'Fallout 4 gaat 10 november halen' | Gamer.nl

'Fallout 4 gaat 10 november halen' | Gamer.nl

Bethesda dropte een bom tijdens E3. De uitgever onthulde begin juni Fallout 4, toonde tien dagen later de game op ’s werelds belangrijkste gamebeurs en kondigde direct aan dat hij verschijnt op 10 november dit jaar. Gamer.nl sprak in Los Angeles met game director Todd Howard.

GNL: Waarom hebben jullie zo lang gewacht met het tonen van Fallout 4?
Todd Howard: “We waren ermee bezig en we wilden zeker zijn dat wanneer we iets gingen laten zien, we ook echt heel veel konden laten zien. Zo van: dit is de game, in plaats van over een lange periode telkens een nieuw stukje te laten zien. Het moment dat je iets nieuws ontdekt is een speciaal moment, vind ik. We wilden dat moment zo speciaal mogelijk maken.”

Media has no description

GNL: En de game komt dit jaar uit! Hoe solide is die releasedatum van 10 november?
TH: “Zo solide als maar kan. Er kan altijd wat gebeuren, maar we zijn waar we willen zijn. We hebben het volle vertrouwen dat we 10 november gaan halen.”

GNL: We zijn al volop bezig met Fallout Shelter, de mobiele game in het Fallout-universum. Het leek wel een Apple-momentje: dit is de nieuwe iPhone, je kunt ‘m direct kopen!
TH: “Ik had dat het liefste met Fallout 4 gedaan als het kon! Maar we hadden deze release van Fallout Shelter al lange tijd in de planning staan. Shelter moest uitkomen vóór de release van Fallout 4, zodat mensen Fallout op een nieuwe manier konden beleven voordat ze terug naar die grote open gamewereld gaan. Al gauw ontstond het plan om de game aan te kondigen en direct te lanceren tijdens E3. Het heeft gewerkt. Fallout Shelter is de nummer één app op de iPhone op dit moment. Ik kan het niet geloven!

Media has no description

GNL: Veel mobiele games die zijn gebaseerd op grote franchises voelen goedkoop aan, Fallout Shelter niet. Heeft de game tijdens zijn ontwikkeling veel veranderingen ondergaan?
TH, zijn telefoon erbij pakkend om een filmpje te laten zien: “Niet meer dan andere games. Als je goed kijkt naar de trailer van Fallout 3, zie je Fallout Shelter al. De cartoon in die trailer, dat is deze game.”

GNL: Terug naar Fallout 4. De held of heldin heeft nu een stem. Was dat een van de eerste besli ingen die jullie namen bij de ontwikkeling van de game?
TH: “We zochten naar nieuwe manieren om het Fallout-verhaal te vertellen. Geef het hoofdpersonage een stem en het is makkelijker om emoties over te brengen in de game. Voorwaarde was wel dat de hoeveelheid dialogen er niet onder moest lijden. We vonden twee goede stemacteurs en ze hebben ieder meer dan 13.000 zinnen ingesproken. Ze hebben twee jaar lang aan een stuk door in de studio gezeten. Terwijl we dingen schreven, kwamen zij langs om het in te spreken. Als we niet het gevoel hadden dat we dit kunnen, waren we er niet aan begonnen. Maar het hield ons niet tegen om alsnog ónze game te maken. We zijn blij met het resultaat.”

We hadden het liefste meteen Fallout 4 verkocht, als het kon!

GNL: Fallout 3 was sepia; Fallout 4 heeft een veel breder kleurenpalet.
TH: “Klopt. Hoewel het een vernielde wereld is, hoeft niet alles monochroom te zijn, vind ik. In een postapocalyptische wereld krijg je logischerwijs een hoop bruin en grijs, maar we proberen hier en daar kleuren toe te voegen. Zo kom je soms een groene nevelachtige storm tegen. Er is een plek op de map waar de bom daadwerkelijk is gevallen; daar zie je meer typische Fallout 3-kleuren. De storm waait vanuit daar uit over de map. Zo kan de lucht blauw zijn, maar kom je alsnog terecht in een chemische storm. Fallout 3 had die variatie niet.”

GNL: Tijdens de presentatie vertelden jullie over het bouwen van je eigen huis of nederzetting in Fallout 4. Kun je daar wat meer over vertellen?
TH: “We geven je geen huis, maar verschillende plekken op de map waar je kunt bouwen wat je wilt. Er zijn veel van die plekken op de map van Fallout 4. Het is een extra, je hoeft het niet te doen. Er zijn een paar quest-momenten waar we het wel van je vragen, maar dan gaat het om één specifiek ding dat je moet bouwen. Maar het bouwen en runnen van een complete nederzetting is volledig optioneel.”

Media has no description

GNL: Hoeveel groter is Fallout 4 dan Fallout 3?
TH: “Schaal is tricky. Fallout 4 is even groot als onze andere projecten, maar de wereld is beter gevuld.”

GNL: Waarom denk je dat gamers zo’n pa ie hebben voor Fallout?
TH: “Fallout schetst een wereld waar mensen willen zijn. Het is een geweldige gamewereld om te doen wat je maar wilt. De spelwereld is eng en eenzaam, je moet er overleven. Maar de wereld is ook grappig en gewelddadig. Fallout nodigt je uit om te komen spelen; de spelwereld is het hoofdpersonage.”

Lees ook het interview met Pete Hines over de E3-persconferentie van Bethesda en het beleid van de uitgever.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou