Al meer dan een jaar zit Garriott met een team van zes man in een van zijn landhuizen in de buurt van Austin te werken aan een van de eerste social games van Portalarium. Garriott is bij Portalarium echter niet in een managementpositie beland. “Het team is nogal klein en daardoor kan ik weer aan de slag met het daadwerkelijke gamedesign. Het is een spannende tijd voor mij om weer uit mijn positie als manager weer terug te gaan naar het daadwerkelijk maken van de games.”

“Onze strategie bij Portalarium is momenteel om met kleine games te beginnen en langzamerhand naar gevorderde projecten toe te werken”, legt Garriott uit. “Hopelijk komen we dan uiteindelijk tot ‘Lord British’s New Brittania’, wat momenteel nog het koosnaampje van mijn droomproject is.” Momenteel is het team bezig met Ultimate Collector, een social game die tevens gekoppeld zal zijn aan een televisieprogramma dat Garriott zelf gaat presenteren.

“Ultimate Collector zal aan de ene kant heel uniek zijn, maar is ook erg gericht op de huidige consumenten die via social media dit soort games willen spelen,” verklaart hij. “Ze noemen zichzelf geen gamers, spelen dan ook niet veertig uur per week, maar willen wel een diepere speelervaring.” Garriott laat buiten de huidige bèta momenteel niet veel zien van zijn nieuwe game. Volgens hem heb je, vooral in social games, maar één echte kans op de aandacht van consumenten te grijpen. “Het heeft fundamenteel geen zin om iets uit te brengen totdat je er zelf het grootste vertrouwen in hebt.”

Het begin van het derde tijdperk

Met bijna drie decennia aan ervaring heeft Garriott wel het een en ander meegemaakt. Daarom zal hij ook over enkele weken op het GDC Europe-congres spreken over wat hij ziet als de drie grote tijdperken van games. Het eerste tijdperk is volgens Garriott de tijd van wat hij de ‘solo player’ games noemt, ofwel de jaren ’80 en ’90. Garriott werd toentertijd zelf bekend met Ultima, een serie van de eerste grafische RPG’s voor op de pc. Met de introductie van het internet en de komst van online multiplayer, ontstonden ook de eerste massive multiplayer games, zoals Garriots eigen Ultima Online.

Elk bedrijf dat hij ooit heeft opgericht, staat voor Garriott symbool voor een nieuw tijdperk van games. “Naast een paar klusjes en zomerbaantjes heb ik eerlijk gezegd maar drie echte banen gehad,” geeft Garriott toe. De eerste was bij het oprichten van Origin, de studio die vervolgens aan EA verkocht is. Daarna heeft hij Destination Games opgericht, wat vervolgens aan NCSoft is verkocht. Bij Portalarium werken is dus de derde. ”Elke verschuiving kwam niet doordat ik iets anders wilde doen, maar omdat onze toenmalige opdrachtgever geen games wilde ontwikkelen waarvan wij dachten dat ze een nieuw tijdperk in zouden luiden”, geeft Garriott aan. “Zelfs toen we Ultima Online af hadden gemaakt, de eerste echte succesvolle MMORPG en wij als bedrijf er echt heilig in geloofden dat dit de toekomst was, dacht Electonic Arts dat UO populair was vanwege het Ultima-merk en diens geschiedenis! We hebben vervolgens ook Wing Commander Online en Forsaken Online gemaakt, maar daar waren ze ook niet in geïnteresseerd.”

Garriot vervolgt: “Daarom hebben we Destination Games opgericht, om ons exclusief te kunnen gaan richten op MMO’s. Daar wilden we ons gaan richten op free-to-play en mobiele games, maar NCSoft was zoveel geld met hun MMO’s aan het verdienen dat ze geen interesse hadden in games van kleinere schaal. Daardoor zijn we ook daarmee gestopt om Portalarium op te richten.”

Over enkele weken zal Garriott tijdens zijn keynote op het GDC Europe-congres nog uitgebreider spreken over hoe zijn de drie grote tijdperken van games heeft ervaren en hoe hij daar zelf een rol in heeft gespeeld.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance gameprofessional met vier jaar ervaring in de gamejournalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in gamedevelopment. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.