Final Fantasy 15: 'Ik wil oude elementen met nieuwe gameplay mixen' | Gamer.nl

Final Fantasy 15: 'Ik wil oude elementen met nieuwe gameplay mixen' | Gamer.nl

In maart van dit jaar sprak Gamer.nl al eerder met Hajime Tabata, de game director van Final Fantasy 15. De director, die hiervoor vaak alleen werkte aan handheldtitels als Final Fantasy Crisis Core, is sinds 2014 de enige director van de nieuwe Final Fantasy-game. Hoewel hij in eerste instantie het spel samen maakte met de welbekende Tetsuya Nomura, besloot Nomura verder te gaan met andere projecten en Final Fantasy 15 over te laten aan deze ervaren man. Gamer.nl sprak met hem op over de aankomende rpg.

GNL: Hoe zijn de reacties op de demo, Episode Duscae, tot dusver? Kwam het overeen met wat jullie verwachtten?

Hajime Tabata: De reacties zijn tot nu toe heel erg goed geweest, om eerlijk te zijn. Natuurlijk waren er mensen die vonden dat sommige game mechanics beter konden. Veel mensen vroegen om verbetering van technische dingen, zoals bijvoorbeeld het lock-on systeem en de framerate, dus dat kan zeker worden verbeterd. Maar er kwamen ook veel positieve reacties over de veranderingen in de gamestijl. Dit is de eerste keer dat Final Fantasy in een moderne setting en in zo’n grote open wereld afspeelt en daar werd erg positief op gereageerd.

Media has no description

GNL: Je nam de ontwikkeling later over. Wat zijn de grootste veranderingen die je hebt gemaakt? Wat was je invloed in deze game en hoe kunnen spelers deze invloed zien?

Hajime Tabata: Ik denk dat er veel dingen zijn die ik heb geprobeerd toe te voegen. Waar ik het meest trots op ben is het niveau van technologie die gebruikt is bij het maken van het spel – dit is van hetzelfde niveau als sommige AAA-games die nu worden gemaakt. De ontwikkeling van deze technologie hebben we gebruikt om een geweldige ervaring te creëren. Ik denk dat de Final Fantasy-serie door de jaren heen op veel manieren is ontwikkeld. Mijn doel was met de beste technologie goede gameplay en een goede speelervaring te maken.

In de demo zijn een aantal dingen te zien die ik wilde bereiken, zoals de open wereld en het free combat-systeem. Het introduceren van de technologie die dat mogelijk maakt en daarmee de gameplay perfectioneren – ik denk dat dat wel een aantal van mijn duidelijke invloeden in de game zijn. De trailerbeelden die we tijdens Gamescom hebben uitgegeven zijn allemaal in-game, real-time beelden. Ik denk dat die beelden zeker het technologische niveau laten zien. We proberen een erg menselijk verhaal te vertellen en dat er zo realistisch mogelijk uit te laten zien.

Media has no description

GNL: De productie van Final Fantasy XV begon in 2006 – dat is minstens 9 jaar van ontwikkeling. Is het nog wel mogelijk om winst te draaien met deze game?

Hajime Tabata: We moeten wel degelijk nadenken of we geld kunnen verdienen met dit spel. Ik denk dat mensen zich daar wellicht zorgen over maken, maar ik kan hen verzekeren dat het prima gaat. Het is absoluut niet makkelijk om iets nieuws te maken op basis van de geschiedenis en het oude systeem, daar zijn we van op de hoogte. Maar het is wel een spel dat nieuwe spelers kan aantrekken.

Er zijn gamers die veel weten over de Final Fantasy-serie, maar er zijn ook genoeg mensen die er nog nooit van gehoord hebben. We willen ervoor zorgen dat iedereen op hetzelfde punt start, zodat we het verhaal en de kern van de serie opnieuw kunnen introduceren – ook aan nieuwe gamers. Dat betekent niet dat we nog jarenlang doorgaan met het produceren van dit spel. We weten wanneer we het spel gaan uitgeven. Niemand hoeft zich zorgen te maken over Final Fantasy 15.

Media has no description

GNL: U heeft drastische veranderingen aangebracht in spellen als Parasite Eve, Final Fantasy Type-0 en Final Fantasy Crisis Core. Zijn er nog andere Square Enix-series die u de ‘Tabata-treatment’ wil geven?

Hajime Tabata: Wat ik wil doen als game ontwikkelaar is wat ik nu doe met Final Fantasy 15: oude Final Fantasy-elementen samenvoegen met moderne gameplay en contact maken met nieuwe fans. Ik vind dat Final Fantasy, zeker de laatste tijd, niet voor intere e onder nieuwe gamers heeft gezorgd. Dat is een uitdaging waar ik iets mee wil doen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou