E3 2015: 'Elite: Dangerous is een soapserie' | Gamer.nl

E3 2015: 'Elite: Dangerous is een soapserie' | Gamer.nl

David Braben heeft alles al meegemaakt. De grote man achter Elite, Frontier en Raspberry Pi is al meer dan dertig jaar actief als gameontwikkelaar, waarvan ruim twintig als hoofd van studio Frontier Developments. Spacesimulator Elite: Dangerous is zijn magnum opus. Gamer.nl sprak David Braben op de E3 in Los Angeles. Een man met een verleden over gamen in de toekomst.

Gamer.nl: Elite: Dangerous wordt constant doorontwikkeld. Is er een eindproduct waar je naartoe werkt?
David Braben: “Nee, er is geen eindproduct. Of mi chien zijn er heel veel eindproducten. Zie het zo: is er een eindproduct voor een soapserie?”

Media has no description

GNL: Je vergelijkt Elite: Dangerous met As the World Turns?
DB: “Nou, meer met televisieseries in het algemeen. We hebben altijd gezegd: we kunnen nog zoveel dingen doen met Dangerous en de dingen die we noemen zijn pas het begin. Er is letterlijk geen einde. Het universum is immens en de hoeveelheid dingen die we er kunnen doen is even groot.” Lachend: “Ik hoop dat het doorontwikkelen van Elite: Dangerous doorgaat wanneer ik er niet meer ben. Ik ben al heel trots op wat het nu is, maar we blijven dingen toevoegen. Is er een eindproduct voor mobiele telefoons?”

GNL: Dat is hardware.
DB: “Er is geen verschil.”

GNL: Kunnen we het dan zo stellen: er is een universum dat bestaat ongeacht de hardware die op de markt is. Zolang pc’s blijven upgraden, blijft Elite: Dangerous upgraden.
DB: “Inderdaad! En het wil niet zeggen dat er niks gaat gebeuren: sommige features zullen komen te vervallen. De speler beslist.”

GNL: Hoe ziet Elite: Dangerous er over een jaar uit?
DB: “Er komen ongelofelijk veel nieuwe dingen aan, maar ik durf niet te zeggen of dat binnen een jaar gebeurt. We hebben een hoop gratis updates gehad en er komen nog veel meer gratis updates aan, plus een aantal betaalde extra’s. De Xbox One-versie krijgt Close Quarters Combat, later volgt pc. Gratis. Verwacht qua betaalde updates de mogelijkheid om af te dalen naar levenloze en, later, bevolkte werelden, en daar rond kunnen rijden. Elke planeet is een extra game.”

Media has no description

GNL: Vergelijkbaar met Ma Effect?
DB: “Ma Effect laat je een verhaal beleven en één kant op lopen. Elite: Dangerous draait om vrijheid, verkennen en gewoon een punt op de planeet kiezen en daar te landen. De enige game die ik ken die dat deed was Frontier [Elite 2 - red.].”

GNL: En binnenkort No Man’s Sky.
DB: “Klopt, wanneer die uitkomt. Ook is het me niet helemaal duidelijk hóe het precies werkt in No Man’s Sky, maar we gaan het zien. Sowieso komen er steeds meer sciencefictiongames uit; wij benaderen het op onze manier. De uitdaging is: naar een planeet afdalen is tof, maar er moet ook nog iets te spelen zijn. Er moet een richting, een doel zijn. Samengevat is er in de toekomst gewoon méér te doen in Elite: Dangerous. Denk ook aan het bezoeken van andere ruimteschepen en de mogelijkheid om überhaupt uit je schip te stappen. Maar die mogelijkheid is niet intere ant als we er geen doel aan verbinden.”

GNL: Is de Powerplay-update voor Elite: Dangerous zo’n manier om de game meer richting te geven?
DB: “Absoluut. Mensen zijn heel positief. Het voegt een doel toe, maar dwingt je niet om eraan mee te doen. Veel spelers kiezen er ook voor om niet aan Powerplay te beginnen. Ik moedig beginners ook aan om ermee te wachten. Je kunt je niet voor niets pas vanaf de tweede rank of hoger aansluiten bij een factie. Het leuke van Elite: Dangerous is om er gewoon op uit te gaan en de game op je eigen tempo te ontdekken.”

