End of Nations | Gamer.nl

End of Nations | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Nadat Westwood Studios ter ziele ging, bleef een aantal leden van het team samen en vormde Petroglyph Games. In plaats van een 'standaard' RTS als EA's Red Alert of Blizzards' Starcraft 2, pakt het team het groots aan met een RTS MMO. Hierin kunnen strategen en actieliefhebbers zich onderdompelen in grote veldslagen met maar liefst 52 spelers tegelijk, elk aan het hoofd van zijn of haar eigen leger, maar binnen een van de twee overkoepelende teams. Het spel is free-to-play, met de toevoeging van microtransacties.

Gamer.nl: Wat is het verschil tu en End of Nations en bijvoorbeeld StarCraft II?

Chris Lena: Het spel draait om je persoonlijke leger. Dat stel je vooraf samen aan de hand van een aantal punten. Sterke units kosten meer dan zwakkere, en binnen je budget maak je keuzes voor je de strijd in gaat. Je bouwt eenmaal in het spel geen basis, je hebt meteen de beschikking over de door jou gekozen eenheden. Als je er een verliest heb je een cooldown voor je een vervanger in kunt zetten, en bovendien kost het oproepen daarvan speelgeld. Daarnaast heb je als commandant een bepaalde spelerskla e. Daar zijn er vier van, elk met eigen voordelen. Via de match making kom je in de spelwereld, waar je het dan tegen andere spelers opneemt.

Wat is het doel van het spel?

Het doel is om gebieden voor je factie te veroveren. Sommigen zijn neutraal, anderen in vijandelijke handen. Door met je clan of met anderen samen te werken, probeer je zoveel mogelijk gebieden in handen te krijgen en te houden.

Bepaalt winnen of verliezen wie een gebied in handen heeft? En heb je dan met je clan een stukje van de omgeving in bezit, zoals dat ook bij bijvoorbeeld EVE Online zo is?

Bij de lancering zijn er drie facties, waarvan twee voor de spelers. Er is dus een derde factie, Order of Nations, die de vijand is van alle partijen. Spelers strijden namens hun factie om een gebied. Er zijn meerdere overwinningen nodig om dit te veroveren, daar zit een heel algoritme achter. Het is niet zo dat je een onbewaakte plek binnen kunt walsen; je kunt pas strijden als de match making voldoende spelers bij elkaar heeft gebracht. Als er echter vraag naar blijkt te zijn om als clan stukken land te beheren, dan zullen we dat zeker onderzoeken.

Is de hele wereld nagemaakt in End of Nations?

Nee, nog niet alles, maar we hebben wel een aantal iconische speelgebieden af, waar je ook elementen terugziet uit de 'echte' wereld. We blijven aan het spel werken, zodat de wereld van End of Nations steeds groter wordt en steeds meer landen vertegenwoordigt. Maar nee, Nederland zit er volgens mij nog niet in.

Ben je als ervaren speler met meer ervaringspunten ook sterker? Of kan een goede beginner een slechte speler met een hoger level verslaan?

Je hebt als je langer speelt de beschikking over meer eenheden, en ook sterkere eenheden. De match making zorgt ervoor dat je altijd strijdt tegen spelers van ongeveer jouw niveau. Het is overigens zeker niet zo dat je met microtransacties jezelf sterker kunt maken om zo te winnen. We geloven absoluut niet in pay-to-win.

Hoe gratis is End of Nations? Waarom zou ik als speler geld willen besteden aan microtransacties?

Het spel is volledig speelbaar zonder ervoor te betalen, maar er zijn natuurlijk altijd dingen te koop die het leven van de speler wat makkelijker maken. Hierbij moet je denken aan experience boosters en dergelijke. Daarnaast zijn er de cosmetische aanpa ingen, zodat je je leger helemaal naar eigen smaak kunt aankleden en je eenheden een eigen identiteit kunt meegeven.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou