Fifa 14 - Perfectioneren en weer afkraken | Gamer.nl

Fifa 14 - Perfectioneren en weer afkraken | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Gamer.nl: Iedereen geniet nog van Fifa 13, maar toch is het altijd erg confronterend om te zien hoe zwak het vorige deel is ten opzichte van de nieuwe. Kunnen jullie zelf nog wel genieten van het spelen van Fifa?
Sebastian Enrique: Haha, dat geldt ook heel erg voor ons. Het werken aan Fifa is altijd een erg intensief proces. Als we dan uiteindelijk de deadline hebben bereikt zijn we uiteraard erg blij met de game. Daar kunnen we echter meestal maar een korte tijd van genieten. Daarna begint de productie van de volgende Fifa al en zijn we vrijwel alleen nog maar bezig met het ‘afkraken’ van de oude game.

GNL: Beginnen jullie dan van voor af aan, of wisten jullie tijdens de productie van Fifa 13 al wat jullie aan deel 14 wilden verbeteren?
Enrique: We werken elk jaar met een driejarenplan. Dat is nodig omdat we een duidelijke richting willen hebben voor de toekomst. Het is altijd belangrijk om te weten waar je in de toekomst wil staan. Tegelijkertijd evalueren we elk jaar ook hoe de markt zich ontwikkelt en hoe de reacties van de spelers zijn op onze veranderingen. Op die feedback anticiperen we in het volgende deel al. Over het algemeen is er dus altijd een langetermijnplan, vermengd met kortetermijnplannen.

GNL: Kijkend naar een game als NBA 2K13, denk je dan dat Fifa nog veel kan leren op het gebied van presentatie?
Enrique: De presentatie van NBA 2K13 vond ik ook erg indrukwekkend. De manier hoe de commentatoren, het publiek en de sfeer de beleving beïnvloedt, is erg sterk gedaan. Maar ik denk dat Fifa ook erg ver is in zijn visuele representatie. Zo zijn de animaties van de spelers erg goed en oogt de gameplay altijd heel natuurlijk. Maar we zijn helaas nog niet op het punt waar we willen zijn en hebben nog veel terrein te winnen op het gebied van audio en de totale atmosfeer.

De prioriteit leggen we echter bij de gameplay. Dat is het allerbelangrijkste voor ons. De laatste vier of vijf jaar hebben we een lijn uitgezet waarbij we de gameplay wilden perfectioneren. Er zijn allerlei gameplaytools die de immersie enorm verhogen. Door te spelen worden mensen in onze game gezogen. Daarom zijn we ook erg enthousiast over de mooiere goals in Fifa 14.

GNL: Dus iedereen die hoopt op een mooier publiek kan daar nu in principe mee ophouden?
Enrique: Nogmaals; we focu en ons op de gameplay en daar ligt ook onze hoofdprioriteit. Dat betekent natuurlijk niet dat we helemaal niks doen met de overige aspecten in de game. Maar als we na Fifa 13 zouden zeggen: ‘we hebben dezelfde game nog een keer gemaakt, maar dan met een mooier publiek’, dan zou niemand daar blij van worden. En dat is uiteraard niet iets waar we naar streven.

Natuurlijk willen we zelf ook het liefst alles verbeteren. Maar we werken nou eenmaal met een bepaald budget en het meeste geld gaat simpelweg uit naar het verbeteren en balanceren van de gameplay. Als jij 10 euro krijgt, moet je ook eerst nadenken waar je het aan gaat besteden. Dat kan meestal niet aan alles wat je wil. Maar we doen wel ons best om de presentatie zo efficiënt mogelijk te verbeteren om de gameplay te ondersteunen.

GNL: Uiteraard komen de next-gen consoles eraan. Waar denk je dat Fifa van kan profiteren op de Playstation 4?
Enrique: Daar mag ik niks over zeggen. Ik was wel erg enthousiast over de presentatie van Sony en ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken, maar ik kan er verder niks over kwijt.

GNL: Het past natuurlijk wel perfect bij elkaar. Jullie investeren veel in sociale mogelijkheden en dan komt de Playstation 4, die ook flink investeert in sociale mogelijkheden.
Enrique: Ja, natuurlijk, dat was fantastisch om te zien. Fifa is een cro -platform fenomeen waarin socialiteit een belangrijke factor is. Het is iets wat de laatste jaren enorm is gegroeid en het is ook iets waar we zeker mee doorgaan. Daarom is het ook mooi om te zien dat de Playstation 4 een platform met veel coole sociale functies.

GNL: In Nederland was er de laatste tijd erg veel te doen rondom respect voor de scheidsrechters. Het hoofd van de KNVB, Michael van Praag, heeft zelfs een klacht overgebracht naar de FIFA over het feit dat spelers protesteren in Fifa. Hoe gaan jullie daarmee om? Is het bijvoorbeeld iets waar jullie extra op gaan letten in Fifa 14?
Enrique: De techniek achter de scheidsrechters in Fifa is een ongelooflijk mathematisch werk met veel variabelen. Er wordt erg goed nagedacht over wat een overtreding is en wat niet en waar bijvoorbeeld wel of geen kaart voor gegeven moet worden. Zoiets is een lastig proces.

Maar aan de andere kant hebben we ook te maken met immersie. We willen de emotie van het voetbal zo goed mogelijk overzetten in de game en, om eerlijk te zijn, daar hoort protesteren van spelers nou eenmaal bij. Dat is niet iets wat we gaan veranderen. Het is natuurlijk wel zo dat er een bepaalde grens die we bij Fifa niet overschrijden, hetgeen soms wel eens in het echt gebeurt. Zo is het volstrekt ondenkbaar dat er in Fifa gevochten of gescholden wordt en ook schwalbes zijn uit den boze. We houden ons aan de normen van Fair Play.

GNL: Het Nederlandse commentaar kan wel wat poetswerk gebruiken. Kunnen we daar nog grote veranderingen in verwachten?
Enrique: Haha, ik heb die vraag vandaag al vaker voorbij horen komen. Maar ik heb daar geen verantwoordelijkheid over en ik weet eerlijk gezegd ook niet of daar plannen voor zijn. Het commentaar wordt verricht door een apart lokalisatiebureau, dus zij bepalen of er nieuw talent in komt. Zij sturen de opnames naar ons op en wij pa en ze toe op de game. Maar ik zal proberen of ik er iets aan kan doen.

GNL: En een groter aantal licenties? Bijvoorbeeld een toevoeging van de Turkse en Oekraïense liga of de Nederlandse Jupiler Leaugue? Zitten die eraan te komen?
Enrique: Ook daar moet ik je nu helaas mee teleurstellen. Daar kan ik nog niks over aankondigen. Daar heb ik overigens ook geen verantwoordelijkheid over en daar houdt het ontwikkelteam zich ook niet mee bezig. Ook al heeft het natuurlijk wel invloed op het ontwikkelingsteam, omdat het zou betekenen dat er veel nieuwe gezichten moeten geïmplementeerd worden. Ik als consument zou echter ook het liefst meer teams willen, maar daar zal je later nog wel achter komen.

GNL: Het was in Fifa 13 zo dat je in de carrièremodus er niet meer voor kon kiezen om tegelijk je speler en een team op te bouwen. Iets wat ik persoonlijk erg jammer vond. Komt die gecombineerde modus weer terug?
Enrique: Nee. We hadden dat veranderd, omdat maar weinig mensen dat speelde. Voor ons was het ook alsof we drie modi moesten managen. Dus toen we maakten we de besli ing dat we onze tijd beter konden besteden aan het verbeteren van twee verschillende richtingen in de carrièremodus. Die twee individuele modi werden er uiteindelijk ook veel beter door.

GNL: Denk je dan dat er zoiets is al te veel modi?
Enrique: Ja, dat bestaat inderdaad. We hebben vaak zat modi moeten annuleren of weghalen omdat ze niet aansloegen bij de spelers. Lounge Mode van Fifa ‘09 is bijvoorbeeld zo’n geval. Desondanks blijven we wel nadenken over nieuwe modi, omdat Fifa door een ongelooflijk divers publiek gespeeld wordt. We willen dat iedereen op zijn eigen manier zoveel mogelijk van Fifa kan genieten.

GNL: Fifa 13 had erg veel last van bugs in de carrièremodus en in Ultimate Team. Hoe kwam dat en kunnen we veranderingen in de opzet van nieuwe modi vewachten naar aanleiding van die bugs?
Enrique: Nee, over verdere verbeteringen van modi kan ik nog niks kwijt, maar de bugs zijn daarvoor niet de voornaamste reden. Maar wij baalden natuurlijk ook enorm van de bugs. Het waren ook problemen waar we pas achter kwamen toen de game uitkwam. Dat maakte ons vooral erg van streek. De zes of zeven patches die we daarna beschikbaar stelden hebben de meeste bugs er wel uitgehaald, maar Fifa 13 heeft helaas wel nog steeds last van een aantal problemen. Daar hebben we in ieder geval wel veel van geleerd en we kunnen met de kennis die we nu hebben voorkomen dat de dezelfde bugs er in Fifa 14 weer in zitten.

GNL: Ik heb de laatste tijd een aantal wedstrijden vrouwenvoetbal gezien en veel meer meisjes beginnen tegenwoordig met voetballen. Is het een realistische gedachte dat er ooit vrouwen in Fifa komen, mi chien als DLC?
Enrique: Dat vind ik op zich wel een leuke gedachte. Ik merk ook dat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt. Al is het natuurlijk bij lange na nog niet zo populair als mannenvoetbal. Er zijn op het moment ook nog geen plannen. Maar als we het zouden doen, dan zou het praktisch betekenen dat we een hele nieuwe game moeten ontwikkelen. Fysiek verschillen vrouwen nou eenmaal van mannen en ook de manier waarop ze bewegen is anders. Ook moet je denken aan nieuwe kleren, nieuwe gezichten en nieuwe haarstijlen. Dat vergt enorm veel werk, dus ik weet het zo net nog niet.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou