Dice: 'Wij maken Battlefront net zoals de nieuwe Star Wars-film' | Gamer.nl

Dice: 'Wij maken Battlefront net zoals de nieuwe Star Wars-film' | Gamer.nl

Tijdens de Star Wars Celebration-conventie maakten we niet alleen nader kennis met de game Star Wars Battlefront, er was ook tijd voor een interview met Patrick Bach – de general manager van ontwikkelaar Dice. Hij overziet tevens de ontwikkeling van de game, die een maand voor de film moet verschijnen.

Gamer.nl: De zevende Star Wars-film, The Force Awakens, is op komst én we krijgen een nieuwe game in de vorm van Star Wars Battlefront. Hoe is het om daar onderdeel van uit te maken als ontwikkelaar?

Patrick Bach: Ik ben natuurlijk niet direct bij de film betrokken, maar het zijn wel spannende tijden. Ik heb veel respect voor regi eur JJ Abhrams en denk dat hij met iets geweldigs komt. Toen we bij Dice begonnen aan deze Battlefront, wisten we nog niets van The Force Awakens, dus gingen we terug naar de roots van de franchise. Dat leek ons het meest logische voor de spelopzet met ma ale multiplayer-gevechten. Maar dat wilden we wel 'op z'n Dice' doen – vandaar de keuze om een reboot te maken.

We hebben alleen aan de kerngedachte achter de Battlefront-reeks vastgehouden en zijn verder met een schone lei begonnen. De tie-in met Episode VII is pas later bedacht: in de game maken we die link maken door middel van de Battle of Jakku (een nieuwe woestijnachtige planeet uit de nieuwe film, red.). Die vindt namelijk plaats in het tijdvak waarin Battlefront zich afspeelt. Het lijkt wel alsof we dat zo vooraf zo hebben afgesproken, maar dat is niet zo!

Media has no description

Dat doet me denken aan de eerste Rogue Squadron-game, die zich rondom de originele trilogie afspeelde en een halfjaar vóór de filmrelease van Episode I: The Phantom Menace verscheen, maar wel de Naboo Starfighter bevatte. Hebben jullie die gespeeld – of welke van de vele honderden andere Star Wars-games?

Ter referentie hebben we er een hoop gespeeld, maar geen Rogue Squadron. De allereerste Star-Wars-game die ik ooit speelde in de jaren tachtig, had vectorbeelden en zag er voor toen geweldig uit. Star Wars stond toen al voor technische hoogstandjes in indrukwekkende machines – wat goed paste bij de gedachte van arcadekasten. Het was een hele ervaring om dat te spelen.

We doen dus hetzelfde als de filmmakers, maar dan in een digitaal medium

Daar draait het toch om bij Star Wars? Het summum van populaire sciencefiction gaat hand in hand met de nieuwste techniek. Geldt dat ook voor Battlefront?

Het is typisch hoe JJ Abrams over The Force Awakens zegt dat ze weer meer gebruikmaken van fysieke sets en objecten in plaats van CGI. Dat doen wij eigenlijk ook door naar de archieven te gaan en alle props uit de originele films te scannen, om ze in de game te laten ogen als analoge voorwerpen. We doen dus hetzelfde als de filmmakers, maar dan in een digitaal medium. Het is mooi dat we die ideeën met elkaar delen.

Even over het begrip Expanded Universe. Alles binnen het Star Wars-universum dat buiten de zes bestaande films valt, wordt sinds kort niet meer tot de officiële canon gerekend. Hebben jullie daar last van met Battlefront?

Dat is een bijzonder verhaal in het geval van games, omdat ze soms niet een eigen verhaal hebben en een interactieve ervaring bieden. Als je een multiplayerpotje speelt, behoort dat dan wel of niet tot de canon? Het zijn immers jouw acties. Om het zo 'echt' mogelijk te maken, laten we wel alle elementen in de game goedkeuren door Lucasfilm – van objecten tot omgevingen. Maar canon is niet van toepa ing op de interactieve ervaring.

Media has no description

Duidelijk. Maar dat zou anders kunnen zijn als er een campagne in het spel zit – zoals het verhaal in Rogue Squadron.

Ja, maar wij hebben daar in elk geval niet naar gekeken. De multiplayer staat in Battlefront voorop, al is er ook een singleplayer-gedeelte dat we Mi ions noemen. Daarmee kun je in je eentje of samen met een vriend – online of offline via splitscreen – verschillende scenario's doorspelen.

Battlefield staat bekend om de verfijnde mix van strijden te voet en in voertuigen. In Hardline kwamen er zelfs achtervolgingen bij. Kun je dat gemakkelijk vertalen naar een Star Wars-game?

Ja, en dat doen we ook, al kan ik niet in details treden. Het is gewoon gaaf om luchtgevechten te combineren met strijden op de grond. Wij hebben hierin veel ervaring en hebben er veel succes mee behaald. We willen dat succes nabootsen met Battlefront, maar dat is geen kwestie van een andere game als basis nemen – Battlefront is geen reskin, al maken we wel gebruik van de techniek en kennis die we al hebben.

Het is gewoon gaaf om luchtgevechten te combineren met strijden op de grond

Hoe zorg je er dan voor dat de gameplay gevarieerder wordt dan simpelweg rondlopen en op elkaar schieten?

Soms moet je een bepaald punt bereiken om iets te triggeren, bijvoorbeeld een filmisch moment. Op die manier proberen we te variëren en verschillende speelstijlen aan bod laten komen.

Media has no description

Iets anders dan: eerder lieten ontwikkelaars nog wel eens los dat multiplatformgames moeilijker te ontwikkelen waren voor de Xbox One dan de PlayStation 4. Hoe ziet die situatie er nu uit?

De consoles en de pc en eigenlijk alle systemen lijken nu meer op elkaar dan voorheen, maar zijn nog steeds erg verschillend. Er is nog steeds niet één manier om ze te benaderen. Er zijn nog altijd voordelen om primair voor een bepaalde console te ontwikkelen, maar dat zorgt ook voor problemen. Als ontwikkelaar wil je dat je game er op elk systeem op z'n best uitziet – dus kun je nooit het maximale uit elk platform halen. Iedere ontwikkelaar kiest het platform waar hij het gemakkelijkst mee kan werken. Al blijft dat aan verandering onderhevig, zonder in details te treden – want er spelen nogal wat factoren mee.

Episode VII legt ons geen druk op omdat we deze game ook zouden maken als die film niet zou komen

Alleen op de pc maakt Battlefront gebruik van de nieuwe, geavanceerde Dolby Atmos-geluidstechnologie die een soort geluidsbubbel om de speler vormt, toch?

Op dit moment kunnen we dat bevestigen voor de pc-versie. Verder zullen we nog zien.

De cliché dat filmgames vaak mindere spellen zijn gaat allang niet meer vanzelfsprekend op, maar is nog steeds niet de wereld uit. Hoe zorgen jullie dat Battlefront niet zo'n minder spel wordt?

Dit is een game gebaseerd op films van meer dan dertig jaar geleden, dus er is geen tijdsdruk. Episode VII legt ons geen druk op omdat we deze game ook zouden maken als die film niet zou komen. We willen eer betuigen aan de heiligheid die inherent is aan Star Wars. Zolang we daar niet van afwijken, kan het volgens mij niet misgaan.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou