Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview

E3 2015: 'Elite: Dangerous is een soapserie'

David Braben over No Man's Sky, powerplay en virtual reality

Geschreven door Arthur van Vliet op
David Braben heeft alles al meegemaakt. De grote man achter Elite, Frontier en Raspberry Pi is al meer dan dertig jaar actief als gameontwikkelaar, waarvan ruim twintig als hoofd van studio Frontier Developments. Spacesimulator Elite: Dangerous is zijn magnum opus. Gamer.nl sprak David Braben op de E3 in Los Angeles. Een man met een verleden over gamen in de toekomst.

Gamer.nl: Elite: Dangerous wordt constant doorontwikkeld. Is er een eindproduct waar je naartoe werkt?
David Braben: “Nee, er is geen eindproduct. Of misschien zijn er heel veel eindproducten. Zie het zo: is er een eindproduct voor een soapserie?”

GNL: Je vergelijkt Elite: Dangerous met As the World Turns?
DB: “Nou, meer met televisieseries in het algemeen. We hebben altijd gezegd: we kunnen nog zoveel dingen doen met Dangerous en de dingen die we noemen zijn pas het begin. Er is letterlijk geen einde. Het universum is immens en de hoeveelheid dingen die we er kunnen doen is even groot.” Lachend: “Ik hoop dat het doorontwikkelen van Elite: Dangerous doorgaat wanneer ik er niet meer ben. Ik ben al heel trots op wat het nu is, maar we blijven dingen toevoegen. Is er een eindproduct voor mobiele telefoons?”

GNL: Dat is hardware.
DB: “Er is geen verschil.”

GNL: Kunnen we het dan zo stellen: er is een universum dat bestaat ongeacht de hardware die op de markt is. Zolang pc’s blijven upgraden, blijft Elite: Dangerous upgraden.
DB: “Inderdaad! En het wil niet zeggen dat er niks gaat gebeuren: sommige features zullen komen te vervallen. De speler beslist.”

GNL: Hoe ziet Elite: Dangerous er over een jaar uit?
DB: “Er komen ongelofelijk veel nieuwe dingen aan, maar ik durf niet te zeggen of dat binnen een jaar gebeurt. We hebben een hoop gratis updates gehad en er komen nog veel meer gratis updates aan, plus een aantal betaalde extra’s. De Xbox One-versie krijgt Close Quarters Combat, later volgt pc. Gratis. Verwacht qua betaalde updates de mogelijkheid om af te dalen naar levenloze en, later, bevolkte werelden, en daar rond kunnen rijden. Elke planeet is een extra game.”

GNL: Vergelijkbaar met Mass Effect?
DB: “Mass Effect laat je een verhaal beleven en één kant op lopen. Elite: Dangerous draait om vrijheid, verkennen en gewoon een punt op de planeet kiezen en daar te landen. De enige game die ik ken die dat deed was Frontier [Elite 2 - red.].”

GNL: En binnenkort No Man’s Sky.
DB: “Klopt, wanneer die uitkomt. Ook is het me niet helemaal duidelijk hóe het precies werkt in No Man’s Sky, maar we gaan het zien. Sowieso komen er steeds meer sciencefictiongames uit; wij benaderen het op onze manier. De uitdaging is: naar een planeet afdalen is tof, maar er moet ook nog iets te spelen zijn. Er moet een richting, een doel zijn. Samengevat is er in de toekomst gewoon méér te doen in Elite: Dangerous. Denk ook aan het bezoeken van andere ruimteschepen en de mogelijkheid om überhaupt uit je schip te stappen. Maar die mogelijkheid is niet interessant als we er geen doel aan verbinden.”

GNL: Is de Powerplay-update voor Elite: Dangerous zo’n manier om de game meer richting te geven?
DB: “Absoluut. Mensen zijn heel positief. Het voegt een doel toe, maar dwingt je niet om eraan mee te doen. Veel spelers kiezen er ook voor om niet aan Powerplay te beginnen. Ik moedig beginners ook aan om ermee te wachten. Je kunt je niet voor niets pas vanaf de tweede rank of hoger aansluiten bij een factie. Het leuke van Elite: Dangerous is om er gewoon op uit te gaan en de game op je eigen tempo te ontdekken.”

GNL: Het kwam net al even langs: we zien meer en meer scifi-ruimte-exploratiegames, zoals No Man’s Sky en Star Citizen. Wat is de plek van Elite: Dangerous in dat universum?
DB: “Ik ben altijd sciencefictionfan geweest. Mijn probleem met games in het algemeen is dat ze vaak erg op elkaar lijken. Op een gegeven moment werd je doodgegooid met first-person shooters die zich afspeelden in de Tweede Wereldoorlog. Ze leken allemaal op elkaar. Ruimtegames waren er ooit ook in overvloed. En toen verscheen er tien jaar lang plots helemaal niets meer. Ik vind het jammer dat de hele klomp aan spacegames die nu verschijnt niet meer uitgesmeerd is over die tien jaar. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het super dat het genre terug is. Ik vind het alleen jammer dat alle games in dezelfde periode komen.”

GNL: Zie je die andere games als concurrenten?
DB: “Tot op zekere hoogte wel. Maar ik zie het zo: goede games zijn sowieso concurrenten van elkaar. Sommige ruimtegames worden goede games en als gamer ga ik ze zeker spelen. Maar belangrijk vind ik dat de concurrentie de kwaliteit hooghoudt. Games zijn nu beter dan ooit.”

GNL: In technisch opzicht of in het algemeen?
DB: “Beide! Games van nu zijn in het algemeen pretty good.”

GNL: Pretty good is niet ‘beter dan ooit’.
DB: “Ik bedoel meer: slechte games van nu zijn beter dan slechte games van vroeger. Ik heb op E3 een aantal games gezien die ik echt graag wil spelen.”

GNL: Welke?
DB: “Fallout 4! Ik vind de sfeer in de trailer fantastisch, lovely. Het heeft ook een beetje met nostalgie te maken, want ik vond Fallout 3 heel erg goed. Fallout: New Vegas deed me niet zoveel, het miste die openheid van Fallout 3. Maar Fallout 4 wil ik echt heel graag spelen, net als een paar andere games. Ik vond de rendering-stijl van Beyond Eyes heel mooi en nieuw.”

GNL: Ik speelde Elite: Dangerous met de Oculus Rift en vond het intens. Hoe zie je VR in de toekomst?
DB:
 “Ik maak me zorgen. Wij zijn met Elite: Dangerous de enige AAA-titel die VR echt ondersteunt voor thuis. Wat me dwarszit is dit: VR is een toffe ervaring en er is een aanname dat het de grote massa aanspreekt, terwijl het nog niet op de markt is. Zulke aannames zijn gevaarlijk. Er worden nu zoveel verschillende headsets ontwikkeld en het kan zomaar zijn dat mensen er een kopen waar amper games voor beschikbaar zijn. We hebben de hele early adopter-fase overgeslagen. Oculus was tot nu toe alleen maar een developer-kit.

“Ik zeg het niet graag, maar we moeten niet te hard van stapel lopen. We springen er nu in, zonder te weten hoe breed het wordt opgepakt. Eerst die early adopter-fase, daarna pas vol erop inzetten.”

GNL: En Elite kan daar een rol in spelen?
DB:
 “Elite zou ervan profiteren! Begrijp me niet verkeerd: ik vind VR intrigerend. Maar als er vol op ingezet wordt, zie je steeds meer oppervlakkige producten. Sommige ervaringen zijn geschikt voor VR, zoals elke game die de speler in een cockpit of achter het stuur van een auto zet. Spelers worden waarschijnlijk sneller misselijk van VR-games waarin je rondloopt. Games waarin je personage beweegt zonder dat jij beweegt werken niet. Mijn angst is dat de publieke opinie over VR omslaat als we te snel gaan. Het hoeft maar een kleine groep mensen misselijk te maken om die opinie te doen kantelen.”

“Vandaag de dag kun je nog geen headset kopen, tenzij je ontwikkelaar bent. De volgende stap is een situatie waar we verwachten miljoenen headsets te verkopen en dat kan zomaar realiteit worden. Ironisch genoeg is dat juist waar ik bang voor ben. Al die miljoenen die een VR-headset kopen krijgen misschien niet de ervaring die ze hopen te krijgen. Misschien gaan ze denken: ik wilde dat ik ‘m nooit had gekocht. En dat draait de nek om van VR.”

Elite: Dangerous is momenteel in early access voor Xbox One. Gamer.nl speelde de game op de E3. Lees ook de Elite: Dangerous review van Gamer.nl. Onlangs lanceerde ontwikkelaar Frontier de Powerplay-update voor de pc-versie van Elite: Dangerous.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wii U-versie Never Alone verschijnt op 9 juli Director Final Fantasy 7-remake wist niet dat hij director was
14

Reacties op: E3 2015: 'Elite: Dangerous is een soapserie'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Renne

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Klinkt een beetje als de game die No Man's Sky had moeten zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik denk eerder andersom. Laten we ten eerste voorop stellen dat _niemand_ weet hoe NMS dadelijk daadwerkelijk speelt, alles wat Sean tot nu toe heeft laten zien lijkt enkel een tipje van de sluier te zijn. Maar wat we tot nu toe hebben gezien heeft NMS alles wat Elite graag zou hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Weet nog steeds niet waar je deze game mee moet vergelijken, ik speelde vroeger enorm veel Wing Commander en dan voornamelijk 3,4 en 5 daarnaast speelde ik enorm veel Freelancer (die game speel ik nog regelmatig) en heb ook nog Wing Commander: Privateer gespeeld.

    In hoeverre moet je de trading en combat zien tussen deze game en degene die ik net opnoemde.

    Ben gek op Space games en voornamelijk het vechten vond ik bijvoorbeeld in Freelancer weer enorm goed gedaan dus hoe moet ik deze game zien, zie hem namelijk wel zitten op de Xone.

    Tevens vroeg ik me af of dit een online game is of SP of SP met als optie MP.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Trotar

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    > Tevens vroeg ik me af of dit een online game is of SP of SP met als optie MP.

    Er zijn 3 manieren om te spelen: open online, prive group of solo. Alle 3 de modus zijn online and je houd hetzelde karacter in ieder modus, dus je kunt vrij wisselen afhankelijk of je in een meer sociale bui bent of liever alleen of met vrienden wilt spelen.

    Ik heb zelf nooit echt Wing Commander of Freelancer gespeelt dus daar kan ik verder geen vergelijking mee maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ok thanks dat is in ieder geval 1 vraag toppie beantwoord en maakt voor mij een stap dichter bij om hem te halen, nu de andere vraag nog, hopelijk is er iemand die het akn beantwoorden.

    Bedankt Trotar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het spel is aanzienlijk anders dan de WC/Privateer series. Dat betekend echter niet dat dit een minder leuke ervaring is. Ik heb in het verleden zowel de originele WC/Privateer games gespeeld als de originele ED en ik ben uitgebreid met de Beta bezig geweest.

    Trading is gigantisch uitgebreid. Je kan voor jezelf traden, of meedoen aan missies welke je faction voordelen geven. Tevens kan je ook meedoen aan het leveren van grondstoffen voor het bouwen van nieuwe stations. Er is extreem veel keuze en dat kan zelfs overweldigend werken. Ik ben zelf nog niet bezig geweest met het combat systeem omdat ik meer een "care bear" ben. Ik heb wel gehoord dat de laatste updates erg veel extra hebben toegevoegd zoals bijvoorbeeld het wingman systeem. Dat voegt meteen een sociaal aspect toe. Daarnaast zijn ze nu bezig met de PvP modus welke eerst op de consoles komt en daarna pas naar PC. Dan heb je dus ook direct de actie die je zou willen.

    Het is erg veel game voor het geld en in mijn ogen de moeite waard, en vergeet niet. Elite Dangerous is continue in ontwikkeling dus het veranderd bijna maandelijks. En vaak ten goede van de game. Ik hoop hiermee een beetje je vragen te hebben beantwoord. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Dat heb je zeker bedankt daarvoor, alleen vroeg ik me af omdat je zegt het PVP gedeelte, kan je het vecht systeem ook SP spelen en zoals ik begrepen heb kan je dus ook PVE rondvliegen en normale (geen online spelers) vijanden doden.

    Klinkt allemaal goed maar is de wereld (space) ook een beetje gevuld net als bij Freelancer want als ik naar filmpjes kijk zie ik soms enorm veel lege space gedeeltes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Je kan in een solo omgeving spelen welke alle informatie van de Online game ook heeft. Hierdoor is het mogelijk om over te schakelen naar een online omgeving zonder dat je opnieuw moet beginnen. Je gaat dus online door waar je "offline" gebleven bent.
    Op dat moment speel je in plaats van PvE automatisch PvP. Niet dat dit betekend dat je te pas en te onpas aangevallen wordt. Alles behalve, maar het is niet uitgesloten dat er iemand als pirate je lading probeert te roven. Dat maakt het soms….. interessant of frustrerend maar dat hoort bij het spel. ;)
    Je kan dus willekeurig schakelen tussen PvE en PvP bij het opstarten van het spel. Niet tijdens, want dat zou game breaking zijn uiteraard.

    De ruimte is "gevuld" maar dat betekent niet dat er soms lange stukken "niets" in zitten. Het spel probeert ons complete sterrenstelsel zo accuraat mogelijk te simuleren. Je moet het ook meer zien als een simulatie dan een space shooter. Er zijn bijvoorbeeld zaken waar jij je aan moet houden als speler.
    Landings procedures bijvoorbeeld. Ik vind dat leuk maar een ander vind het saai of te veel herhaling. Dat ligt per speler verschillend net zoals smaken verschillen. Daarentegen is het voor relatief weinig geld een leuke zoethouder tot Star Citizen uitkomt.

    Ik begrijp dat je hem op de Xdoos 1 wilt spelen. Ik heb hier geen ervaring mee maar wat ik er van lees is voornamelijk verrassend positief. Op de Console zal het waarschijnlijk ook toch wat meer "actie" gericht zijn. Zie daarom ook de invoering CQC (close quarters combat) in eerste instantie op de console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Klinkt allemaal veel belovend Shoney als ik je reactie zo lees, heb wel weer zin in een space game / shooter zeker nadat ik Freelancer al teveel keren uitgespeeld heb wat trouwens nog steeds een zeer vette game is.

    Als je die nog niet gespeeld hebt zou ik zeggen doen, zeker met de mods die er nu zijn, pas geleden nog een nieuwe mod van uitgekomen.

    Bedankt voor je reactie, ik ga nu kijken wanneer die uit komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Laat ik wel benadrukken dat ED niet vergelijkbaar is met Freelancer of Privateer. je hebt geen vastgesteld verhaal of missie structuur. Het is helemaal aan jou wat je gaat doen en hoe je dat wilt bereiken. ED geeft je de vrije hand op een volwassen manier die voor sommigen kan tegenvallen. Ik hou erg veel van die sandbox vrijheid dus ik vind het een geweldig spel ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ow das wel weer jammer, he verdomme das wel weer KUT.

    Ik wacht wel af tot het uit is en kijk dan wel weer verder, bedankt voor alle uitleg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Misschien een beter idee voor jou om te wachten op Star Citizen van Chris Roberts. Hij was ook verantwoordelijk voor WC en Privateer en dat is wat hij nu via een MMO omgeving opnieuw wil uitbrengen. Voor 25 euro koop je nu "beperkte"beta toegang en een standaard schip. Zodra het spel uit is kan je hier dan mee aan de slag. Dit spel heeft dus wel een soort verhaal lijn via de Squadron 42 missions. Daarnaast is het, enigzins net als ED, openworld en er zit zelfs een FPS shooter in verwerkt. Je speelt een character dat ruimteschepen bestuurd en rondloopt in deze schepen en op werelden. Let wel, voor zover ik weet is het pc only en het is momenteel afwachten wanneer het uitkomt. Dit kan nog wel 2 jaar op zich laten wachten.

    Voor meer info over beide games kan je kijken op de website van Elite Dangerous en Roberts Space Industries. Blijkbaar wordt het plaatsen van een directe link hier beschouwd als spam dus "google is your friend". :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik weet van Star Citizen alleen ellende is dat ik sinds 2008 eigenlijk al geen game PC meer hebt, ben toen in die periode over gestapt op console gamen.

    Toch bedankt voor de tip, ik denk alleen dat ik geduld moet hebben en hopen dat er ooit weer een goede Space game uit komt met verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Beetje als GTA dus met GTST erom heen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.