over een revolutionaire ervaring. Denk je daar nog steeds zo over?

Petrit: “Ja. De Oculus Rift biedt een compleet andere spelervaring. Je zit namelijk letterlijk in de gamewereld en ziet niets anders. Ook geeft de bril compleet nieuwe gameplay-mogelijkheden, zoals bij EVE: Valkyrie. Met je hoofd kun je richten en vijanden in je vizier krijgen om ze neer te schieten, onafhankelijk van de richting waar je heen vliegt. Eigenlijk maak je op die manier een tweede controller van je hoofd een tweede controller.

Voor mij is het in ieder geval zeker: zodra de consumentenversie van de Oculus Rift beschikbaar is, ben ik de eerste die hem in huis gaat halen. In mijn ogen is de toekomst hier. Je moet het alleen een keer hebben ervaren om het te geloven.”

Je kunt Petrit op Twitter vinden https://www.twitter.com/TheDutchSlayer of op ons forum onder de nickname slayernl. Hij wil graag van je horen wat je van het filmpje vond vindt en staat altijd open voor vragen over de Oculus Rift of game-industrie."