Media has no description

GNL: Het kwam net al even langs: we zien meer en meer scifi-ruimte-exploratiegames, zoals No Man’s Sky en Star Citizen. Wat is de plek van Elite: Dangerous in dat universum?
DB: “Ik ben altijd sciencefictionfan geweest. Mijn probleem met games in het algemeen is dat ze vaak erg op elkaar lijken. Op een gegeven moment werd je doodgegooid met first-person shooters die zich afspeelden in de Tweede Wereldoorlog. Ze leken allemaal op elkaar. Ruimtegames waren er ooit ook in overvloed. En toen verscheen er tien jaar lang plots helemaal niets meer. Ik vind het jammer dat de hele klomp aan spacegames die nu verschijnt niet meer uitgesmeerd is over die tien jaar. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het super dat het genre terug is. Ik vind het alleen jammer dat alle games in dezelfde periode komen.”

GNL: Zie je die andere games als concurrenten?
DB: “Tot op zekere hoogte wel. Maar ik zie het zo: goede games zijn sowieso concurrenten van elkaar. Sommige ruimtegames worden goede games en als gamer ga ik ze zeker spelen. Maar belangrijk vind ik dat de concurrentie de kwaliteit hooghoudt. Games zijn nu beter dan ooit.”

GNL: In technisch opzicht of in het algemeen?
DB: “Beide! Games van nu zijn in het algemeen pretty good.”

GNL: Pretty good is niet ‘beter dan ooit’.
DB: “Ik bedoel meer: slechte games van nu zijn beter dan slechte games van vroeger. Ik heb op E3 een aantal games gezien die ik echt graag wil spelen.”

GNL: Welke?
DB: “Fallout 4! Ik vind de sfeer in de trailer fantastisch, lovely. Het heeft ook een beetje met nostalgie te maken, want ik vond Fallout 3 heel erg goed. Fallout: New Vegas deed me niet zoveel, het miste die openheid van Fallout 3. Maar Fallout 4 wil ik echt heel graag spelen, net als een paar andere games. Ik vond de rendering-stijl van Beyond Eyes heel mooi en nieuw.”

Media has no description

GNL: Ik speelde Elite: Dangerous met de Oculus Rift en vond het intens. Hoe zie je VR in de toekomst?
DB:
 “Ik maak me zorgen. Wij zijn met Elite: Dangerous de enige AAA-titel die VR echt ondersteunt voor thuis. Wat me dwarszit is dit: VR is een toffe ervaring en er is een aanname dat het de grote ma a aanspreekt, terwijl het nog niet op de markt is. Zulke aannames zijn gevaarlijk. Er worden nu zoveel verschillende headsets ontwikkeld en het kan zomaar zijn dat mensen er een kopen waar amper games voor beschikbaar zijn. We hebben de hele early adopter-fase overgeslagen. Oculus was tot nu toe alleen maar een developer-kit.

“Ik zeg het niet graag, maar we moeten niet te hard van stapel lopen. We springen er nu in, zonder te weten hoe breed het wordt opgepakt. Eerst die early adopter-fase, daarna pas vol erop inzetten.”

GNL: En Elite kan daar een rol in spelen?
DB:
 “Elite zou ervan profiteren! Begrijp me niet verkeerd: ik vind VR intrigerend. Maar als er vol op ingezet wordt, zie je steeds meer oppervlakkige producten. Sommige ervaringen zijn geschikt voor VR, zoals elke game die de speler in een cockpit of achter het stuur van een auto zet. Spelers worden waarschijnlijk sneller mi elijk van VR-games waarin je rondloopt. Games waarin je personage beweegt zonder dat jij beweegt werken niet. Mijn angst is dat de publieke opinie over VR omslaat als we te snel gaan. Het hoeft maar een kleine groep mensen mi elijk te maken om die opinie te doen kantelen.”

“Vandaag de dag kun je nog geen headset kopen, tenzij je ontwikkelaar bent. De volgende stap is een situatie waar we verwachten miljoenen headsets te verkopen en dat kan zomaar realiteit worden. Ironisch genoeg is dat juist waar ik bang voor ben. Al die miljoenen die een VR-headset kopen krijgen mi chien niet de ervaring die ze hopen te krijgen. Mi chien gaan ze denken: ik wilde dat ik ‘m nooit had gekocht. En dat draait de nek om van VR.”

Elite: Dangerous is momenteel in early acce voor Xbox One. Gamer.nl speelde de game op de E3. Lees ook de Elite: Dangerous review van Gamer.nl. Onlangs lanceerde ontwikkelaar Frontier de Powerplay-update voor de pc-versie van Elite: Dangerous.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou